Gå til innhold

Sitter 2-3 åringen din bakovervendt i bil?

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig nysgjerrig på om de fleste barn mellom 2 og 3 år faktisk sitter bakovervendt i bil. Jeg retter på ingen måte pekefinger mot noen. Er rett og slett kun nysgjerrig.

Har selv ei jente på litt over 2 år som sitter bakovervendt, men vurderer sterkt å snu henne til sommeren.

Setter stor pris på om dere med barn mellom 2 og 3 år kan svare på om de sitter bakovervendt eller ikke.

Fortsetter under...

har en gutt som nå er 2 år og 3 mndr som sitter bakovervendt i et izi kid sete ja...men vurderer å snu han til sommeren siden lillesnupp da antageligvis trenger det setet...jeg kjøper ikke et så dyrt sete til bare for 3 mndr liksom...men minsten er veldig lita for alderen, så det kan hende at babysetet passer i sommer også...håper nesten det hehe

har ei jente på 2,5 år hun sitter begge veien

bakfrem i bestefars bil,

mens hun sitter forovervendt i mormor sin bil, av den grunn at hun må det i denne bilen siden den ikke har bakdører og da er det vippeseter, og ikke lov å motere dette setet bakovervend i den bilen.

men til sommeren skal vi bytte sete og da blir det kun forovervendt. hun veier 13-14 kg nå, og grensa er jo 15. er man over 15 er det tryggest å sitte riktig vei i vanlig belte

Annonse

Hun er 94 cm lang. Jeg er veeeldig usikker på snuinga, da. Det er jo for hennes komfort jeg vil snu henne. I sommer skal vi kjøre Trondheim-Oslo og da ser jeg for meg at det blir enklere dersom hun sitter forovervendt. Men vi får se hva det blir til.

snudde for 3 uker siden, da vi fikk ny bil med tre-punktsele i midten bak. Da var hun 2 år og 2 mnd.

Hun har som sine storesøstre vært mye plaget av bilsyke, men siden vi hadde bil med to-punktssele i midten bak "måtte" hun sitte bakover, og "fores" med reisesyketablett på lengre turer...

Nå har vi kjørt to lengre turer på svingete, dårlig vei siden da, og hun har ikke spydd og storkost seg.

Hadde hun ikke vært plaget med bilsyke hadde hun fortsatt vært bakovervendt, for det var fortsatt plass til henne (hun er ca 90 cm og 14,5 kg) og siden det egentlig er tryggest slik...

Annonse

Forovervendt.siden 18 mndr i besafe1-2-3.. da var hun 15 kg og 88 cm.. Var ikke plass i den 9-18 kg setet lenger..

Hun er nå 2,5 år.. Har ikke bil selv så er sjelden vi kjører.. Setet står i baestafars bil..

Vår gutt på 2 år og 8 mnd sitter bakovervendt, og vi vurderer ikke å snu ham før vi absolutt MÅ. Vi har flyttet setet hans frem i forsetet for å få plass, og mamma'n (høygravid) har inntatt baksetet. Poden satt bakovervendt i baksetet helt til mitt sete var så skviset fremover at det ikke gikk lenger (jfr voksende mage også ;-)

Venter en baby om få dager, som da vil få plass (bakovervendt, selvsagt) i baksetet ved siden av mamma.

Vil bare legge til at poden elsker å sitte bakovervendt i forsetet. Der er det god oversikt over veien, til andre biler, og ikke minst til pappa som kjører ;-) Veldig spennende, og han er strålende fornøyd med å "være med" på denne måten. Absolutt et poeng for dere om skal på langtur. Tror det kan være positivt også for barn med tendens til bilsyke.

God tur, forresten!

Bare en liten kommentar angående fremsetet og bilsyke. Vår ble ikke egentlig bedre av å sitte bakovervendt fremme, men det var litt lettere for oss å se at hun begynte å bli dårlig slik at vi kanskje rakk å stoppe for spyet kom....

Men er enig i at barnet trives bedre fremme, iallefall når det ellers hadde vært alene bakovervednt i baksetet.

Jeg har nesten blitt "skutt" her på db når jeg nevnte vi hadde barnet bakovervendt fremme (hadde ikke airbag), noen som mente det omtrent var uansvarlig og at jeg omtrent ikke var glad i barna mine....

Selvfølgelig vil alle sikre barnet best mulig, men med flere barn kan ikke alle ha den "beste plassen"

Vår jente på 2 år og 8 måneder sitter fortsatt bakovervendt. Hun er vel en knapp meter og en 13-15 kilo? For noen måneder siden nevnte hun av og til at det var trangt. ("Det er litt tlangt her"...) Jada, det begynner visst å bli trangt her... Har ikke hørt noe om dette de siste ukene, så da sitter hun fortsatt bakovervent. Men hun er såpass stor, så jeg gidder ikke å krangle veldig dersom hun begynner å mase. Det _er_ tross alt ganske dårlig plass til beina etterhvert. Ryggen i stolen er høy, så det er ikke noe problem på et par år ennå. (Stolen kan snues, og er godkjent opp til 25 eller 30 kilo så vidt jeg husker.)

Har to biler, en Subaru Justy og en Passat. Naturligvis mye trangere i Subaruen, og det er i den kommentarene har kommet. Men det er vel en fare for at vi må snu stolene i begge bilene samtidig...

Gutt snart 3 sitter bakovervedt enda, og det skal han pent gjøre til han blir nærmere 4.

Han blir noen ganger bilsyk på svingete veier,

og har trang plass til bena.

Men han vet ikke om noe annet, og derfor klager han ikke.

Ingen unnskyldninger her i gården...

Sikkerheten kommer foran comforten og penger.

jeg elsker min lille gutt over alt her i verden, og kun det beste er bra nok for han.

Rart ikke flere tenker slik spør du meg...

gutten min blir 3 år i august.

han har siden jul sittet i et sånt sete som er sittepute med rygg på, og som man bruker bilens 3-punktsele i.

han er lang for alderen. han veier 15 kg som er grensen og skulderen hans passer akkurat inn under der selen går over skulderen.

han hatt forovervendt i et vanlig bilsete (9-36 kg tror jeg) fra han var ca 15 mnd. da fikk han ikke plass til beina i det bakovervente lenger.

har ei jente på 14 mnd som sitter i det setet forovervendt nå. dette pga plass og litt mer hyggelige og praktiske bilturer...

Vi kjøpte nytt forovervendt sete, pute med regulerbar rygg som kan tas av etter hvert, da vår datter var ca. 3 år, nå i vinter. Har hatt bakovervendt fram til da, og vært veldig fornøyd, men syntes det begynte å bli litt trangt for beina. Utover det har vi vært svært fornøyd med setet. Kombinasjonen bra tilbud (ca. 1000,-) og ny baby i oktober gjorde også sitt til at vi valgte å kjøpe nytt nå. Er jo greit at storesøster venner seg til et nytt sete før hun må gi fra seg sitt gamle!

Er ellers enig med de som sier at sikkerheten bør komme i første rekke, og da anbefaler man jo bakovervendt så lenge som mulig (gjerne fram til fire år, har jeg skjønt, litt avhengig av vekt og lengde). Så sånn sett kunne vi godt ha venta litt til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...