Gå til innhold

Hjeeeelp! Tror jeg er i ferd med å "miste" melken.

Anbefalte innlegg

Har en datter på 3 mnd som elsker puppen. Problemet er bare at hun har så lett for å sovne før hun har fått i seg nok. Har pumpet meg og gitt flaske morgen og kveld for å sikre at hun får i seg to ordentlige måltider. Har i det siste også gitt litt flaske i forbindelse med et par av de andre måltidene. Må alltid gi flaske først. Hun vil ikke ha noe med flasken å gjøre hvis hun nylig har fått pupp. Hun avviser også ellers ofte flasken, så det er et slit. I det siste har vi heller ikke fått i henne flaske på kveldstid. Hun har suget greit på puppen de siste to dagene, men jeg har i lengre tid følt at jeg produserer mindre melk. Sannsynligvis fordi hun ikke stimulerer nok!? Men nå er det krise. Veldig lite melk her inne i dag, og brystene er slappe og føles tomme. Hva skal jeg gjøre???? Det sies jo at man ikke kan miste melken. Vil produksjonen ta seg opp igjen hvis jeg legger henne ofte til brystet? Men da vil hun jo ikke ha flasken, og barnet må jo ha mat! Så hva skal jeg gjøre??? Håper noen kan hjelpe.

Fortsetter under...

Hei!

Jeg slet en del med ammingen i starten. Sønnen min ville heller ikke spise seg skikkelig mett. Han drakk bare det han måtte, og så var det slutt. Jeg holdt på med flaske og sonde og alt jeg kom over av hjelpemidler. Hos oss var det mest suksess med sonde. Jeg kjøpte tynne slanger på en ernæringsbutikk. Tapet den ene enden til brystvorten, og den andre ned i en flaske. Når han virket som han ble trøtt, løftet jeg flasken, og melken kom raskere. På den måten fikk han mer i seg.

På helsestasjonen sa de jeg burde slutte med dette da han var 3 måneder. Han var stor nok til å si fra dersom han ikke fikk nok mat. Jeg stolte på dem, ammet non stop i 3 dager, og har etter det hatt bare kos med puppen. Han er nå en deilig liten krabat på nesten 10 kg og har blitt nesten 10 måneder. Han får 2 faste måltider, og resten pupp. Vi har prøvd lenge nå å introdusere middag, men foreløpig vil han ikke ha.

Ennå tar jeg meg selv i å legge ham til når jeg synes det har gått litt lang tid siden sist amming, men stort sett ber han om puppen selv.

Poenget mitt med å fortelle deg dette, er at jeg mener du må gjøre det som føles best for deg. Du mister ikke melken, det er helt normalt at puppene føles tomme nå. Produksjonen stabiliserer seg, og du kjenner ikke spreng så ofte nå. Bare amm så mye du og jenta di vil. Ta en tur på helsestajonen og vei henne dersom du lurer på om hun får nok. Bare sånn for din egen skyld.

Lykke til! Jeg er overbevist om at det ordner seg!

Hei!

Du sier at du ammet non stop i tre dager. Bokstavelig talt??? Hvordan gikk du frem? Var det for å øke produksjonen? Hadde du mye melk i utgangspunktet? Jeg har hatt mer melk i dag, men har ikke nok. Får bare i henne flaske om morgenen. Der er ikke mulig å få i henne melk fra flaske ellers. Dere sier at produksjonen stabiliserer seg. Betyr det at den ikke vil øke selv om jeg ammer hyppig?

jeg har hatt det på samme måte, har en datter på 6 uker, men nå går ammingen så det går etter...

jeg gav min flaske bare på ettermiddagen/kvelden da jeg hadde minst melk....

men nå har jeg kuttet ut flaske helt, for etter mer jeg ammer etter mer melk produserer jeg....

fikk råd fra ammehjelpen...

www.ammehjelpen.no

Den vil nok øke hvis du ammer hyppig. Jeg har hatt noen perioder med lite melk (hver gang jeg har hatt mensen), og da har jeg ammet omtrent annenhver time, eller så ofte som Nikolas orket å suge. Når han ble lei fordi det kom for lite melk, har jeg tatt ham med ut i vogna for å gi puppen litt fred. Etter et par timers pause er det jo en del melk og mer inspirerende å suge.

For meg fungerer også ammete, og å drikke minst en halv liter vann hver gang jeg ammer.

Hos de fleste er det vel også slik at babyen stimulerer melkeproduksjonen mye bedre enn pumpa gjør. Derfor er det kanskje lurt å amme først og pumpe etterpå, kanskje en halvtime etter at hun har spist? Jeg har pumpet etter spising bare den første delen av dagen, før ett, circa, når jeg har følt at jeg har trengt å jobbe med melkeproduksjonen. Utpumpet melk på flaske har jeg gitt bare om kvelden når det har vært så lite melk at han ikke klarte å sovne ordentlig.

Etter et par dager med mye mating og litt pumping har jeg pleid å få mye mer melk!

Og de morgenene jeg våkner med fulle pupper og Nikolas bare drikker den ene, pumper jeg den andre for at den ikke skal bli understimulert.

Lykke til, håper du får det til! :-)

Annonse

Hei, igjen, og takk for sist!

Som jeg fortalte deg på treffet prøvde jeg å amme uten hell mellom kl.8.00 og 11.30. (Tenkte jeg skulle amme hyppig for å stimulere og øke produksjonen.) Hun bare sovnet. På caféen suget hun bra et par ganger. Etter at jeg kom hjem har hun også suget mye. Hun er nok veldig sulten etter bare å ha fått i seg 100ml pumpemelk kl. 6.00 i morges. Hun er også kjempetrøtt. Hadde bare sovet ca 10 min. siden kl. 8.00 da jeg la henne for ca 1/2 time siden. (Nå er klokken snart 17.40.) Plutselig våknet hun og begynte å illskrike. Måtte gå rundt og bysse og gi litt mer pupp. Hun sovnet fort igjen, Merket nok sulten, tenker jeg. Jeg håper hun kan sove en stund nå

Jeg drikker også ammete og mye vann. (Ikke riktig så mye som du foreslår, men det kan vi gjøre noe med.) Er litt usikker på hvor mye ammete man kan drikke. Mener jeg hørte at man ikke bør drikke mer enn en liter i døgnet.Vet du noe om det?

Nå når det ser ut til at hun suger igjen, får jeg prøve å amme hyppig. Håper hun holder seg våken og kan konsentrere seg om sugingen slik at jeg får det til. Jeg får kanskje slutte å pumpe meg om morgenen og heller forsøke å stole på at hun suger så hun får i seg nok. Det virket i hver fall som om hun fikk i seg en del da hun endelig begynte å suge i dag. Hvis andre klarer å øke produksjonen, så må vel også jeg klare det?! Men det er ikke enkelt å ha et barn som heller sover ved puppen enn å spise.....

Hei igjen, Pregnanta,

jeg fant en nettside som gir noen litt lavere gjennomsnittstall for vektøkning hos fullammede babyer:

http://www.kellymom.com/babyconcerns/growth/weight-gain-metric.html

120 - 170 gram i uken er visst normalt for mange. Det er jo mye mindre enn de 210 grammene som helsestasjonen snakker om (så vidt jeg husker)!

Kanskje du ikke behøver å bekymre deg så mye, så lenge snuppelura di er fornøyd, men bare fortsette å amme ofte? Ofte blir jo barn litt våknere når de nærmer seg 4 måneder, da blir det kanskje lettere for deg.

Ha en fin dag! :-)

Hei, Husnissa!

Tusen takk for den linken. Jeg visste at de fra rundt 3 mnd skulle legge på seg mindre, men jeg visste ikke hvor mye. Visste bare at helsestasjonen sa minst 150 gram per uke da hun var mindre.

Hun er veldig våken når hun ikke ligger ved puppen. Det virker som om det er noe magisk ved den som virker søvndyssende på henne. Når hun ikke sover, vrir hun seg nå i alle retninger for å se seg omkring eller ser opp på meg og smiler og prater. Jeg får jo i henne såpass at hun er blid og fornøyd, og det er det viktigste, men det er veldig slitsomt og tar unormalt mye tid.

I går skjedde det samme som i forrige uke, men på høyre bryst. Et stort område på brystet ble hardt, klumpete, hovent og ømt. Tilstoppede melkekjertler. Stod i dusjen i 20 min. og masserte. Da var det omtrent ikke varmt vann igjen. Ammet i sengen med henne opp nes så hun kunne stimulere den skadete siden av brystet litt. Hun fikk nesten ikke ut noe. Fikk gitt henne 40 ml MME m flaske (som hun ellers ikke vil ha.) Var oppe og pumpet i natt. Fikk ut 40ml på to bryst! Ganske fortvilet.

Ammet igjen kl. 5 med babyen opp ned. Plutselig slapp det taket. Gud skje lov! Var så redd det skulle ende med brystbetennelse. Trenger ikke slike ting oppå de utfordringene jeg allerede har.

Jeg har flere ganger prøvd å amme ofte, men det er ikke alltid hun vil ha. Prøver igjen nå siden i går kveld.

Ha en fin dag du også! :-)

Hei igjen!

At hun vrir seg og er opptatt av mange andre ting mens hun spiser, slik at det tar veldig lang tid å amme, tror jeg egentlig du bare må anse som normalt. Hun er jo så stor nå at hun sikkert er ganske sosial og vil prate litt underveis i måltidet, pluss se seg litt rundt, kanskje plukke litt på klærne dine, osv. Dette gjør min lille gutt også ofte. Det er ofte umulig å amme ham andre steder enn på soverommet hvor det er stille og så kjedelig som mulig, og selv da er det jo gode muligheter for skravling mens man spiser...

Jeg sier til meg selv at det ikke spiller noen som helst rolle hvor lang tid hvert måltid tar, det er uansett ikke noe viktigere jeg skal ha gjort. Jeg får heller nyte disse leke- og skravlestundene. :-)

Det kan ofte virke som han får i seg ganske lite, men han er fornøyd, tisser og bæsjer og vokser, så jeg antar at han får nok.

Forresten er det ofte jeg heller ikke får ut så mye når jeg pumper - noen ganger bare 25 ml, men babyen suger mye bedre - selv rett etter en sånn "mislykket" pumping kan jeg høre at han svelger i vei.

Jeg ville definitivt unngått å gi morsmelktillegg hvis jeg var deg!

Ha enda en fin dag! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...