Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har hatt verdier mellom 9 og 40. Har måttet vente til fsh var normalt, dvs under 11 (tror jeg det var) før vi fikk ivf. Mitt nivå svinger hver syklus, idag fikk jeg beskjed om at det var 37. Ikke bra!!

Ved høyt fsh får man ikke begynne på noe forsøk, men må som sagt vente til det er på et normalt nivå for at en skal kunne stimulere med hormoner.

Vi var på Haugesund sykehus og der fikk vi lov å vente til fsh ble bra, og så satte vi igang med forsøk med en gang (ved påfølgende mens), uten spray og rett på sprøyter. Fungerte fint for oss, ble gravid med tvillinger den ene gangen, men mistet dessverre i MA i uke 10. Nå venter vi på at fsh skal gå ned igjen, før vi får nye forsøk.

Annonse

Hei Chaisy!

FSH og LH

Disse er gonadotropiner dvs de stimulerer gonader (ovariene, eggstokkene) til bl.a. produksjon av andre hormoner.De produseres av hypofyseforlappen.

FSH stimulerer celler i ovarienes follikler (eggposer) til proliferasjon og til produksjon av østradiol (hos menn stimulerer FSH spermatogenese).

Lave verdier observeres ved: skader i hypothalamus, forstyrrelser i dets funksjon som for eksempel: anorexia nervosa, betydelig stress, eller alvorlig sykdom. Konsentrasjoner av FSH og LH er også lave ved graviditet og ved bruk av p-piller.

Obs!!! moderat forhøyet LH i forhold til FSH sees ofte ved PCO (Policystisk ovarial syndrom)

Høye verdier måles ved skader av germinitive apparat, kastrasjon og klimakteriet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...