Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har premature barn (tvillinger), som nå er fem mnd gamle (korrigert alder er tre mnd. De er født i uke 31+3). Jeg synes å merke at særlig jenta mi reagerer på å være i miljøer med mange ukjente, nye lyder- generelt sett mange inntrykk. Da blir hun nok sliten og kan gråte/skrike en del. Prøver å skjerme henne, samtidig som vi jo innimellom befinner oss i slike situasjoner. For eksempel skal vi snart ha dåp i byens Domkirke (STOOOR kirke) og påfølgende samling med 17 stk! Hvordan takler dere slik? HAr dere gode tips for nettopp dåpsdagen? Og har noen lignende erfaringer med at premature blir overstimulerte? Synes jeg møter liten forståelse for dette av spesielt min svigerfamilie, som tror all gråt er grunnet magevondt og andre fysiske ting. Tror ikke de forstår at barn har en egne psyke! Og at premature fortsatt er nettopp det, selv om de passerer 3 kg grensen! Kan jo ellers legge til at de er friske og fine på henholdsvis 5,5 og 7 kg!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4813428-premature-i-st%C3%B8yende-omgivelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hm.. prøver å tenk på hun første.. men det er 3,5 år siden.. hun var kanksje var på lyder... hun siste no var døv i den tiden så rundt henne kunne vi ha "fest" uten at hun reagerte... men hvis det blir for mye for henne så ta henne opp i fanget og gå en plass der det er stilt. på toalettet eller noe sånt.. sånn at hun får samlet seg igjen.. jeg har ikke så mange godt råd.. kanksje noe andre vet noe..

Jeg kjenner meg såå godt igjen, gutten min blir veldig forstyrret av uro. Det kan være lyder fra mennesker som prater og ler høyt, skramling fra tallerkner, glass, kopper på cafe o.l. Da begynner han gjerne å sutre og også gråte. Det største problemet har vært å få han til spise i disse situasjonene.

Som deg syns jeg det er vanskelig å møte forståelse blant andre for dette. Spesielt fra mine venninner. De har samme setningen som går igjen gang på gang :"Han må jo bli vant til lyder" ååh jeg blir så oppgitt, går ikke an å forklare at han er 12 uker prematur, de ser bare at han er kommet fra den tøffe starten uten synlige skader og at alt har gått kjempebra.

Nå ser det ut til å gå litt bedre enn før, men jeg har ikke gjort noe bevist for det. Kanskje han bare har vokst det litt av seg? Men det er ikke helt bra enda, bare ikke like ille...

Det som kanskje kan hjelpe i kirken for deg er å legge henne på den ene halvdelen på dyna og brette den andre halvdelen rundt henne slik at øret kan dekkes m dyna. Det hjalp oss på cafe en gang. Ellers har jeg ikke så mange råd å komme med, bare masse forståelse :o)

Lykke til!

Dette var kjente saker, både fra eget barn og fra prematurgjengen min! Vi unngikk alt av støyende omgivleser så godt vi kunne, og det gikk seg til!

Har dere tatt en prat med presten el. angående dette? I kirken så burde dere kunne få stikke av litt, synes jeg, så får heller andre se rart på dere!

På deres egen fest kan dere bestemme akkurat hvordan dere vil ha det, og gjemme dere bort så mye dere vil! Dette er vel først og fremst en fest på deres premisser, ikke besteforeldrene og det er jo barnet som skal stå i fokus enten det tåler mye eller lite støy!

Om dere synes det blir et problem ville jeg tatt en "alvorsprat" med involverte slik at de kan forstå hvordan dere har det. Ikke greit å være stresset for dere heller!

Lykke til!

Hei!

Dette høres veldig kjent ut ja! Den ene av gutta våre var også veldig var på støyende lyder i begynnelsen. Som de andre her har svar deg, så blir det bedre etterhvert : ) På dåpsdagen til tvillingene våre, lot jeg de få litt tid inne på soverommet hvor det var stille og rolig. Da fikk de "hentet seg inn" litt og slappet av. Vi fikk forresten beskjed på NFI at premature er veldig vare på lyder, og at vi burde unngå all unødig støy(feks tv/radio som står på i bakgrunnen, samt kjøpesentre- som man jo foressten skal unngå pga smittefare også )

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...