Gå til innhold

September: hva kan deres små nå?

Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hun høres litt tidlig ut ja. Min har fått to tenner, ikke akkurat noe stor bragd, men hun er såååå skjønn!! Hun kan åle seg rundt omkring hvor hun vil, setter seg opp på 4, ruller, skravler, sier borte og bø, mamma, se. Hun kan rote, men kan ikke rydde enda! ;o) Kan ikke sette seg opp, men ser ut som hun prøver på det. Hmmm...hun kan tygge brødbiter uten probelm med gommene sine...kommer ikke på mere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er litt tregere ja, ruller, åler seg bakover, løfter rompa i været, kan ikke sette seg opp, og sitter ikke helt stødig, drikker og holder drikkekoppen selv, kaster/ slipper ting i gulvet med vilje, kommer ikke på mer, men nå er det Pizza tid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ruller kontrollert i alle retninger, men kryper bare rundt sin egen akse. Tror ikke han synes det er så kjekt på gulvet, men blir aldri lei av å hoppe!

Og så fikk han to tenner nede for to dager siden. :)

Ellers ha vi en "samtale" gående der mini grynter og vi grynter igjen. Han kan si dadda, mamma, vov vov og heihei, så jeg håper at han snart kan herme når vi sier de ordene til ham. For øyeblikket ser han bare dumt på meg når jeg peker på meg selv og sier mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan reisa seg opp o ga langs saker o klattra upp pa dem, Sitta o krabbe. Ramlar dock ganska mkt e val eg lite for tidigt med all sin action. Men vad ska man gora.. han e vildare an Tarzan. Precis som far sin i yngre dagar sags det. Har tva tenner men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trym kan sette seg opp i sittende stilling, reise seg opp i stående (holder seg i sofa, bord osv.) og åler i full fart rundt i huset. Er oppe å står på alle fire, men krabber ikke enda.

Har fått 2 tenner.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pluggen her er ikke blant de kjappeste motorisk sett, men er jo selvfølgelig verdens flinkeste uansett!

Han dytter seg bakover og ruller begge veier og rundt sin egen akse. Ender opp på mange merkelige plasser som vanligvis involverer masse ledninger. Viser ingen tegn til å få magen opp av gulvet. Han går med små babysteg når jeg støtter ham og grynter fornøyd der han stabber avgårde. Sitter ganske stødig helt til noe uten for rekkevidden fanger interessen, men setter seg ikke opp selv. Er konge i barnestolen og elsker å kaste ting på gulvet derfra. Skravler, men sier ikke noe fornuftig enda. Han begynner å finne ut av pinsettgreper og praktiserer det flittig på mammas brystvorte før og etter han spiser. Hadde en periode der han rista på hodet i 2 uker, men så ble det kjedelig. Nå er han inne i snøfteperioden. Rynker på nesen og snøfter hele tiden. Venter spent på hva neste oppdagelse blir.

Har fått 5 tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho kan si mamma og prøver seg på pappa (paahpaah)

Åler seg bakover og i ring på magen

sitter med litt støtte på sidene (vipper enda)

Former munnen sin til en 0, omtrent hele tida.. spes når ho kommer til nye plasser, eller om det er noe ho synes er spennende

Elsker å erte mamma med å kasta alt ned fra spisestolen

piller seg i nesa (det har ho ikke lært av oss hvertfall)

Klapper når vi synger klappe søte..

begynte å drikke av egen flaske på egenhånd i dag!

Sier "mmmm" når ho er sulten

Er helt sikkert noe jeg har glemt, men det er det jeg kommer på i farten :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ruller seg alle veier, men kommer seg ikke fremover - til stor frustrasjon! Han er oppe på alle fire og rugger frem og tilbake. Han sitter helt selv og kommer seg fra sittende til magen og fra rygg til sittende.

Sitter oppreist i vognen og blir litt sur når han må legges seg bakover.

Han har fått 4 tenner, 2 til på vei oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen her kryper på alle 4 setter seg selv opp, går langs bordet og det som måtte passe, sier mamma og pappa og pffffffft c",) men ingen tenner, ser ut som en nøtteknekker min mormor hadde når han preiker... elsker å sitte i vogna når vi går tur, men sovner som regel etter ett kvarter. Sover fra 20.00 til 09.00 våkner fem på 5 hver morgen for å få smokken,for så å sovne rett etter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaia har vært ute å krabbe nå i tre/fire uker og ble skikkelig flink i løpet av påske, t.o.m på tregulv. Hun resier seg på alt hun kan og ofte står og holde med bare en hånd...tar noen "steg" mens hun står og holder. Prøver å klatre over mamma eller pappa hvis de er i veien.

Hun viser masse interssere for absolut alt...krabbinga har flere fart...sakte når hun ser seg rundt og er litt forsiktig, en mellomfart og høyfart med lyd når hun ser noe hun vil ha tak i !!! (kattene til mormor ble favoritene og hun jaget de rundt huset!)

Tror hun holdt på å gjemme seg mens vi lekte borte bø i dag...snudd seg borte og tilbake og led veldig høyt

Ellers har vi 6 tenner!!!! og en skikkelig fin smil!

livet er herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Ask kan no er omtrent som følger:

* Rullar kontrollert begge vegar og surrar rundt sin eigen akse når han ligg på magen. Klarar å "makke" seg framover nokre cm for å få tak i noko han *nesten* når.

* Klarar å bære vekta si ganske godt sjølv når vi held han i hendene, men han gjer ikkje mine til å sette eine foten framfor den andre.

* Sit støtt på golvet når vi set han opp, har begynt å ta seg for når han veltar, og prøver å kome seg opp i sittande stilling når han ligg på sida i senga. Sit som ein konge i stolen sin ved bordet.

* Har fått ei tann (venstre framtann nede)

* Et godt med mat i løpet av dagen (graut, litt brød, grønsaker m/leverpostei, frukt).

* Pratar masse, og har dei siste vekene fårr skikkelig dreisen på konsonantane, så no går dei i lælælæ, dædædæ osv.

* Ler høgt og hjertelig når nokon leikar "bø - titt-titt"-leiken.

* Følger ein bil utanfor med blikket, sjølv om bilen forsvinn "ut av" det eine vinduet og "inn i" det neste.

* Held ein ting i kvar hand og slår dei saman for å lage lyd.

* Ser forholdsvis lenge etter ting som forsvinn (f.eks. dett på golvet og ut av syne).

* Begynner å grine viss vi tar frå han noko han har lyst på (f.eks. om han har fått tak i ein mobiltelefon...).

* Blir meir og meir skeptisk til/redd for framande og folk han ikkje har sett på ei stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...