Gå til innhold

Dine erfaringer ved fødsel uten smertestillende. Fødeloftet på SUS.

idamortil2

Anbefalte innlegg

Fødte sist på vanlig fødeavdeling. Smertene var sinnsyke og jeg fikk epidural. Fødselen gikk relativt fort. Fra jeg kom på sykehuset til jeg begynte å presse gikk det 3 og en halv time. Jeg regner med at den neste fødselen (er i uke 25 nå) går litt raskere (det er vel normalt) og at jeg da kanskje ikke rekker å få epidural. slik at jeg like gjerne kan velge å føde uten smertestillende på fødeloftet.

Jeg hadde veldig panikk under forrige fødsel og spurte om hjelp til å puste riktig og til å slappe mere av . Dette fikk jeg ingen hjelp til og det var vel full panikk frem til epiduralen fungerte. Jeg håper jo at jordmødrene på fødeloftet hjelper meg med å være rolig denne gangen. At de kanskje er litt flinkere. Har du noen erfaring med dette?

Lurte og på, hvis man må sy et par sting får man bedøvelse på fødeloftet da? Og hva med etterriene, får man smertestillende for de?

Noen av dere som har prøvd fødsel med epidural og fødsel uten senere? Hva ville dere anbefalt å gjort?? Hva var best..

Og til slutt. Hva gav deg best smertelindring ved fødsel uten smertestillende? Da tenker jeg på badekar, pusteteknikk, stillinger og tanker.

Fortsetter under...

Jeg fødte første i Oslo og slet med det samme som det. Jeg fikk rett og slett ikke til å puste. Jeg fødte 1 time og 20 minutter etter at jeg kom inn gangen på sykehuset og da uten noen form for smertestillende.

Gutt nr 2 fødte jeg på fødeloftet SUS 1 time etter ankomst. Jeg følte at de var flinke når de var hos meg. Saken var den at vi kom inn og jordmoren lurte på om vi ville ha noe å drikke.... Og min kjære mann ville da ha te. Føltes ut som om hun måtte springe til Olden for å få godt nok vann til min mann..... Jeg var i fin form da jeg kom inn og etter noen minutter tok det seg opp. Fikk et par nåler i ryggen før hun da.... "sprang" til Olden. Da hun endelig kom tilbake fikk hun bare fjerne nålene og jeg måtte i seng. 6 cm åpning - ei ny rie og vips full åpning og det var bare å presse. Pustingen var jeg så mye mer bevisst på denne gangen så det gikk veldig fint.

Jeg måtte sys etterpå og fikk bedøvelse. Etterrier - ja fy f::::::: så vondt jeg hadde. Fødselen uten smertestillende var ingenting i forhold. Gruer meg til nestemann allerede. Jeg gruer meg ikke til selve fødselen men til nettene og dagene med etterrier. Jeg fikk smertestillende mot de. Følte de ikke ville gi meg så mye, men jeg rett og slett trengte de og ga meg ikke med et lite "det er jo ikke så lenge siden du fikk".

Og til slutt .... oisann ... ble langt dette......Smertelindring - rakk ikke prøve badekar. Akupunktur hjalp ikke. Å puste hjalp hihi (pustet han ut i stedet for å presse - forstod hvordan det skulle gjøres vha jordmor). Stilling - lå på siden og det var veldig godt. Tanker - jeg lo og tulla og tenkte på hvor heldig jeg var som endelig skulle få ut gutten min noen dager før termin. Ville egentlig knipe igjen så han kunne bli født 20.05,2005 men nei da. Travelt den lille karen :-)

Jeg skal føde nr 3 i september på fødeloftet. Gleder meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...