Gå til innhold

Vanskelige, triste bleieskift :-( ...hjeelp!

Anbefalte innlegg

Bleieskiftene har vært kosestunder før, men den siste uka har det endret seg..

Ungen vegrer seg, hyler som om hun skulle ha veldig vondt (men er ikke spesielt rød)... jeg begynner å bli fortvilet. Vet ikke hva jeg skal tro. Har hun hatt vonde opplevelser på stellebordet? Kanskje i barnehagen? Eller når andre, nærmere har stelt henne? Det gjør vondt å skrive noe slikt, for jeg kan ikke forstå at noen skulle kunne gjøre henne noe...

..har tilogmed sjekket etter spor på det aller, aller verst tenkelige - misbruk, men kan ikke se at noe er annerledes... men så vet jeg heller ikke hva jeg skal se etter..

Noen meninger, tips, råd?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4817419-vanskelige-triste-bleieskift-hjeelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillegutt her på 21 mnd har fått for seg at han ikke skal ligge på stellebordet for å skifte bleie, ikke skal ha klærene på eller av, skal ikke pusse tannen skal ikke drikke vann, han har fått smaken på "dus" (jus) og vil ha det, blir rasende og slenger vannflasken i gulvet når jeg sier at han ikke får. Han skal ikke sitte i vogn, han skal bare gå gå gå. Alt dette har kommet litt etter litt i løpet av påsken og de siste dagene går han rundt og er helt frustrert hele dagen stakkars gutten. Jeg er hjemmeværende og vet at han ikke er blitt misbrukt eller har dårlige erfaringer på stellebordet. Kan nevne at mine to eldste, døtre, var på akkurat samme måte. Heldigvis er det en periode som går over, og det er viktig å avlede så godt som mulig og få gjort det du må gjøre på den måten du må gjøre det

Hvor gammel er hun?

Kan det tenkes at hun ikke "har tid" til å bytte bleie.

At det er kjedelig, langtråkig.

Kanskje bruke up & go?

Lillemann her har ikke godtatt stellebordet siden han var 7 mnd.

Han syntes det er forferdelig kjedelig. Om vi trenger at han ligger i ro gir vi han en flaske så lenge.

Eller så får han leke med salvetuben, en q-tip, eller noe annet han vanligvis ikke får leke med.

I barnehagen tuller han aldri på stellebordet, men det er jo ikke uvanlig at de tøyer grensene litt lenger hos foreldrene enn hos andre.

Vi bruker nesten bare up & go hjemme trekker den på og han løper av gårde igjen.

Da er det sikkert bare at hun føler seg litt for stor for det, eller at det er kjedelig.

Går fint å bytte bæsjebleier når de står, få henne til å bøye seg litt frem, så får du vasket, samtidig som hun slipper å ligge på stellebordet.

Gutten vår har også begynt å tulle med dette de siste dagene. Han er snart 13 måneder. Det er lenge siden vi kuttet ut stellebordet, har stelt han på matte på gulvet, for han er en liten makk :-) Men nå trasser han veldig ved enkelte skift, så her går det i up&go på dagtid, han står helt fint i ro når vi skifter, men ligge, nei det har han alldeles ikke lyst til lenger...... Veldig kjedelig, for det er jo mye enklere. Men vi har ikke tatt opp kampen her. Skifter han stående, men han ligger når vi tar bæsjebleier, det virker nesten som han forstår at da må han ligge.

Annonse

jeg håper det er helt normalt, for tulla mi på 17 mnd er helt umulig å skifte bleie på nå. Er hyl og grin som regel. Noen ganger går det bra. Men som regel er det bare bråk. Litt fælt og si, men jeg kjenner jeg blir irritert når ho er sånn. off, slitsomt ja. Men ingen ideer du. Jeg håper bare på bedre tider.

det som er ekstra irriterende at ho bare ligger og koser når mormor skifter bleier. Så jeg vet ho kan. Men mødre er vel ikke noe kule tenker jeg.

Dette er et helt normalt "vil-ikke-skifte-bleie-med-foreldre" syndrom :o)

Mange barn vil overhode ikke ligge på stellebordet hjemme når det skal skiftes bleier, men i barnehagen derimot ligger daglig som engler på stellebordet når de skal få tørre bleie på seg. Merkelig, irriterende, men sant......

Datteren min protesterer også nå(hun er 16 mnd). Tydeligvis ikke det morsomste hun vet. Ville protester er ganske normalt for barn i denne alderen, og mange går over til å skifte stående. Forsøk det og se om det hjelper.

Hvis barnet er misbrukt vil du bl.a se at hun er rød, hoven og irritert i underlivet. Antakelig er det kun det at hun er lite lysten på å ligge ned og bli skiftet på..

Jr. begynte med dette rett før ett år. Jeg prøvde så godt jeg kunne å la ham stå og diverse. Det ble bare kaos. Så bestemte vi oss for at nok er nok (trassalderen satte inn tidlig, vet at ikke alle liker dette ordet, men da skjønner dere hva jeg mener). Vi bestemte oss for at bleien skal skiftes på stellebordet, så vi hjalp til begge to og holdt bena i kryss og gjorde bleieskiftet. Nå har han innfunnet seg med at det er greit, så fra å høres ut som om vi mishandlet ham på det verste ligger han faktisk stille nå. Vi brukte aldri kjeft eller var sinte, bare veldig bestemte og gjentok at "nå skal vi skifte bleie".

Jr. har flere slike "nykker" nå, og han blir rasende hvis han ikke får viljen sin. Jeg tenkte at det var tidlig med trassalderen, men de i barnehagen hadde også merket seg at han har blitt mer viljesterk.

Jeg skjønner at du tenker på misbruk og vonde opplevelser, og jeg skal innrømme at tanken streifet meg, men vi har jo ikke hatt barnevakt, og i barnehagen kan jeg overhodet ikke forestille meg at de skulle ha gitt ham dårlige opplevelser på stellebordet. Jeg opplever dem som veldig dyktige, og det ville være svært vanskelig i en så åpen barnehage med så mange ansatte at noe slikt skulle kunne være mulig. Dessuten når jeg tenker meg om så startet han med dette før han begynte i barnehagen. Nei, det er utelukket i vårt tilfelle.

Glemte å si at når vi kan avlede så prøver vi alltid det først når han er sint. F.eks. blir han sint når pysjen skal på og han er trøtt. Da kan pappaen ta på pysjen mens jeg snuser eller nusser på føttene hans.Da hviner han av fryd. På stellebordet blir han utålmodig av og til ennå. Da kan jeg ta pappas barberkost og børste litt i ansiktet hans f.eks. Da koser han seg.

Jeg skifter bæsjebleier mens han står på gulvet. Bare han har noe å holde på med (å rive arkene av en dorull er favoritten!), så går det greit. Har du prøvd det? Kan være bare en fase hun må gjennom. Kanskje hun er i starten av trassalderen?

Takk for svar dere!

Er altså ikke den eneste som har det slik.. puhh!

Men... blir ikke alle bleieunger litt røde og såre nedentil iblant? Hoven vet jeg ikke.. Det er jo ikke lett å skille mellom "vanlig" sårhet og det som evt måtte komme pga misbruk..eller?

Men, jeg kan ikke på noe vis skjønne at hun skulle kunne utsettes for noe slikt... da måtte det jo nesten være pappaen, og det er en helt umulig tanke. Ingenting skulle tilsi det..

Annonse

Jo, alle blir såre i blant. Tror du kan slå deg til ro med det. Ikke bekymre deg så mye. Ut fra hva du beskriver tror jeg ikke det er snakk om misbruk her, men jeg vet ikke. Hvis du virkelig mistenker noe slikt bør du snakke med noen som har kompetanse på det, men kanskje la det bero inntil videre?

Vel, hadde jeg virkelig hatt konkret mistanke, så hadde jeg ikke latt det bero et sekund.

Jeg var inne i stua en rask tur nettopp og tenkte på hva jeg hadde skrevet.. så på pappan, verdens snilleste og det er virkelig ikke mulig.

Jeg tror det er som du (dere) sier, bare en periode.

Up&go er det vi bruker hjemme, og jeg lar henne vanligvis stå. Vi har også samarbeidet litt og forsøkt avledning, men det virker vanligvis bare i ett sekund ;-)

At jeg tar det veldig med ro, forklarer henne på forhånd at vi straks skal gå på badet, at jeg skal tørke av det verste, at jeg skal vaske osv er faktisk det som har hjulpet best!

Kjenner også igjen det dere beskriver med vil ikke ditt osv. Kan virke som det er mye trass, for hun gjør "ulovligheter" med fullt overlegg også til tider.

Nei, det er nok bare det, men det var godt å få luftet frustrasjon og tvil her inne og få så mange gode svar. Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...