Anonym bruker Skrevet 20. april 2006 #26 Skrevet 20. april 2006 hehehe, morsomt! Fantastiske argumenter, men kan dessverre ikke ta det så seriøst. Beklage!
fjellsnipa Skrevet 20. april 2006 #27 Skrevet 20. april 2006 Synes det er synd at barn/ babyer ikke skal bli sett for det de er, de er ikke små voksne som har lyst på pupp. Det er et faktum at det anbefales å amme til barnet blir to år, og jeg synes de som har motforestillinger til det bør holde de for seg selv. Tenk på de som har lyst og tålmodighet til å gjøre det, føler seg dumme pga holdninger som anonym.
tigerpus Skrevet 20. april 2006 #28 Skrevet 20. april 2006 Vel, jeg må faktisk innrømme at det er skikkelig ekkelt at dere syns det er perverst! Perverst, faktisk! Tror det er et sykdomstegn i vår kultur, der vi seksualiserer og forvrenger helt naturlige ting. Et anna eksempel: Noen som så tegnefilmen "Kirikou og trollkvinnen" for noen år siden? Det er en kjempesøt eventyrfortelling om et nyfødt afrikansk guttebarn som var litt "veslevoksen" og redda hele landsbyen sin fra ei ond trollkvinne. Britene og amerikanerne fikk kjempeproblemer med sensur og aldersgrenser. Amerikanerne fordi landsbykvinnene gikk rundt med bare pupper. Huff! (Det var forøvrig kjempefint, pupper i alle naturens varianter: store, små, lange, spiss, struttende, slappe osv.) Britene klarte ikke helt det der med at babyen ble født naken og faktisk _fortsatte_ å løpe rundt naken. Hjelp, det var jo pedofilt! Hva foregår i huene på folk? Kjenner jeg blir så sint på folk som mener det er perverst å amme unger over ett år, det er sunt og naturlig! Stopp denne kampanjen for å innskrenke det helt naturlige! Det har blitt ekkelt å ha kroppshår også. Det regnes jo for søren som uhygienisk å ha hår rundt kjønnsorganene. Hår som er der for nettopp å beskytte mot alt det uhygieniske som kommer utenfra... Kroppp er faktisk ikke ekkelt og uhygienisk, men derimot helt normalt, noe vi alle har I store deler av verden sees det som perverst å i det hele tatt amme. I pakken til ammepumpa mi fins det en plastposesak til å sette flaskene i etter at du har pumpa. "Slik at de kan stå diskret i kjøleskapet". Hva!?! Jeg har da for svarte ingenting i mot å vise fram ei flaske med utpumpa melk og det bør ærlig talt andre tåle også! La oss slippe å få en verden der folk slutter å amme fordi resten av folk ser på det som ekkelt, perverst, uhygienisk, seksuelt eller hva faen!?"%$! En unge på ett og et halvt år er ikke stor! Det er ofte den tida de starter i barnehage, da trenger de den beskyttelsen morsmelk gir mer enn noensinne...
tigerpus Skrevet 20. april 2006 #29 Skrevet 20. april 2006 Vel, jeg må faktisk innrømme at det er skikkelig ekkelt at dere syns det er perverst! Perverst, faktisk! Tror det er et sykdomstegn i vår kultur, der vi seksualiserer og forvrenger helt naturlige ting. Et anna eksempel: Noen som så tegnefilmen "Kirikou og trollkvinnen" for noen år siden? Det er en kjempesøt eventyrfortelling om et nyfødt afrikansk guttebarn som var litt "veslevoksen" og redda hele landsbyen sin fra ei ond trollkvinne. Britene og amerikanerne fikk kjempeproblemer med sensur og aldersgrenser. Amerikanerne fordi landsbykvinnene gikk rundt med bare pupper. Huff! (Det var forøvrig kjempefint, pupper i alle naturens varianter: store, små, lange, spiss, struttende, slappe osv.) Britene klarte ikke helt det der med at babyen ble født naken og faktisk _fortsatte_ å løpe rundt naken. Hjelp, det var jo pedofilt! Hva foregår i huene på folk? Kjenner jeg blir så sint på folk som mener det er perverst å amme unger over ett år, det er sunt og naturlig! Stopp denne kampanjen for å innskrenke det helt naturlige! Det har blitt ekkelt å ha kroppshår også. Det regnes jo for søren som uhygienisk å ha hår rundt kjønnsorganene. Hår som er der for nettopp å beskytte mot alt det uhygieniske som kommer utenfra... Kroppp er faktisk ikke ekkelt og uhygienisk, men derimot helt normalt, noe vi alle har I store deler av verden sees det som perverst å i det hele tatt amme. I pakken til ammepumpa mi fins det en plastposesak til å sette flaskene i etter at du har pumpa. "Slik at de kan stå diskret i kjøleskapet". Hva!?! Jeg har da for svarte ingenting i mot å vise fram ei flaske med utpumpa melk og det bør ærlig talt andre tåle også! La oss slippe å få en verden der folk slutter å amme fordi resten av folk ser på det som ekkelt, perverst, uhygienisk, seksuelt eller hva faen!?"%$! En unge på ett og et halvt år er ikke stor! Det er ofte den tida de starter i barnehage, da trenger de den beskyttelsen morsmelk gir mer enn noensinne...
*ulvemor* Skrevet 20. april 2006 #31 Skrevet 20. april 2006 de anonyme som diskuterer her er nok noen som vanker mest på kranglesiden, og jeg vil foreslå at de flytter seg tilbake dit jeg!! Selvfølgelig kan vi diskutere slike ting, men i bunn og grunn er det da opp til hver enkelt. Og å forbinde små barn med noe perverst, det syns jeg er perverst!!
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 20. april 2006 #32 Skrevet 20. april 2006 Er godt at det finst nokre normale folk der ute, òg. Takk, Tigerpus!
tigerpus Skrevet 20. april 2006 #33 Skrevet 20. april 2006 Å, kjente jeg ble skikkelig sint, gitt. Blåser heldigvis fort over, men jeg mener det jo fortsatt, da! Nei folkens, dere får krangel viderer hvis dere gidder, vi må dra til barnehagen, ha en fin dag!
solstråle69 Skrevet 20. april 2006 #34 Skrevet 20. april 2006 Jeg synes ikke det er "perverst" å amme lenger enn et år, men litt "rart"... Har en niese på 1,5 år, og kan ikke lenger si at hun er baby - hun er stor! :-) Synes det ville vært direkte komisk å se henne ligge ved puppen nå... :-)
Marsmammaen Skrevet 20. april 2006 #35 Skrevet 20. april 2006 Tenkte jeg skulle la være å svare i denne diskusjonen, da den ser ut til å ha tatt en veeeldig usaklig vending, men jeg tror jeg svarer likvel. Jeg synes også det er ille at noen ser på det som perverst å amme ungen sin. Ungen vil jo ikke ha pupp ut fra et seksuelt behov!! Da hadde det vært pervert, da! Jeg ammet storebror til han var 21 mnd. De siste mnd bare hjemme og for kosen, spesielt på ettermiddagen og kvelden når han var sliten. Jeg opplevde aldri at han kom å fant fram puppen selv, det tror jeg er hva man gjør det til. Ungen skjønner jo ganske fort hva den får lov til og ikke. Og ikke maste han om pupp i tide og utide heller. Jeg vet ikke om jeg blir å amme lillebror like lenge, kanskje ikke, men det er fordi jeg da har to unger å ta meg av og det kanskje ikke blir samme kosen som når det bare var en å "se". Jeg får se. Jeg ammer så lenge jeg kjenner det er riktig for meg og min unge, uavhengig av hva andre syns. Er bare utrolig takknsmlig for at jeg er så heldig at jeg kan amme og jeg håper jeg kan gjøre det enda leeenge. Ja, de kan spise vanlig mat og ja, de kan drikke kumelk når de er ett år, men det er faktisk menge gode ting med morsmelk og amming som man får verken av mat eller kumelk!
Anonym bruker Skrevet 20. april 2006 #36 Skrevet 20. april 2006 Ikke alle ettåringer som finner fram puppen selv. (jeg er vel akuratt ferdig med dette forumet for jeg har en gutt på 13 mnd) Men hvis jeg er toppløs og vi ligger å slapper av i senga på morgenen så tar han seg en sup. Maten henger jo der å dingler. Men han har aldri prøvd å løfte opp genseren min. Han er egentlig ikke interessert i puppene mine på dagtid. Sluttet med dagamming da han var 9-10 mnd.
KaMa Skrevet 20. april 2006 #37 Skrevet 20. april 2006 Jeg er fremdeles ganske ny her inne, og fremdeles ganske sjokkert over hvordan folk oppfører seg og argumenterer her inne.. Håper vitterlig dette forandrer seg når fler av de som er igjen på bim kommer over hit. Jeg er nok bortskjemt med m.m. saklige innlegg t.o.m. når man diskuterer... Når det er sagt; jeg er en av dem som ikke er så stor fan av å amme barn som er over året.. Ikke fordi jeg syns det er perverst eller fordi det er noe seksuelt, om det skulle være det ville det jo uansett ikke være barnet som seksualiserer handlingen, men moren. Hva får hun ut av det? Før man får barn er brystene noe som de fleste kvinner forbinner med seksuell stimuli og erogene soner. Når de slutter å være matfat er det da en naturlig utvikling at de går tilbake til å bli det de var før de var matfat, i hvert fall for de fleste av oss. Men det jeg reagerer mest på er at barnet utvikler seg, og når det er såpass stort at det begynner å gå og si sine første ord osv, ja da er det ikke en baby som trenger pupp. Barn har en naturlig løsrivningsprosess fra sitt opphav m.m. fra sterten av... Det skal bli selvstendig og klare seg selv. Kvinner som da velger å fortsette med rutiner som er for små babyer tror jeg sliter litt med at barnet vokser til og at behovene forandres. Joda, mye kos med ammingen, men er det ikke viktig å skifte ut babykos med annen kos? Barnet kan vel kose med pappaen som ikke har pupp og det er vel så viktig og bra. Så det jeg reagerer på er at barnet blir holdt på et stadie mest for å tilfredsstille mor, tror nå jeg.. En annen ting er at når de får tenner er det et ganske klart tegn fra naturens side at nå er det på tide å skifte på kosthold.. Vel, jeg blir vel verbalt hengt og skutt nå, men har da i det minste prøvd å gi et saklig svar på spørsmålet til HI..
Anonym bruker Skrevet 20. april 2006 #38 Skrevet 20. april 2006 Jeg synes at om et barn kan gå eller ikke ikke sier noe om behov for morsmelk. Da hadde vi nok ikke blitt anbefalt å amme til 2 års alderen. Vi slutter da ikke å amme om barnet kan krabbe eller gå eller har fyllt et år og ser stor ut? Nei vi ammer fordi det er sundt. Et barn på ett eller to år skal da heller ikke løsrive seg? Nei, de trenger mamma og pappa. Ellers taknemlig for seriøse svar, ikke bry dere om de frekke, overse dem. HI
Anonym bruker Skrevet 20. april 2006 #39 Skrevet 20. april 2006 de som ammer lenger enn et år er som regel mindre smarte..Dessverre for dere:)
Anonym bruker Skrevet 20. april 2006 #40 Skrevet 20. april 2006 ber igjen de/den som ikke kan svare ordentlig om å holde seg til kranglesiden. HI
L@boline Skrevet 20. april 2006 #43 Skrevet 20. april 2006 Jeg ammer ikke min baby på 6 mnd lenger, men det er ikke fordi jeg ikke vil. Om jeg ville ammet lengre enn ett år om jeg hadde kunnet tror jeg kommer helt an på hva jeg hadde følt der og da. Synes det er litt trist at så mange ser på amming utover ett år som perverst, men når det er sagt så ammer vel de fleste på denne tiden morgen og/eller kveld, og da er vel sjelden andre til stede. Så hvis mor er komfortabel med det, så plager vel det ingen. Synes det blir for dumt å blande inn utdannelse og intelligens i dette. Det anbefales jo å amme til barnet er to år hvis man kan og vil, og da kan jeg heller ikke se at dette er å holde igjen barnet på et babystadie, eller at mor har problemer med å løsrive seg (men det er mulig det er tilfelle for noen?). Angår jo strengt tatt ikke meg i det hele tatt dette, men det forundrer meg litt at det er så sterke følelser rundt dette.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2006 #44 Skrevet 20. april 2006 Lurer på hvilket grunnlag du har for å påstå noe sånt?
Halloween-mamma Skrevet 20. april 2006 #45 Skrevet 20. april 2006 Skjønner ikke helt dette. De som er mot amming etter et år begrunner det enten med at det er perverst pga. moren har pupper, eller fordi barna nå er "for store" med tanke på at de kan gå, prate, er viltre, og at det dermed "ser rart" ut. De som er for amming begrunner det med at det er bra for babyens immunforsvar, pluss at babyen får kos, nærhet og trygghet. Tror man skal være temmelig overfladisk og trangsynt for å ikke skjønne hva som veier tyngst her. Forøvrig synes jeg det er opp til hver enkelt mamma å gjøre det som er komfortabelt for henne.
mie76 Skrevet 20. april 2006 #47 Skrevet 20. april 2006 Har lest flere og bedre grunner for at man ikke ammer etter ett år, da, enn det du skirver der. F.eks KaMa som nevner tenner og behov for mange næringsstoffer som mm ikke inneholder. Kan være et greit tegn på at naturen mener man skal gå over til annen næring. Dette sier jeg uten at jeg nødvendigvis er i mot amming etter ett år, bare så det er sagt! Greit for meg at man gjør det! Trenger å si en ting til; jeg ammer ikke lenger, av fysiske grunner, og sneipen min er snart ti måneder. Jeg vil allilkevel påstå at mitt barn får like mye kos, nærhet og trygghet som ett som blir ammet!! Så de argumentene duger ikke, synes jeg.
svever Skrevet 20. april 2006 #48 Skrevet 20. april 2006 Ikke ofte jeg blir så provosert som nå! Har for lengst skjønt at det er et par anonyme her inne som bare er ute etter å provosere, og denne gangen lykkes de (mistenker at de ikke har barn selv, muligens er de barn selv og har som hobby og provosere gravide og nybakte mødre:)) PERVERST! DET ER DET DUMMESTE JEG HAR HØRT! JEG BLIR RETT OG SLETT FORBANNA NÅR NOEN SEKSUALISERER NOE SÅ USKYLDIG OG NATURLIG! DET ER DA FOR POKKER SMÅ BARN OG MAMMAENE DERES DET ER SNAKK OM! At det går ann.
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 20. april 2006 #49 Skrevet 20. april 2006 Masse usakelig sprøyt her gitt! Ikke alle er like siviliserte ser det ut til! Ja, ja... Nok om det! Hvis jeg fremdeles har melk når velsegutt er 1 år kommer jeg nok til å amme. Men det får nok holde med morgen og kveldskos. Fordi det er så mye fordommer ute og går ville jeg føle meg veldig utilpass om veslegutt plutselig dro fram puppen for å "ta seg en tår" ute blandt folk. Meeeeen, når jeg ser mødre amme barn på 2-3 år og eldre synes jeg det er spesielt og rart, men overhodet ikke perverst. Pedofili, nekrofili og dyresex er eksempler på perverse ting. En mor som ammer sitt 1 år gamle barn kan aldri bli perverst. De som mener noe sånt har problemer spør du meg...
Halloween-mamma Skrevet 20. april 2006 #50 Skrevet 20. april 2006 Gutten min fikk tenner da han var 4 mnd - skulle gjerne sluttet med ammingen da, mener du? Og såvidt jeg forstår så inneholder morsmelk de fleste næringsstoffer som trengs, bortsett fra jern, som det er lite av. Så om du insinuerer at babyene kan bli underernærte, så er det ikke hold i det argumentet heller. Det er jo uansett ikke snakk om å fullamme - barna får jo i seg masse vanlig mat i tillegg. Og når det gjelder kos og nærhet.. klart at man ikke trenger å amme for å gi det.. Men kan et barn få for mye kos eller nærhet da? Jeg tror at den viktigste rettesnoren på når man skal slutte å amme er når mor eller barn vil det. For det er sånn det ville foregått i naturen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå