Gå til innhold

Duotest i Oslo

HTC

Anbefalte innlegg

Hvordan går jeg frem.

Ser noen skriver at de tar blodprøven på ullevål og UL på riksen, mens andre skriver de tok begge deler på ullevål?

Hvor skal legen min sende henvisning? Ullevål eller Riksen eller begge steder?

Er det lang ventetid? Har forstått det som at denne testen bør taes mellom uke 11-13, stemmer dette? Når bør da henvisningen sendes fra legen, slik at jeg er sikret plass? Har nemlig ikke 1 lege time før jeg er i uke 10..

Takk.

Fortsetter under...

Hei, jeg tror at det er bare Ullevåll som tar blodprøven, mens du kan ta tidlig ultralyd både på Ullevåll og Riksen (men der er nåløyet noe trangere ifølge deres web-sider).

Det er ingen hensikt å kaste bort ressurser på å ta duotest dersom man allikevel skal ta fostervannsprøve. Men jeg er en av dem som ikke automatisk har krav på fostervannsprøve på grunn av alder, men som kan få tilbudet på grunn av familiehistorie. Vi ble enige med legen om at vi skulle vente på svar på tidlig ultralyd (som viste at jeg har samme sjanse som en 22åring for at barnet har en av de tre kromosomfeilene nakkefoldmåling kan si noe om)+duotest + blodprøver av min man (i tilfelle han bærer på en arvelig sykdom) før vi avgjør om vi tar fostervannsprøve. Dersom blodprøvene er OK dropper vi det. Dersom du kommer til genetisk veiledning på Ullevåll får du veldig bra informasjon og kan stille masse spørsmål.

Vi fikk beskjed om at Ullevåll helst tar fostervannsprøve i uke 14.

Bare til dine spørsmål om henvisning: Jeg var også hos lege i uke 10, legen min sendte henvisning til Ullevåll og jeg fikk et brev med time før en uke var gått. Jeg fikk time i uke 12 for tidlig ultralyd og duotest- Ullevåll prøver vissnok å legge dette til uke 12. Dersom du er av en alder der du har krav på fostervannsprøve kan det hende du kommer til genetisk veiledning først, noe jeg syntes var veldig greit ettersom det ga oss en god bakgrunn for å diskutere ulike valg.

Takker for oppklaring, er du sikker på det med Ullevål og fostervannsprøve i uke 14 ?

Hadde jo vært vidunderlig å slippe å vente helt til uke 16 !

Man bør kanskje forte seg til legen hvis man skal benytte seg av dette så man kommer inn i køen ?

(i vanlig fall ville jeg ventet til etter uke 12 med å gå til første kontroll)

Annonse

Jo jeg er sikker på det med uke 14 fordi vi diskuterte mulige datoer med dem og det var et problem at jeg skulle reise bort med jobben i uke 14. Dersom vi må ha fostervannsprøve må jeg avlyse reisen. Kanskje greit å få en time så tidlig som mulig- også fint å dra til gynekologisk veiledning godt i forkant.

Takk gamle røy (uff, var ikke noe kjekt å kalle deg det når du er så søt.... ;-))

Jeg skal til UL og se om det er liv neste fredag, og hvis det er det (så vil dere nok høre jubelropet mitt langt utover i provinsene !!) så skal jeg bestille time hos legen min med det samme.

Tror jeg allerhelst vil til Riksen, tror det er koseligere med planlagt snitt der, enn på fødefabrikken Ullevål.

Takk for god info !

Vi dro tidlig til legen for å få rekke duo-testen. Vi har i første omgang blitt innkalt til genetisk veiledning hvor vi får info om de ulike alternativene. Tror de tar blodprøve i samme slengen, da er jeg vel 9 uker på vei. Blodprøven må tas mellom uke 8 og 13,6 og ultralyden mellom uke 11 og 13,6 står det i papirene. Vi fikk raskt svar fra Ullevål etter at legen hadde sendt henvisning til avdeling for medisinsk genetikk, det tok omtrent en uke eller der omkring.

Snakket med dem på avdelingen og de opplyste at mange forandret oppfatning om hvilke tester de ville ta etter veiledningen.

Tok Duotesten forrige uke. Det ble søkt inn på Ullevåll. Der tok jeg også blodprøven. Den sendes jo til Danmark for undersøkelse. Det tar ca 14 dager før det foreligger svar på denne. UL tok jeg grunnet kapasitetsproblemer ved Ullevåll, på Rikshospitalet. Da fikk vi først svar på blodprøven. De fortalte også at dersom nesebenet manglet, var det ca 60 % sjanse for Downs. De måler også nakkefolden. Nesebenet og nakkefolden ga omtrent samme indisier og var således omtrent like viktige.Det er ikke alltid fosteret ligger slik at de får se begge deler.

UL tok jeg 13+4. Tror den tas i uke 12-13 og blodprøve uke 10. Fikk time i løpet av ei uke fordi vi var sent innsøkt. Dere har god tid.

På forsamtalen på Ullevåll må dere ta et valg. Det er godt å være forberedt på dette. Dere får ikke velge både duotest og fostervannsprøve. Dersom dere velger fostervannsprøve, får dere ikke duotest først. Dersom dere velger duotest, får dere tilbud om fostervannsprøve dersom det er lik eller større enn en halv prosent sjanse for kromosomfeil.

Fostervannsprøve gir sikre svar, men har økt risiko for abort (ca 1 %), mener å huske at duotest gir 80% sjanse for å se Downs og ca 60 % for trisomi. Eventuelle hjerneskader sees ikke på noen av testene.

Dere får informasjonsskriv fra Ullevåll som dere bes lese igjennom før fremmøte.

Dere får se noen skarpe og fine bilder. Se hjertefrekvensen og kjønn dersom dere vil. Kjønn er noe usikkert ennå selvfølgelig, men vi fikk da en pekepinn (som stemmer med magefølelsen).

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...