Gå til innhold

Trenger svar på noen praktiske spørsmål...

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

(DETTE ER SAMME INNLEGG SOM JEG POSTET UNDER EN ANNEN TRÅD, bare så det er sagt ;-). Men kanskje flere svarer om jeg lager min egen tråd i tillegg ;-).

Vel...

Nå er det like før jeg kommer hjem til Norge (fra Italia), og jeg skal inn i det norske systemet.

Jeg vet igrunn ikke hvordan så mye fungerer ennå, så jeg har noen spørsmål. Jeg er 26+5 når jeg kommer hjem og har bestilt min første legetime hos fastlegen min.

Hva skjer under første legetime? (Jeg er jo temmelig langt ut i svangerskapet ift. andre når de går til sin førte legekontroll, men, allikevel..;-).

Er det legen som henviser en videre til jordmor? (Eller velger man selv jordmor? I såfall hvordan? Nœrmest der du bor, en du har hørt er bra???).

Henviser legen til ordinœr ul? (Jeg vil benytte meg av denne selv om jeg er 6 mnd på vei). Hvor blir denne ul'en tatt? Bestemmer legen dette, eller er det opp tilo meg?

Leser i inlegget over om fødselspapirene som jordmoren leser gjennom ved første besøk. Hvilke papirer er dette?

Går man til sin vanlige fastlege til kontroll, eller er det vanlig å komme i kontakt med gynekologer eller spes. folk? (Har et svangerskap så og si uten store problemer).

Blir VELDIG, VELDIG GLAD om noen gidder og svare på dette. Det er sikkert litt komisk for dere hjemme at jeg vet så lite ;-).

TAKK!

Fortsetter under...

jeg vet jo ikke hva du har gjort i italia, med tanke på lege, blodprøver osv, men den første timen kommer han nok til å ta en masse blodprøver, målevekten og magemålet ditt, måle blodtrykket, hjertelyd osv.

prøvene blir sendt inn, så du får svar på at alt er i orden neste gang du kommer;)

jordmor kan du velge selv, du kan gå privat og betale litt, eller til en på helsestasjon eller legen anbefaler deg til noen du kan ringe til!!

det med ul er jeg usikker på, går utifra at du får, i såfall må du iallefall si til legen at du gjerne vil på ul, da sender han inn papirene dine, og du får innkallelse!!kan bli på sykehuset eller hos andre gynikologer som har ul apparater.

legen lager et helsekort til deg, der det står personopplysningene dine, og alle lege/jordmor besøkene blir nedskrevet (hvordan du har d, hjertelyd, vekt osv)!!dette helsekortet må du ha med deg på hvert legebesøk og når du skal inn på føden senere!!

man går til fastlege, så henviser han deg til gyn. hvis nødvendig:)

LYKKE TIL med hjemreise og kontroller:)

Heisann!

Skal prøve å svare på noen av spørsmålene dine.

Første legetime går vel vanligvis til å sjekke alle mulige ting, ta blodprøver, urinprøve (vanligvis for å konstantere svangerskap, men på deg er det vel på det tidspunktet kanskje unødvendig. Urinprøve må jo tas for mange andre grunner også da, eks sjekke spor eller utslag av blod, sukker, proteiner). Informasjon om termin skal legen ha, hun skal også sjekke SF-målet, blodtrykket og spørre om generell helse og eventuelle plager. Legen skal fylle ut et såkalt helsekort, der alle opplysninger skal skrives ned for hver kontroll. Du skal også få undersøkt hvilken blodtype du har, det gjøres ved første kontroll og blodprøvene sendes til laboratorium for å sjekke dette samt andre relevant ting (eks. hiv- antistoffer osv). Dette får du papirer på en stund etter i posten.

Legen skal henvise til UL, men du kan sikkert ha ønsker om hvor du vil foreta denne. Vet ikke om du kommer innunder kategorien "rutine-UL", iom at denne tas mellom uke 17-19. Hvis du har vært på ul i Italia, er det sikkert veldig relevant for legen din å få opplysninger fra denne.

Hver kommune i Norge skal ha jordmortjeneste. I større byer er det vanlig at jordmor er knyttet til bydelen. Du skal få informasjon om hvor du kan henvende deg fra din fastlege, men du må nok selv ta kontakt for time. Kanskje dette varierer, men jeg har hvert fall måttet det.

Ved første kontroll får du dette helsekortet med deg, og etter hvert mottar du prøvesvar om blodtype og kanskje andre papirer. Jeg fikk tilsendt papirer fra fødeavdelingen på sykehuset mitt, hvor jeg blant annet må fylle ut navn, personalia, opplysninger om famileforhold, sykdommer osv, og spesielle tanker og ønsker vedrørende fødsel. Alle papirene du etter hvert samler opp skal jordmor se gjennom ved første kontroll, eller etter hvertsom du får de. Det viktigste papiret er helsekortet (eller arkene).

Hvis en er så heldig (og som jo er det normale) å ha et problemfritt og ukomplisert svangerskap, så er det tilstrekkelig å gå til fastlege, jordmor eller begge deler gjennom svangerskapet. Jeg går annenhver gang.

Håper det var svar på noen av spørsmålene:-)

Hei!

Skal prøve å svare så godt jeg kan utfra det jeg vet og så kan kanskje fler utfylle/korigere om de opplever det anerledes.

Under første legetime tok legen min prøver av meg (blodprøver), sjekket blodtrykk, urinprøve og veide meg. Hun fylte også ut helsekort for gravide.

Jordmor fikk jeg beskjed om å betsille time til selv, da ved den helsestasjonen jeg hørte til. Dette var den som lå nærmest meg geografisk og utfra hvilken bydel jeg bor i.

Legen min henviste til ordinær ul. Jeg fikk da beskjed om at jeg skulle få brev i posten fra sykehuset om ultralyd. Jeg fikk ikke velge hvor denne skulle foregå (men det er kun ett sykehus i umiddelbar nærhet her jeg bor).

Min jordmor leste bare på helsekortet mitt, helsekort for gravide, som alle får første gang de er hos sin faste lege i svangerskapet.

Tusen takk dere som har svart meg!! Dere er virkelig noen engler ;-).

Jeg har tatt blodprøver, urinprøver og ul her nede i Italia. Har blitt fulgt godt opp, men har hatt litt dårlig komunikasjon med legen/gyn. min. Gleder meg derfor veldig til å få god informasjon hjemme, spesielt ift jordmor.

Jeg kommer selvsagt til å vise både blodprøve svar og ul resultater hjemme, men jeg vil fylle på med det som blir gjort hjemme. Ting er jo litt annerledes. Har veldig lyst på en ny ul, rundt uke 28-32, og i følge meg er det vel logisk at jeg får denne gratis på sykehuset siden jeg ikke har benyttet meg av det ene ul tilbudet som gies til alle hjemme ennå.

Ellers skader det jo ikke å ta en ny runde med blodprøver heller. Noen er selvsagt utelukket, som blodgruppe, enkelte inf. sykdommer o.l, siden disse jo bare taes en gang. Jeg vil gjerne ta toxotesten iallefall, selv om jeg har tatt den her nede allerede.

Ellers er jeg veldig nyskjerrig på alle mål som taes, bl. a SF-mål. Her nede sjekkes livmorens størrelse og utvikling, men omtrent ingenting formidles videre til pasienten. Sier bare at alt er bra, og det er umulig å få noe mer ut av ham selv om jeg prøver så godt jeg kan.

Vel, dette ble litt langt...

Gleder meg veldig til å komme hjem. Men jeg gruer meg veldig til flyreisen. Har nesten fått litt flyskrekk nå i svangerskapet. Tenk på meg torsdag om 6 dager, da er jeg underveis..!!!

Ikke for å skuffe deg, men jeg tviler på at du får UL på sykehuset. Den UL fås for å fastslå sikker termin, og blir gjort i perioden 16-19 uker fordi de fleste fosteret er like store da, etter det vokser de forskjellig.

En annen grunn til at vi får gratis UL er for å se om alt er i orden med den lille, dersom ikke, så er muligheten for abort ennå der, hos deg er den muligheten ikke aktuell lenger.

Dersom du skal få "gratis" ul av legen di, så må nok han/hun henvise deg til en gynekolog, men da tror jeg at du må ha en snill lege, for de prøver å unngå disse ekstra kostnadene, siden time hos gyn koster ca 600, med ul ca 900-1000. Dersom alt er vel med forsteret ditt så langt,så ser jeg ikke grunn til at du skal få det.

Jeg prøver ikke å være ekkel nå, men jobber selv i helsevesenet og vet hvordan dette fungerer. Men for all del, du kan jo være heldig, ellers så kan du faktisk betale for den ekstra UL dersom du bare er nyskjerring.

Annonse

Jeg vil iallefall prøve å få den ul'en. Synes der er rart om staten ikke gir meg like mye økonomisk hjelp som andre, selv om jeg er sent ute.

Andre som vet noe om dette? Om det gies en ul i svangerskapet uansett, eller om det bare gies en ul hvis den taes mellom uke 16-20??

Hva om jeg oppgir at jeg ennå ikke har tatt noen ul pga økonomiske problemer (her i Italia taes ul privat og koster derfor ca 800 kr)?

UL er et tilbud til gravide mellom uke 16-20. Det er ikke alle som benytter seg av dette, for det er jo ikke akkurat noe som er pålagt å tas. Jeg tviler på at du har rett på å ta det. Nå vet jeg ikke hvor du skal flytte, men i større byer er det noen jordmødre som har UL, så du kan jo eventuelt finne ei som har det. Er det noen grunn til at du syns det er så viktig å få tatt den ULen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...