Gå til innhold

Mammografi...

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnen Collargol

Jeg har kjent en kul i det ene brystet mitt i over 6 mnd nå og endelig kommet meg til legen og ordnet med henvisning til mammografi.

Ringte i går og fikk time neste torsdag. Siden jeg har kjent en kul blir det i tillegg ultralyd fikk jeg beskjed om. Er det noen her inne som har vært på mammografi og tatt ultralyd av puppene noen gang som evt kan skrive litt om hva som egentlig skjer og hva jeg kan forvente meg?

Klæm

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4807139-mammografi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann

jeg var for ca en måned siden, oppdaget plutselig en kul og fikk hetta hehehe.

Men jeg bor i Tyskland så..ting er kanskje litt annerledes.

I allefall kom jeg, fyllte ut papirer (bl.a er du gravid?) øh neiii) så ventet vi på venterommet ens tund. Fikk så beskjed om å gå i en omkledningskabine og kle av meg oventil. Ferdig med det kom sykepleieren og hentet meg inn på mammografi rommet.

Det ble først den ene puppen plassert på maskinen, trykket flat og i det hele tatt, ble så tatt to bilder mener jeg. SÅ var det den andres tur. Det værst var sykepleierens kalde fingre hehehe.

Tilbake i omkledekabinen, legen kommer snart. Følte meg dødslur, sitte der halvnaken og vente på legen. Så kom legen og ville vite hvorfor jeg var der, noe jeg fortalte. Så tastet han brystene mine og så gikk vi for å ta ultralyd. Måtte ligge på ryggen mens han gjorde det. Så ba han meg selv om å vise ham hvor kulen var, han kunne ikke taste den og jaggu santen var den borte vekke igjen.

Jeg hadde jo trodd at jeg fikk kledd på meg, gå på et kontor og så få "dommen" sammen med min mann, men neida fikk beskjed under ultralyden at mammografi bildene ikke viste noe unormalt og ultralyden var helt fin.

Vet ikke om dette hjelper men for meg var angsten og usikkerheten det værste. Jeg begynte å tenke på cellegift, miste håret osv.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4807139-mammografi/#findComment-4810122
Del på andre sider

For meg var det stort sett det samme bortsett fra at det var i motsatt rekkefølge. Nå skulle jeg til mammografi forde jeg hadde begynt å produsere melk uten naturlig grunn. Selve mammografien var vond men ikke så vondt at jeg trengte smertestillende eller noe slikt. Det tar heldigvis ikke så lang tid. Jeg trodde jeg ville få svar i posten etter laaaaang ventetid, men til min store positive overraskelse fikk jeg bare beskjed om å vente litt på gangen til legen hadde sett på bildene. Etter 5 min kom det en blid sykepleier ut og sa at alt var bra med bildene og ultralyden så jeg kunne bare reise hjem.

For min del var det også det værst det å gå å vente fra fastlegene bestemte at det skulle gjøres til jeg var der. Var så fryktelig redd og tenkte mye på alt som kunne være galt og evt konsekvenser av det, Så viste det seg at all denne egstelsen var grunnløs.

Mitt beste råd er å prøve å ikke tenke på det og ikke vær redd for selve undersøkelsen. Den går helt fint.

Ps. Det skal sies at jeg kledde av meg på det rommet hvor ul ble tatt og mens jeg ventet på legen var jeg dekket til med et stort håndkle over brystet.

Lykke til!

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4807139-mammografi/#findComment-4810454
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...