Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Stakkar lille gutten min på 2,5!

Ikke bare skal han bli storebror når som helst, men i dag fikk vi beskjed om at han må begynne med briller og bruke lapp på det ene øyet!

jeg synes så synd på ham. Håper det skal gå greit.

Er det noen som har barn som har måttet ha briller og/eller lapp og kan gi meg noen gode tips om hvordan man takler dette på en god måte!

Takk fra en høygravid litt trist mamma....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4805617-han-m%C3%A5-ha-briller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

stakkar liten.. Men en helt ny verden vïl vel sikkert åpne seg for han. Så er ikke sikkert det blir noe kjempeproblem hvis han først har fått dem på. En gutt jeg vet om nektet å gå i trapper og "hang" i skjørtet til mammaen hele tiden, var skikkelig pysete, mens tvillingsøstra hans var skikkelig tøff. Da han var 4 år fant dem ut at han var veeeeldig nærsynt. Og når gutten fikk briller så sluttet han med bleie og begynte å gå i trapper og alt annet over natta.. Stakkars gutten hadde gått i 4 år uten å se noe omtrent...

Det går så fint så.

Var like gammel da jeg begynte med lapp.. var 3 da jeg fikk briller....

Jeg brukte først lapp rett på øyet, da jeg ble eldre ble det klistret på brillen.

Ble operert to ganger på begge øynene, men sjeler forsatt mye...

Jeg fikk en bok om ei jente som het Milla , og hun måtte få lapp og briller. Den boka var veldig fin... Forfatteren heter Kirsti Maanum Hansen, boka heter "Brille-Milla".

Sjekk om du finner den på biblioteket (neppe i salg nå). Det finnes også andre bøker om det å få briller..

Akkurat det samme skjedde med min gutt i fjor, da var han også 2,5 år (og skulle bli storebror i løpet av 1-2 mnd).

En dag begynte han plutselig å sjele, og siden har han gjort det. I løpet av våren/sommeren skal han opperes og da skal han kanskje slutte med dem igjen;-)

Men jeg må nok innrømme at det var vi voksne som syntes det var værst at han skulle begynne med briller. Selv ble han faktisk veldig fort glad i dem. Han merket at han så mye bedre på nært hold (han er langsynt) og han ble også mye tøffere når han var ute. Tidligere ville han aldri løpe ute sammen med andre barn (i bhg) kun inne, men nesten i det øyeblikket han fikk brillene begynte han å løpe ute også.

Det morsomme var egentlig at alle barna i avdelingen hans også ville ha briller da han kom med dem. Flere av dem maste seg til å få lov til å komme med solbriller i bhg - i desember;-)

Han spør etter brillene sine hver morgen for å få dem på, de har blitt en del av ham. Og det finnes faktisk mange fine briller for barn.

Lykke til!

Takk for trøstende svar!!

Det skal vel ikke så mye til for å vippe en fødeklar kvinne av pinnen.... men satser på at dette skal gå greit.

I dag skal vi til optiker og kjøpe briller. Har fyrt skikkelig opp til hvor spennende det er..... he-he.

Barnehagen er og informert nå, så da er det bare å komme igang!!

Annonse

Jeg kjenner godt til følelsen du har nå. Jeg sto på øyelegekontoret og forlagte å få time til sønnen min på dagen! Med gråten i halsen og full overmodne hormoner i kroppen;-)

Om ikke annet så vil han få litt ekstra oppmerksomhet når han får brillene, og det kan komme godt med når det kommer en liten søster eller bror.

Min gutt begynte med briller og lapp da han var 1,5 år. Nå er han 2 år, og må sannsynligvis opereres for skjeling. Det gikk over all forventning med brillene. Trengte ikke noe tilpasning i det hele tatt. Om morgenen spør han etter "dapp og dille" (lapp og brille). Noen ganger blir han sinna og kaster dem laaangt, men det er fort gjort å få rettet på dem hos optiker (gjort det noen ganger ;-) )Andre barn er nyskjerrige på brillene hans, men de ser bare litt ekstra på han, så leker de videre. Det kommer til å gå kjempebra med gutten din. Lykke til briller og ny småttis.

går sikkert heeelt fint! Så lenge han kjenner nytte av de så vil han nok foretrekke å bruke de. Er han langsynt? KAn hende at han trenger litt pushing til å begynne med, for de kompenserer jo og tror at slik de ser er normalt. I alle fall var det slik m vår gutt. Tok litt tid til han merket at det var bedre med briller. Har du forresten fått m deg at det finnes lapper i ulike farger og mønster? Lykke til!

Det kommer til å gå helt fint. Jenta mi var eldre da hun fikk briller, men det gikk så greit. I begynnelsen var hun litt svimmel og trengte litt tid til å venne seg til å gå med briller. Etter et par dager nektet hun å ta de av! Det ble nesten som et nytt liv for henne, den lille vimsete, klumsete jenta ble mye mer sikker og fikk med seg mye mer. Se mamma, gresset på plenen er mange små gress, ikke et stort teppe sa hun:-)

Når du kjøper briller vil du få veiledning. Hør på rådene du får. Jeg har alltid kjøpt briller av titan for de er veldig lette og behagelige å ha på, pluss at de tåler mye mer. Kjøp også så lette glass som mulig og gjerne glass som ikke blir oppstripa.

Og- ikke det at det er all verden, men det finnes så mange fine briller i handelen! Jenta mi ble kjempesøt med briller og fikk mange kompliment for det. Nå er hun 11 år og bruker fortsatt briller, men har begynt å glede seg til hun blir 15 og kan få kontaktlinser :-)

Jeg begynte med briller som ganske liten (var vel nesten 4, så litt eldre enn sønnen din). Det gikk helt greit det. Slapp unna den lappen, for jeg var lik på begge øynene, men om jeg har forstått riktig, skal den hjelpe barnet med å trene opp det andre øyet slik at synet ikke blir så dårlig. Da jeg var på slutten av barneskolen syntes jeg briller var utrolig teit. Da fikk jeg begynne med linser. Må vel si at jeg egentlig ikke har hatt store problemer med å vokse opp med briller, og når han får det som så liten vil han jo fort venne seg til de.

Et tips er vel å ikke fokusere unødvendig mye på at han skal bruke briller. Vis han gjerne at andre bruker briller, om ikke du eller andre som er nær barnet bruker det, men ikke snakk unødvendig mye om det. Briller er helt normalt, og utrolig bra at det ble oppdaget så tidlig at han trenger det!

hehe, måtte le litt av han som skulle ha på dapp og dille...

anyway, min sønn begynte med lapp rett før han fylte 2, det har gått veldig greit, ingen protester. Vi kompenserte litt i begynnelsen med å gi han full oppmerksomhet så lenge han hadde den på da, han går med lappen 2 timer om dagen. Lapper får du kjøpt litt billigere enn på apoteket på www.piomed.com

Briller begynte han med for en mnds tid siden, det gikk ikke bra i det hele tatt når vi skulle prøve og tilpasse de. Han skulle ikke ha de på for alt i verden! Men vi lot han få styre selv i begynnelsen, og satte bare ett krav, nemlig at skulle vi lese så skulle brillene være på! Han ga seg fort på det. Etterhvert kom det flere situasjoner hvor de måtte være på, ting som han er glad i å delta på.

Vi er ikke helt i mål ennå med at han bruker de hele tiden, men nå bruker han de ihvertfall mere enn han ikke bruker de!

Så det går nok bra, men ikke forvent at han godtar det med en gang, gi han tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...