Gå til innhold

hva ville dere gjort??

Anbefalte innlegg

Har helt siden fødselen slitt med amminga(er 2 mnd siden)en periode ville han ikke ha pupp i det hele tatt,så jeg pumpet til alle måltider!I men i midten av på forrige uke prøvde jeg med puppen igjen og det gikk overaskende bra,så de siste dagene har jeg nesten bare ammet,men virker som han liksom aldri blir helt fornøyd! Får da flaske og roer seg ganske fort.(mm eller mme)

Begynner å bli sliten av dette!Har lyst til å amme,da det er så enkelt og koselig,men også veldig frustrerende til tider....Hender han innimelom får "anfall"ved puppen fortsatt...

Noen ganger får jeg lyst til å kutte ut all amming.

Kanskje jeg greier å slappe av mer da,istedet for å lure på "hvordan går det i dag" hele tida,Må ha med erstatning i tilfelle osv....Men samtidig er det jo så greit med puppen....Blir så frustrert,har jo nok melk og føler alle mener jeg må fortsette og amme.Er jo det jeg har mest lyst til selv og egentlig,men føler det blir så stress slik situasjonen er nå.

Har også slitt med kolikk og mye luft i magen så tør jo nesten ikke spise noen ting....

Noen som har noen kloke ord eller råd å komme med??innimellom har jeg bare lyst til å grine for jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4805682-hva-ville-dere-gjort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det går utover deg og barnet mener jeg du skal slutte. Det er viktigere å "mamme" enn å amme! Jeg holdt på å bli deprimert av alt stresset, det gikk bare ikke. Så jeg fikk et helt annet liv da vi gikk over på mme. (etter 4 uker) Det var som himmelen!! For meg var det ikke annet å gjøre, jeg orket ikke. Men om du ønsker å fortsette så gjør du det. De som har kommet seg over kneiken har kanskje andre gode råd til deg, men det er ingen skam å slutte om dere ikke fikser det.

Jeg holdt også på å knekke sammen da jeg amma.. Jeg slet med sår og sopp da, og dette gikk utover alt annet. Tilknytningen til babyen, og forholdet til min samboer og stedatter led under det. Så jeg slutta..

Skal ikke råde deg til verken det ene eller det andre (dette vet du best selv, jeg tror du "kjenner" hva som er best for dere), men jeg vil støtte deg hvis du velger å slutte. Etter jeg slutta å amme fikk jeg et helt nytt liv, å være mamma var bare koselig, mot før der det var masse stress og smerter...

Alle vet at morsmelk er det beste for barnet, men ikke bestandig er amming det beste.. Husk det, og ta et valg. Stå for det valget,og du vil snart oppdage at ting bedrer seg... Babyen din fortjener en mamma som har det bra også vet du, og dessuten er det ikke så mye styr med disse flaskene..

Lykke til!!!!

Hei!

Så fint at han tok puppen da!

Gir du ekstra flaske ved hvert måltid, eller bare innimellom? Og har han fått kun MM hittil eller får han begge deler?

Jeg innbiller meg at siden han er vant til flaske så er han også vant til at maten kommer kjapt og greit, og i samme tempo hele tiden, helt til han er mett. Mens når han dier så må han jobbe litt hardere for å få nok. Når utdrivningsrefleksen er kommet i gang vil jo melken strømme på, men så kommer det saktere (den tjukkere og mer mettende melken) på slutten. Kanskje det er denne han ikke forsyner seg av nå, og at det er derfor han ikke blir helt fornøyd.

Dette blir en tilvenningssak for gutten din, men da må du også holde igjen litt på tillegget i denne perioden slik at han er motivert til å drikke mer fra puppen.

Det kan være lurt å la ham forsyne seg fra begge puppene først, for så å legge han til på den flrste puppen igjen - da er han allerede temmelig mett, og ikke så utålmodig, og da er sjansen større for at han "orker" å bruke tid på å få ut fløtemelken.

Selv fullammet jeg ikke før gutten min var 2,5 måneder. Men jeg var da veldig bestemt på at jeg ville få det til. Jeg hadde strevd veldig med sulten unge de første ukene etter fødselen og orket ikke tanken på at han skulle være sulten og frustrert igjen, så derfor kuttet jeg ned på tillegget veldig forsiktig. Jeg loggførte hvor mye MME han spiste pr. dag, og det gjorde at jeg følte meg veldig trygg på at han ikke sultet, og at det gikk rette veien.

Da jeg endelig kuttet ut siste rest av MME var det veldig tøft i 2-3 dager. Han hang i puppen og var veldig misfornøyd på kveldene. Men jeg klarte å holde ut, etter å ha fått støtte her inne, og etter det hadde jeg plenty med melk og null trøbbel. Så jeg er glad for at jeg tok det siste steget.

Mens jeg enda gav både MM og MME så gjorde jeg det slik at de dagene jeg bare var hjemme så ga jeg pupp ofte (oftere enn han ba om det) helt fra formiddagen og utover ettermiddagen (for å øke melken og fylle opp magen hans..) - mens de dagene jeg skulle noe sted så hadde jeg uansett med meg et flaskemåltid, for å slippe å stresse både meg og gutten der vi var. Jeg ammet gjerne i tillegg, men bare i de situasjonene det føltes komfortabelt.

Jeg synes du skal gjøre det du føler for, men det er kjempeviktig at du klarer å slappe av, og at du finner en fremgangsmåte du føler at passer deg. Jeg merket på meg selv at jeg fikk det uendelig mye bedre straks jeg hadde en "plan" for hvordan jeg skulle klare å kutte ut tillegget.

Og dersom du trenger råd eller tips underveis så kan du få det i Ammedebatten, jeg har lært masse der inne :)

får ekstra bare innimellom! Var på grunn av at han nektet pupp jeg begynte med flaske,så han var ikke vant til det før han begynte å tulle. Fått både mm og tillegg på flaske.

Men nå tar han jo puppen igjen så det er jo bra!Har prøvd det med å la han få begge puppene for så å gi fra den første igjen også...

Har bestemt å prøve en liten stund til...1-2 uker,men blir det ikke bedre da så slutter jeg å amme;orker rett å slett ikke å styre med det så mye lenger da vi har slitt helt fra dag 1,og jeg merker at det begynne rå slite på humøret...

Takker for svar her...føler seg litt bedre da man får litt forståelse og gode råd:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...