Gå til innhold

Dere som har barn med refluks???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jenta mi har refluks som ble oppdaget da hun var 1 1/2 år - etter en lang periode uten vektøkning, deretter vektnedgang, oppkast nærmest daglig og gråt i hvert fall halve dagen og minimalt med søvn om natta (gråt gjerne 3 timer i strekk hver natt...). Vi maste i flere måneder om å bli henvist til barnelege, men først da hun hadde gått ned 700-800 g i løpet av 12 dager (hvis jeg ikke husker helt feil, ble hun innlagt på barneavd.).

Jeg tror grunnen til at de er restriktive i forhold til å undersøke det før 1. års alder, er at de aller fleste vokser av seg refluksen rundt 1. år. Bruk av medisiner er heller ingen varig løsning (jenta mi fikk medisin i 6 mnd, og nå får hun ikke mer, da er det evt. operasjon som er aktuelt - dette pga uakseptable langtidsbivirkninger av medisinene).

Dersom gutten din øker i vekt, tipper jeg at de vil vente med å undersøke han. Det som hjelper mange refluksbarn (ca 40% har jeg lest) er fullstendig melkefri diett. Jenta mi ble mye bedre av dette, nesten like bra som med medisiner. Du må i så fall ha en resept på melkeerstatning, og en barnelege må søke om at barnet kan få det betalt av trygdekontoret fordi det er grunn til å tro at refluksen er forårsaket av melkeallergi. Vil tro dette i såfall er litt fram i tid for deres del...

Lykke til i hvert fall!

Alle spedbarn har refluks i større eller mindre grad - dvs. at de gulper opp mageinnhold fordi lukkemuskelen ikke er helt moden.

Hvis legen mener at refluksen er patologisk - så ille at den er sykelig - er det ingen grunn til å vente med utredningen.

Ubehandlet refluks kan i verste fall føre til spisevegring og astmaplager, i tillegg til ødelagt nattesøvn, smerter og uro! Det er en ganske enkel og grei sak å gjennomføre prøver for å se hvor ille det er og om det er nødvendig med medisiner.

Gutten min ble utredet på sykehus for refluks da han var 5 uker, og har fått medisiner for refluksen sin siden det - han er nå 3 år.

Han hylte døgnet rundt og gikk omtrent ikke opp i vekt før han fikk medisin, nå er han en stor og blid gutt :)

Grunnen til at han ble utredet så tidlig var at han fikk flere pustestopp - vi fant seinere ut at han hadde fått gulp i luftrør og lunger.

Tips inntil du evt. kan få han utredet: bruk MME-en Enfamil AR, som tykner i magen og legger skumlokk på magesekken, eller hvis du ammer kan du blande pumpemelk med Nestargel.

Legg etpar telefonkataloger under hodeenden av senga.

Hold måltidene små og hyppige, og ikke spis rett før sengetid.

Hold han oppreist - i fanget eller vippestol f.eks - 15-20 minutter etter hvert måltid, til maten får "satt" seg.

Dattera mi på 8 1/2 mnd har reflux. Hun har hatt det siden fødselen og har hele tiden hatt masse problemer med smerter, uro, soving, spising mm. Helsestasjon og lege har vært klar over det. Men de ville ikke sende henne videre til barnelege. Først da hun nektet og spise fullstendig og gikk masse ned i vekt ble hun henvist. Da var hun 7 1/2 mnd. Barnelegen mente at hun hadde spiserørsbetennelse pga refluksen. Barnelegen sa at fra ca 3 mnd kan babyene forbinde mat med smerter og dermed nekte å spise. Snuppa fikk Losec Mups 10 mg. Hun har like mye oppstøt, men det er minder smertefullt. Hun har lagt på seg og har det mye bedre både dag og natt. Men vi har fremdeles en del dårlige dager...

Jeg bør nok nevne at vi for tiden bor i Nederland. Vi flytter tilbake til Norge i juli. Jeg er veldig spent på hvilken oppfølging vi får når vi kommer til Norge. Her gir barnelegene medisin før de evt tar undersøkelser. Så snuppa har ikke hatt noen undersøkelser. Hvis medisinen virker er det godt nok "bevis" for legene. Barnelegen ville ikke en gang måle blodprosenter pga at det gir babyen unødig smerte.

Dere bør kreve å bli henvist til barnelege for utredning/medisinering så fort som mulig. En baby skal ikke ha masse smerter, problemer med å sove og spise etc. Så hvis babyen deres har "komplikasjoner" pga refluksen bør dere få hjelp.

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

Snuppa begynte med Losec da hun var 7 1/2 mnd. Vi blandet det ut med litt vann og gav det med sprøyte. Det gikk i 1 1/2 mnd, så nektet hun å drikke det. Nå blander vi Losec ut i litt vann før vi så blander det med litt yoghurt. Det funker for tinden bra.

Losec har god effekt hos snuppa vår. Hun er mye bedre, og spiser ok. Hun har lagt på seg godt siden hun begynte med Losec. Men det er fremdeles mye nattevåk.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...