Gå til innhold

HJELP!!! Flatt hode

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har helt panikk. Hun har hatt stiv nakke etter fødselen og ville bare snu ene veien når hun lå. Barnelege x 2 sa at det ikke var noe å bry seg med, så vi trodde det ville rette seg ut etterhvert. Hun er nå 4 mnd og det blir bare flatere og flatere. Ser ut som om hun har et halvt hode.(fra siden) Noen som har erfaringer??? Hvordan ser deres barn ut i dag??

Kommer hun til å bli slik for alltid? Jeg har jo bare gjort det man sa man skulle gjøre på sykehuset: la henne ligge på ryggen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikker på at det ikke er KISS - syndrom? Hørtes veldig likt ut som babyen til ei på barselgruppa mi. De fant ut at det er KISS. Ikke farlig, lett å behandle! Har dere sjekket for det?

Skrevet

Ja dette hørtes veldig ut som kiss.kidd syndrom. Mi lille jenta er diagnostisert med det. Kontakt manuellterapeut for undersøkelse.

Du kan også sjekke denne linken her før å se om du synes du kjenner igjen noe.

www.kiss-kidd.no

Dette er ikke noe farlig og er relativt enkelt å behandle.

Skrevet

Skal sjekke det ut. Hva er manuell terapeut og hvordan får jeg time der? Helsestasjonen har fysioterapeut. Er det godt nok?

Skrevet

En manuell terapeut er en fysioterapeut med ekstra utdanning og som regel de som kan mest og behandler kiss-kidd syndrom. Dette er forholdsvis nytt i Norge og systemt kan være ganske tregt visse plasser i landet. her ble tuppa først diagnostisert med trticollis og gikk til behandling hos barne fysioterapeut ganske lang tid. Jeg spurte flere ganger om det ikke kunne være kiss.kidd siden jeg syntes det stemte så ufattelig med det som står på informasjonssidene til Kiss-kidd.

Til slutt kom vi avgårde til manuellterapeut og kiss.kidd var et faktum.

men hør med helsestasjonen og fysioterapeuten de vet sikert hvem du kan kontakte. men ikke gi deg hvis du misstenker kiss-kidd, ikke alle er like villig til å erkjenne kiss.kidd som en diagnose.

Tulla mi har vært til behandling 2 ganger nå, og er betydlig bedre, så at dette er riktig finnes det ikke tvil om.

Skrevet

Dytter litt

Skrevet

Legger til at hoder til småttiser er formbare i lang tid, kanskje helt opp til fireårsalderen. Husk også at når folk får masse hår vises det ikke så mye. Men sjekk det med KISS

Skrevet

4 mnd og ligger kun på ryggen? Da er det ikke rart hodet er flatt! Hun må jo også ligge på magen for å trene ryggen!

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å legge henne slik at hun alltid måtte snu hodet andre veien enn favoritt siden sin for å se etter meg.Hun begynte å bli flat på høyre side, og nå ligger hun på alle sidene.Om natta så støtt opp henne slik at hun ligger på siden og sover,da får hun brukt andre siden også.Fysioterapauten sa at vi kunne tøye nakken ved å ha noe foran ansiktet hennes og bevege det mot andre siden slik at hun fikk tøyd ut nakken.Kontakt fysioterapaut,det er gratis for de små!

Skrevet

Bruk en myk pute el saueskinn, så får hodet litt mykt underlag. Gå til fysio. Tving babyen til å ligge på den andre siden med hodet, legg en håndduk bak ryggen.

Skrevet

Sønnen min hadde (og har fortsatt) flatt bakhodet. Han ville rett og slett ikke ligge noe særlig på magen- bare hylte og var misfornøyd etter max 3 min. Var hos fysioterapauten på helsestasjonen og ble da videresendt til en annen fysioterapaut pga skjev nakke. Etter da litt klemming hos første fysiot og en behandling hos nr2 så er nakken finfin igjen :) Han snur seg til begge sider og liker bedre å ligge på magen (foretrekker fortsatt venstre bittelitt). Behandlingen er gratis, men kan lønne seg å ta med et håndkle som ungen kan ligge på. Understrek at det er snakk om en liten baby på 4 mnd så får du vanligvis behandling innen 2 uker. Hodet til lillegutten min har såvidt begynt å vokse utover igjen, men tar nok laaaaaaaaaaaang tid. Lillebroren min på 9 har fortsatt flatt bakhode til tross for fysioterapi og mye ligging på magen. Hodet kan forandre seg mye frem til de er 2 år så er bare å være tålmodig :)

Skrevet

Du skriver forresten: "Jeg har jo bare gjort det man sa man skulle gjøre på sykehuset: la henne ligge på ryggen..." Når de sover skal de alltid ligge på ryggen (pga krybbedødfaren), men i våken tilstand må de trene opp nakken og ryggen. Det er derfor bør de bør ligge ofte på magen. Om det så er ned i 30 sekunder om gangen for så å ta de opp når de skriker- øke intervallene. Legge de ned på magen hver gang du legger fra deg ungen osv.

Skrevet

Vil bare si for ordens skyld at manuellterapeuter også er gratis for små barn. En manuellterapeut er en Fysioterapeut med ekstra utdanning.

Selvfølgelig kan barnet få skjeiv nakke bare grunnet favoritt side men jeg mener det kan lønne seg å få det sjekket hos en manuellterapeut for kiss-kidd fordi hvis det er det de har så er det IKKE gunstig å drive å tøye slik fysioterapeuter gjør og anbefaler ved en torticollis feks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...