Gå til innhold

Kan noen berolige meg? Ang. alhohol før svangerskapet er bekreftet. Vær så snill...

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hører egentlig til inne på 1.tri på BIM, men jeg prøver her, og beklager å forstyrre dere. Jeg er nå gravid, men har min store bekymring om at jeg i festlig lag med venninner ca 2 uker etter befruktning, drakk en halv flaske vin og noen cider... Jeg visste selvfølgelig ikke at jeg var gravid, og rører ikke noe nå!!

Det jeg lurer på er, hva er sansynligheten for at barnet er skadet? Jeg gråter meg i søvn hver dag, og samboer blir også bekymret når han ser meg slik..Hvor enn jeg leser, står det at det er i de 12. første ukene det er farligst, og ett glass kan være nok... Barnet var veldig ønsket, men nå vurdere jeg abort og begynne på nytt igjen (Vi brukte bare 2 pp)

Hvor mange av dere drakk tidlig i svangerskapet, og fikk friske/syke barn? Beklager at jeg legger inn innlegget her, men jeg må høre med noen som har født, og det er ikke så mange av de på 1. tri.

Kos dere med babyene deres!

Fortsetter under...

Hei

Gratulerer:)

Jeg og drakk en vin og noen øl først i svangerskapet, og tenkte og en del på det. Vet ikke hvor skadlig det egentlig er. Gikk bra med snuppa mi. Og de fleste jeg kjenner og har hørt om har klart å fått i seg alkohol før de visste noe. Trur du skal senke skuldrene dine og prøve å ikke beskymre deg for mye. Mange som har gjort som oss, og fått nydlige friske barn:)

Hei har en søster som var ute på byen og hadde drukket ganske godt. Hun var da gravid, men visste det jo da ikke selv. Hun har nå en frisk og fin gutt på 6 uker.

Jeg var selv på ferie i syden, og tok meg et glass Bailys hver kveld på altanen, dvs 6-7 kvelder på rad. Jeg var jo også gravid da...men visste det ikke. Har gått bra her også. Har ei jente på 5 uker nå.

Det er svært mange mødre som har tatt seg både en og flere fester før man fant ut at man var gravid. Går fint med så å si alle:o) Som legen min sa til meg...det er mange barn der ute som blir unnfanget "på byen".

Bebisen din er nok frisk og fin den skal du se...slutt å bekymre deg. Nyt spira du...sannsynligheten for at noe er galt er svææææært svært liten.

Lykke til og gratulerer med bebis i magen:o)

Heia!

Jeg kjenner meg såå igjen ideg! Jeg hadde også drukket alkohol ca 2 uker etter befrukting. Drakk hvitvin og en del rusbrus. I tillegg fikk jeg en kraftig influensa i uke fem. Hadde feber i 40 i fire dager. Har aldri vært så syk i hele mitt liv. Var også livredd og overbevist om at ungen var skadet, siden det er jo mellom uke en og tolv den viktige celledelingen skjer. Men nå har jeg født, og har en nydelig og helt frisk sønn på snart 6 måneder :) Bare gå å se på hjemmesiden hans: www.kristofferenmin.piczo.com :) Håper dette beroliget deg. Husk man har ingen garantier uansett hvor sunt elr ikke sunt man lever under sv.skapet. Jeg tror ungen din er heeelt frisk!! :)

Hei,

Ville ikke bekymret meg så veldig for det! Det er viktigere for deg og babyen din at du nyter gradiviteten og slapper av. Da får du en harmonisk baby! Nyt gradiviteten din du! Jeg hadde også drukket noen glass rødvin før jeg visste at jeg var gravid og babysen min er frisk som en fisk!

Annonse

vel,jeg kan jo si at jeg drakk ufattelige mengder rødvin(myyyyye mer enn deg rett etter befruktning......og helgen etter drak jeg en flaske rødvin til....(er ikke stolt av det, men ante ikke at jeg var gravid)

mange gjør dette, og det er sjelden dette er noen direkte skade for fosteret...

jenta vår er sunn og frisk hvertfall!og jeg har mange venninner som tok seg en fest før de visste de var gravide, som har friske barn...

bare slapp av og nyt svangerskapet!

GRATULERER!

Gratulerer med graviditeten! Tror de fleste har drukket litt i begynnelsen av svangerskapet, før man vet man er gravid. Det er minimal sjanse for at det har skjedd noe med fosteret ditt! Du må ikke vurdere abort av den grunn kjære deg. Når fosteret bare er 2 uker så er det bare et embryo og har ingen tilknytning til ditt blod liksom.

Jeg festet i starten med begge mine svangerskap. Jeg har 2 nydelige friske jenter!

Virkelig, senk skuldrene og gled deg over graviditeten og den voksende spiren din! Ikke gråt deg i søvn. Kos deg heller med tanken på at du skal bli mamma..

Og hvis fosteret av en eller annen grunn ikke er levedyktig, så ordner kroppen opp selv.

Mange klemmer til deg.

Jeg også bekymret meg veldig for dette, husker jeg. Jeg var ute på byen og drakk både uke 1 og uke 2. I tillegg røykte jeg! Da jeg var hos legen første gang og han sa at det var de første 12 ukene som var viktigst, så ble jeg også veldig bekymret, jeg hadde jo røykt helt frem til uke 9.

Men det gikk veldig bra allikevel :) Etterhvert i svangerskapet ble jeg mindre bekymret for disse tingene - men andre bekymringer tok over i stedet.. Så det er nok helt naturlig å bekymre seg slik du gjør!

Kos deg alt du kan, det er en fantastisk herlig følelse å bære på et liv.

Hei:) En kompis av meg og dama hans fant ut at hun var gravid like etter de kom hjem fra Kvartfestivalen. Da de spurte legen om inntaket av alkohol kunne skade barnet sa legen at om fosteret blir skadet på et så tidlig tidspunkt vil kroppen skille det fra seg, så om hun ikke hadde hatt blødninger kunne hun ta det med ro....

Alt er sikkert fint med babyen:)

Ta det opp med legen din du, kanskje han/hun kan berolige deg...

heisann!

Farlig å si at det går helt sikkert bra men dette tror jeg det er mange som har opplevd. oddsen for at det går bra tror jeg er stor. Var selv i gebursdag og drakk meg rimelig full helt i starten, da jeg ikke viste jeg var gravid. Har fått ei søt lita tulle og alt ser ut til å være i skjønneste orden....:) ikke bekymre deg for mye.....

Hei hei.. Gratulerer med graviditeten!

Du kan bare glede deg, å bli mamma er mer fantastisk enn jeg noen gang kunne forestilt meg:)

Tror du kan ta det helt med ro. Veldig mange av mine venninner drakk opptil flere ganger før de fant ut at de var gravide, og da var de ganske fulle også..Og det har gått helt fint med alle..HAr ikke hørt om noen det har gått gale med heller. Du må bare slappe av og glede deg over svangerskapet istedetfor å gå rundt å være deprimert og bekymret.

Ville ikke tenkt på abort engang, men hvis du vil beroliges kan du jo snakke med legen din om bekymringene, er sikker på at han sier det samme. Lykke til videre

Go KLem;D

Min stakkars spire var med på to (!) fester før jeg oppdaget at jeg var gravid (og så jeg som nesten aldri fester, da...) Det gikk helt fint, og hun er fullstendig normal (hvis det finnes noen som er det, da ;-) )

Det er maaaaaange som drikker tidlig i svangerskapet, og fryktelig få som blir skadet. Jeg tenkte også litt på det, men prøvde å la det fare. Uansett synes jeg abort på det grunnlaget blir helt feil, sannsynligheten er aller størst for at dere får et friskt barn, og et barn som ikke er det ville kanskje ikke ha vært friskt om du IKKE hadde drukket heller...

Kos deg med svangerskapet, legg vekk din dårlige samvittighet og tenk på at det går nesten alltid bra!

Stor klem til deg og velkommen hit inn om noen måneder!

Annonse

Ta det helt med ro :)

Jeg bøtta ned flere liter sprit i løpet av 3 uker før jeg visste jeg var gravid å alt er bra med min lille datter.

Jeg hadde ikke tatt abort om jeg var deg, alt er nok bra med den lille.

Det tar jo noen uker før mor og barn deler kretsløp(er det det det heter?)

så babyen din har nok ikke tatt skade av det lille du har drukket.

Så kos deg masse videre i svangerskapet :)

I løpet av dei første tre vekene (m.a.o. fram til eg oppdaga at eg var gravid) var eg på fest to gongar. Den eine gongen drakk eg ein god del. Og guten min er heilt frisk og fin:). Dei aller fleste lever slik dei alltid har gjort fram til dei finn ut at dei er gravide, så svært mange foster får med seg ein fest eller to heilt i starten. Hadde vorte mange abortar om vi skulle tenkje slik som du gjer no! Nei, du må berre satse på at det har gått fint! Nokon garanti for å få friske ungar er det dessutan ingen av oss som har.

Lukke til med gaviditeten! Dette går heilt sikkert bra!

Slapp helt av og nyt svangerskapet! Jeg hadde flere fester (ble gravid i oktober og derfor var juleavslutninger allerede i full gang). Sjansen for at det skal ha skjedd noe før du vet at du er gravid er veldig veldig liten. Har faktiske ikke hørt om noen som ikke har hatt en fest før de visste det, - og ingen har fått noen barn med noen som helst skade! Det viktigste nå er å slappe av og nyte situasjonen, - det er også absolutt det beste for barnet! Kos deg masse og nyt hver dag!

Tror nok at det har godt bra,legen min sa at jeg gott kunne ta et glass rødvin i ny og næ,uten at det skada fostre.

Har fått tre fine friske barn,så tror nok det skal gå bra med ditt og :-)

Hei! Takk for mange fine svar! Jeg er jo litt mer beroliget, men skjønner ikke hvorfor det ikke kan stå at det ikke er så veldig farlig de første ukene, hvis det faktisk ikke er det... jeg blir jo livredd av å lese på helsedirektoratets sider osv... men jeg får stole på dere :)

Kos dere med babisene! Jeg gleder meg til min kommer

-Hovedinnlegger fra 1. tri.. (termin i november)

Uff, det er saa mye man bekymrer seg over naar man er gravid. Med foerstemann saa ble han vel til etter en fest. Hadde ogsaa noen vin glass foer jeg fant ut jeg var gravid... Alt er ved den skjoenneste orden med han=)

Faar nok bare si det helsesoesteren sa til meg da jeg fortalte henne at jeg trodde jeg hadde drukket alkohol etter at jeg ble gravid. Mange barn blir unnfanget paa denne maaten, og enda flere har vel hatt litt alkohol etter at man har blitt gravid foer man har funnet ut uten at barnet faar varig men av det. Kos deg med graviditeten din og ikke bekymre deg for mye du skal se alt er ved den skjoenneste orden.

Klemmer fra

Jeg drakk også en gang før jeg visste at jeg var gravid, og da var jeg vel 2-3 uker på vei. Tulla mi er frisk hun. Så tidlig i svangerskapet, og bare èn liten fest, har sjelden noen betydning for graviditeten, sa legen til meg på første kontroll.

Grunnen til at alle snakkar om kor farleg der er å drikke i svangerskapet, er vel at dei skal få mødrene til å slutte så snart dei oppdagar at dei er gravide.

Som du ser her, så er det mange veldig små fostre som har blitt "utsett" for ein fest eller to før mammaen visste at ho var gravid, og alle har fått friske ungar.

Eg trur nok det helsemyndighetene er bekymra for er skadene eit forster kan få av stort alkoholinntak over lengre tid. Det er veldig lite sannsynleg at babyen din skal ha tatt skade av den eine festen - og eg går ut ifrå at du ikkje kjem til å drikke meir no som du veit at du er gavid :o)

Lykke til vidare i svangerskapet, og velkommen hit utpå hausten!

Hei

Jeg kan kansjke berolige deg med at jeg drakk og röykte för jeg visste jeg var gravid. Da jeg fikk vite det sluttet jeg aa röyke, men fortsatte aa drikke et glass vin hver uke gjennom hele svangerskapet. Jeg har idag en 2/12mnd superjente.

Du kan bare ta det med ro mener nå jeg. Mitt første svangeskap rakk jeg å komme meg igjennom to fester før jeg oppdaget at jeg var gravid. Ingen ting i veien med barnet. Med nummer to blødde jeg en gang, trodde det var mensen og tenkte ikke mer over det. Da var jeg på fest, drakk og røykte fem og en halv uke på vei. Bekymret meg kanskje i en dag. Han var også frisk som en fisk. Jeg tviler på det tar noen skade så tidlig i svangerskapet. Jeg drakk jo alkohol mye seinere enn deg og det gikk bra. Det er nok noe annet med de som drikker mye jevnlig, og mye seinere i svangerskapet.

Det går bra skal du se.

Stor klem

Hei!

Jeg drakk tett - mer enn 25 liter vin/sprit/øl de først 12 ukene av svangerskapet. Da jeg fant ut at jeg var gravid gråt jeg så tårene spratt og jeg bestilte til og med time til abort selv om barnet var ønsket. Men så fant jeg ut at jeg i alle fall måtte finne ut hvilken risiko det var for skader på fosteret.

Dermed startet jeg en lang, lang undersøkelsesrunde med lange telefonsamtaler med forskere og leger i Norge, Danmark, USA, Storbritannia og Frankrike.

Fordi det ville være uetisk å forske på alkoholinntak i svangerskapet knytter tallene og viten som legene har seg i stor grad til barn av alkoholikere. De har faktisk ganske høy fare for å ha en eller annen form for skade. Ca 1/3 får senskader i livet. MEN - bare noen ganske få (under 1%) får alvorlige symptomer, som hjertefeil eller øyne som står langt fra hverandre (FAS). De fleste skadene dreier seg om langt mindre alvorlige skader, som konsentrasjonsproblemer, ADHD eller asosiale trekk. Forskerne kunne imidlertid ikke si om disse trekkene kom av at barna har fått alkoholskader i løpet av svangerskapet eller om de har fått disse trekkene fordi de har vokst opp i et alkoholisert hjem. Med en alkoholisert mor er det ikke utenkelig at man blir asosial pga oppveksten.

Nok om det - jeg sjekket videre når det er farligst å drikke alkohol. Det kunne ingen svare på, for DET VET MAN IKKE.

Noen mener der er farligst i starten, for da dannes alle organene i kroppen. Andre mener det er minst farlig i starten, for da ordner kroppen opp selv ved å støte ut fosteret (abort) dersom det er kommet skader på barnet.

Den teorien du snakker om, at det er farligst å drikke i starten, og at en drink kan være nok finnes. Det forskerne da tenker, er at organene til fosteret dannes i løpet av noen ganske få timer! Helt utrolig å tenke på! Men dersom organet dannes akkurat samtidig som du drikker et glass vin, kan utviklingen av akkurat det organet slå feil. Dette vet man ikke, og det er kun en teori, men det er en teori som gjør at legene - bare i tilfelle dette er sant - anbefaler alle å være avholds når de er gravide.

Her er en oversikt over når babyens organer mm dannes:

uke 1-2 av svangerskapet : du er fortsatt ikke gravid

Uke 3 av svangerskapet : egget befruktes

uke 4 av svangerskapet : egget fester seg, eller fester seg snart

uke 5-8 kroppen, hodeskallen, armene og bena dannes.

uke 8-12 indre organer, hjerne og hjerte dannes.

Dersom du drakk 2 uker etter befruktning, mener du da 2 uker etter samleie?

I såfall kan det være at egget ennå ikke hadde festet seg, og før egget fester seg deler du ikke blodbane med babyen, og alkoholen kan ikke ha gått over til fosteret. Man blir nemlig befruktet 1-5 dager etter samleie, og deretter går det 7-10 dager før egget fester seg. I beste fall har babyen din aldri kjent noe alkohol.

Dersom egget hadde festet seg, var det i den første uken med utvikling, noe som vil si at det er kroppen og hodeskallen som dannes. De utvendige formene. Dersom du skader disse delene av kroppen vil deformasjonene være så store at du nok allerede ville mistet babyen. Det er svært lite sannsynlig at alkohol kan ha innvirkning på disse "grove" kroppskonstruksjonene. Og har det innvirkning vil man miste.

Det er spesielt i uke 8-12 man tror på teorien over. Da dannes de fine organene og hjernen og all innmaten i kroppen.

Din drikking kan sånn sett ikke ha gitt babyen din noen hjerneskade eller hjerteskade. Da du drakk fantes det nemlig ikke noen hjerne eller hjerte hos babyen din.

Alt i alt fant jeg ut at faren for skader er minimal, selv hos alkoholikere - og de drikker jo vanvittig mye og døgnet rundt hele svangerskapet. Og dersom det er skader, så er de relativt små og kan leves med. Selv hjertefeil kan man leve fullverdige liv med.

Du vil ikke så en totalt hjerneskadet baby av å ha drukket alkohol i uke 4. Det er totalt umulig, både fordi ingen leger tror hjernen kan skades særlig av alkohol og også fordi du drakk da det ikke fantes noen hjerne å skade.

Om du har skadet noe, så ville det være kroppen (men kroppen uten skjelett, uten innmat, uten hud... altså "formen" på kroppen). Det er umulig uten å ha drept fosteret, så dersom babyen din fortsatt lever så er den i mine øyne umulig skadet av din vin/cider-kveld.

Jeg håper du er litt beroliget nå?

Og om du fortsatt griner, så tenk at det i alle fall ikke kommer til å være skader som gutten din ikke kan leve med.

Ups. Sa jeg gutt? hehe. Jeg tror du får en gutt, og pleier å ha rett i sånne ting.

Og babyen min? Som fikk så mye alkohol i begynnelsen, hvordan gikk det med ham?

Han er 1,5 år, storfornøyd og har ingen synlige problemer med noe. Man vet jo aldri, men jeg har i alle fall ikke skadet ham mye, og han elsker livet.

Kos deg med den voksende magen!

Klem.

Nå har ikke jeg lest alle svarene du har fått, så kanskje noen har sagt det alt, men jeg svarer alikevel jeg... :)

Det jeg har fikk høre av jordmor er at fosteret ikke tar til seg næring gjennom navlestrengen før uke 7 -8...

Så du kan bare slappe av. Ingen grunn til bekymring!

Det går så bra skal du se! :)

Lykke til med svangerskapet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...