puttelutte Skrevet 21. april 2006 #1 Skrevet 21. april 2006 Våkna i dag med en diger (dvs kiwi-stor) klump i den ene puppen. Har amma og pumpa så all melk er ute, men kulen er der fortsatt. Har hatt brystbetennelse før, men hadde ikke sånn kul da. Da var jeg også direkte syk, med feber osv. Nå er jeg jo ellers helt i form, men klumpen er bitte-litt øm. Er dette brystbetennelse også?? Kan man gå rundt med sånne klumper uten å bli skikkelig syk, den føles jo helt diger!!! Vil nødig ha antibiotika, kunne tenke meg å ordna dette selv. Noen som har erfaring??
Anonym bruker Skrevet 21. april 2006 #2 Skrevet 21. april 2006 Jeg har hatt sånne kuler flere ganger og da tok jeg en varm dusj og maserte mye på kulen og prøvde å pumpe på nytt rett etter dusjen mens jeg enda var varm. Hos meg forsvant de da etter en til to dager.
Ella Bella Skrevet 21. april 2006 #3 Skrevet 21. april 2006 Kan være absess/mastitt. Jeg fikk det og forsøkte å hjelpe meg selv som du. Det gikk galt. Endte med at jeg måtte gå på antibiotika i to mnd (ikke farlig for baby, men den fikk vond mage) og måtte til slutt slutte å amme. Det var vondt.... Anbefaler deg å kontakte ammepoliklinikk/fastlege for å få sjekket dette før det går slik som med meg! unner INGEN det.
anne beate Skrevet 21. april 2006 #4 Skrevet 21. april 2006 Hei du! Kan være en tilstoppet melkegang. Jeg har hatt det flere ganger. Kan kjennes som et egg. Noe øm. Masser med olje, varm dusj, og legg baby til mye. Løser seg gjerne etter 1-2 dager..
Gjest Skrevet 22. april 2006 #5 Skrevet 22. april 2006 Hei Lurte bare på om du hadde blitt bra??? Hvis ikke kan du prøve å ta 1000 mg paracet og holde en varmepose på puppen før amming. Slapp av så mye du kan og legg babyen til puppen hele dagen. Lykke til
baby78 Skrevet 22. april 2006 #6 Skrevet 22. april 2006 ja det høres ut som en abcess. viktig å tømme brystet ofte. kommer stort sett av tette melkeganger. jeg slet mye med dette da sønnen min var 1-2 mnd, er 7 mnd nå. gikk på penicillin som ikke hjalp, så det ende med at de måtte operere inn to katetre i brystet, da jeg hadde tre store kuler der. jeg hadde best erfaring med ammepoliklinikken/barselavdelingen. fastlegen hadde ikke akkurat peiling. på barsel tok de ultralyd av brystet, der kunne de se hva som var grunnen til kulene. jeg fikk også en nesespray som hjalp utrolig mye, tror den het noe på oxy...., ja den skulle sette fart på utrivningsrefleksen. noe jeg også kjente at den gjorde. ellers så fikk jeg beskjed om å massere brystet i ti minutter før jeg skulle amme, samt å massere samtidig som han ammet. lykke til håper det ordner seg for deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå