Gå til innhold

Expat!! :)

Anbefalte innlegg

Så kjekt at du er innom!

Jeg lurer på om du har noen råd - vi sliter med søvn:

I sikkert 1,5 mnd nå har han sovet 30-minuttersdupper, sikkert 3-4 i løpet av den dag. Han sover da enten i sengen, eller i vognen på tur. Siden han ble 3 mnd har han "krevd" mer og mer av meg for å sovne, så nå er det vanligvis slik at jeg legger meg i sengen med ham, han spreller litt hvis han føler for det, så ligger han med kinnet inntil mitt eller jeg stryker ham på pannen eller rugger litt i ham, så sovner han. I vognen har han enten sovnet rolig og greit eller måttet vri litt og gråte en skvett, men det er da snakk om kanskje 1/2 - 1 minutt før han sovner.

SÅ - plutselig for 5-6 dager siden startet dette:

Når vi går inn på soverommet starter han å sutre. Hvis vi ligger i sengen og leker er han glad og fornøyd, men med en gang han skjønner på meg at det er på tide å sove så skriker, gråter og protesterer han. Vrir på seg opg er i det hele tatt veldig klar i sin sak. Jeg ender da opp med å ta ham med inn i stuen igjen. Han er blid og fornøyd, men trøtt! Noen ganger har jeg ammet i stuen, og han har vært på nippet til å duppe av. Rett før det skjer, tar han seg i det, og begynner å hyle og vri seg unna igjen. Det samme skjer når jeg bysser ham.

Ute i vognen hyler og skriker han når han blir trøtt, vrir på seg og er helt umulig.

Jeg har prøvd alle ting som tidligere har funket hvis han f.eks. er overtrøtt - men ingenting har hjulpet. Om jeg prøver å la ham ligge blir han mer og mer hysterisk.

Det har endt opp med at han i disse dagene har sovet 2x20 minutter pr. dag - da har han lagt seg for natten ca. 20.30 og stått opp ca. 8.00. Jeg ammer ca. 4 ganger i løpet av natten. På kvelden er det forresten ikke noe problem å legge ham.

Det må sies at i går hadde vi en fantastisk dag - han sov stort sett slik han har pleid, først en dupp i sengen på formiddagen, så sov han 2 dupper i vogn. Skulle også sovet i 17.30-tiden, var kjempetrøtt, men da våknet han til igjen og nektet. Og idag igjen er det samme som disse andre problemdagene.

Han er også veldig urolig og rastløs, må hele tiden være litt i aktivitet - f.eks. dytter i noe med beina eller "gynger" litt med knærne. Begynte å ruller og vri seg og dra seg rundt på gulvet for fullt for to uker siden, så har heller ikke inntrykk av at dette er sånn "på vei til å få til noe nytt"-greie..

Jeg er bekymret for at det er noe som plager han som jeg ikke finner ut? Hittil har jeg følt at jeg har hatt veldig oversikt over hvordan han fungerer, men nå blir jeg mer og mer frustrert fordi jeg ikke skjønner noe, og ikke vet hvordan jeg skal løse dette. Håper at du kanskje kan komme med en mirakelforklaring??! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4810840-expat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Tilbake fra sykdom, konferanse og påskeferie, godt å få hvilt seg litt på jobben, ja...

Det er kjempevanlig at en "aldri så snill" baby blir aldeles umulig rundt 4mnd. Det er vel en kombinasjon av at de blir smartere, får lengdesyn (de så ikke lenger enn en meter eller så før det!), og oppdager den spennende verdenen rundt seg.

Det er vanlig med puppenekt på dagtid og masse nattamming i denne perioden også. Dere er heldige som slipper det på toppen av det hele!

Bruker han dyne eller sovepose? Hvis det førstnevnte, så kan det være rett tid til å innføre sovepose til alle lurene, slik at han ikke sparker av seg dyna. Det er lettest å innføre det tidlig, og det er praktisk for senere når de turner i senga. Vi brukte i tillegg et tynt teppe over babys sovepose og stukket langt innunder madrassen på hver side, pluss en bitteliten sofapute under knærne. Bom fast og veldig koselig for baby.

Kaia skriker som om vi stikker henne med nåler hver gang vi legger henne. I omtrent 20 sekunder. Villikkevilikkeneeeeeeeeeeeeeeeeei-zzzzzzzzzzzzzzzz... Hun mååå protestere litt. Din lille har åpenbart forstått (tidlig ute og veldig smart liten en!) at han får være hos deg hvis han protesterer høylytt. Nå er ikke jeg den som lar baby skrike i det evinnelige (la oss ikke gå inn i den debatten nå), men det er kanskje forskjell på gråtingen? Protester, aua, ensom... Eller tidlige tegn på at han er trøtt (gnir ørene...dradd under øynene) før han får opp dampen ordentlig?

Vi begynte å legge barnet til gitte tider (9, 12, 15) og organiserte måltidene (ala Gina Ford, Contented Little Baby Book, kjøpes hos Norli) i denne alderen. Hun var smart nok til å forstå rekkefølger (som din lille åpenbart er), og dermed visste hun at det var sovetid.

Det er det jeg har, hjelper det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4810840-expat/#findComment-4811973
Del på andre sider

Hmm.. sorry, nå glemte jeg visst å skrive hvor gammel han er - han er ikke 4 mnd men blir 6 mnd om 10 dager..

Men jeg kjenner igjen mye av det du skriver ang. nattespising og sånn fra tiden etter 4 mnd - og spesielt med å protestere på å sove. Men det er da det har hjulpet å enten bare vente noen sekunder, slik du skriver, eller å f.eks. holde hendene hans i ro litt hvis han veiver mye, henge teppe over vognen etc.. Så har han roet seg og sovnet kjapt. Og ja, jeg hører stor forskjell på griningen. Når han nå protesterer så er han først høylytt og sinna - roper ut i protest - så går det over i sånn "du forstår ingenting, mamma"-vræling dersom jeg prøver å holde ut.. Og til slutt skriker han bare, da blir han helt fra seg og enser han meg ikke hvis jeg prater til ham, jeg må først ta ham opp og ut, så roer han seg.

Han blir som regel ikke rolig før han kommer ut fra soverommet eller opp av vognen. Vekk fra sovesituasjonen, på en måte. Sånn som akkurat nå: han sovnet da vi gikk tur og jeg bar ham i MeiTai'en. Så våknet han da jeg puttet ham i sengen, ville ikke sove videre, og nå er han ved siden av meg i sofaen, han ligger på magen og gynger frem og tilbake, og sutrer litt hvis jeg glemmer å prate med ham.. Supertrøtt..men ikke sove...neida.. :) Og jeg har lenge prøvd å legge ved minste tegn, dvs. når han gjesper eller gnir seg i øynene. Funket fint frem til nå :)

Men kanskje det har å gjøre med dette med kontroll likevel? At han har funnet ut at han kan "bestemme" litt selv? Selv om det gjør at han tilslutt blir så trøtt av å ikke sove at han ikke vet hvor han er, omtrent..

Det jeg har vært bekymret for er nemlig om han kanskje har vondt noe sted, og derfor holder seg mest mulig i aktivitet for ikke å slappe av og kjenne vondten..

Så var det dette med sovetider da. Det høres veldig lurt ut å få inn noe sånt. Han har egentlig hatt temmelig lik rutine de siste månedene, men det har ikke vært til nøyaktige klokkeslett. Men hvor lang tid brukte dere på å få dette inn?

Hvordan bør jeg gjøre det, tror du, dersom han fortsetter å være like umulig som nå? For om han nekter å sovne så tar jo jeg ham opp - er det da like greit å bare vente til neste legging med å prøve igjen, i stedet for etter f.eks.en time? Ellers ender jeg jo opp med å prøve å legge hele dagen, på en måte. Men vil han skjønne det, tror du? At nå sover du, og hvis ikke du sover nå så er det 3 timer til neste?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4810840-expat/#findComment-4813127
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...