idamortil2 Skrevet 20. april 2006 #1 Skrevet 20. april 2006 Fødte sist på vanlig fødeavdeling. Smertene var sinnsyke og jeg fikk epidural. Fødselen gikk relativt fort. Fra jeg kom på sykehuset til jeg begynte å presse gikk det 3 og en halv time. Jeg regner med at den neste fødselen (er i uke 25 nå) går litt raskere (det er vel normalt) og at jeg da kanskje ikke rekker å få epidural. slik at jeg like gjerne kan velge å føde uten smertestillende på fødeloftet. Jeg hadde veldig panikk under forrige fødsel og spurte om hjelp til å puste riktig og til å slappe mere av . Dette fikk jeg ingen hjelp til og det var vel full panikk frem til epiduralen fungerte. Jeg håper jo at jordmødrene på fødeloftet hjelper meg med å være rolig denne gangen. At de kanskje er litt flinkere. Har du noen erfaring med dette? Lurte og på, hvis man må sy et par sting får man bedøvelse på fødeloftet da? Og hva med etterriene, får man smertestillende for de? Noen av dere som har prøvd fødsel med epidural og fødsel uten senere? Hva ville dere anbefalt å gjort?? Hva var best.. Og til slutt. Hva gav deg best smertelindring ved fødsel uten smertestillende? Da tenker jeg på badekar, pusteteknikk, stillinger og tanker.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2006 #2 Skrevet 20. april 2006 Hei : ) Jeg har ikke fødd på fødeloftet, men jeg føde så og si uten smertelindring, fikk kun litt lystgass. Jeg hadde 8 cm åpning da jeg kom inn på føden så det var ikke tid til å sette epidural og lignenede. Jeg synes fødselen var helt grei, fikk ikke skrekken av dette. Du kan jo føde på sykehuset og ikke bruke smertelindring, blir det jo for ille så kan du jo alltids få noe, hverfall lystgass. Det som ga meg mest smertelindring var å stå under riene å vugge fra side til side, samt å puste dypt inn og ut, jeg brukte lystgass masken når det ble for ille. men pustingen hjalp med veldig, konsentrerte med om den hele tiden : ) Håper du får svar av noen som har fødd på fødeloftet, ønsker deg lykke til med fødselen og tiden etterpå : )
Anonym bruker Skrevet 20. april 2006 #3 Skrevet 20. april 2006 Jeg fødte på fødeloftet og var førstegangs i tillegg! Dette synes jeg gikk helt fint:) jeg ble kjørt ned på føden den siste timen fordi jeg hadde bruk for noe mer til å presse med( fødestol) Men det du skal vite er at dersom du ikke klarer å føde uten noe og det ikke er for sent til å få feks epidural så kjører de deg ned på vanlig fødestue. da blir du også innlagt vanlig i ca 3 dg. Jeg var på vanlig fødestue så kort tid at jeg fikk fortsatt tilhøre fødeloftet. Men klart du får smertestillende for etter rier ,og klart du får bedøvelse ved evt sying. jeg anbefaler dette på det sterkeste!! du kan også velge å få ligge lenger dersom du av en eller annen grunn føler at du trenger det. da ligger du på vanlig rom. må bare fortelle hvor koselig det var... jeg fødte kl 10 på formiddagen etter en hel natt med rier. vi var da ganske slitne og ville bare sove... de spurte om vi ville ha mat sånn i 15 tiden noe vi takket ja til. Det var absolutt ingen som forstyrret oss før kl 15.00. fantastisk. å veldig isolerte rom...å klokken 15 kom en dame inn med champagneglass med eplejuice oppi å norsk flagg... dagen etter da vi skulle hjem gikk vi først i køen til barnelegen å så var det bare å reise hjem med oss:9 har bare positive erfaringer med dem:)
-Bobsi Skrevet 20. april 2006 #4 Skrevet 20. april 2006 Jeg fødte på vanlig avdeling for jeg ville ha tilgang på det meste, men epidural kun som siste utvei. Jeg endte opp med kun å bruke sambos varme hender og ti nåler. Akupunkturen var veldig effektiv på meg. Jordmødrene der var veldig ok, hjalp meg, pusha meg når jeg måtte ha litt ekstra motivasjon. Poenget mitt var at du ikke må skjære alle over en kam. Vesla mi er født midt i vaktskiftet, så jeg fikk møte flere, og de var alle veldig hyggelige og flinke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå