Gå til innhold

Ble sykemeldt mens sjefen er bortreist...fortelle grunnen til kollega?

jadida

Anbefalte innlegg

Jeg er nå iflg legen 13+0

Ble sykemeldt i går pga blødninger/"truende abort".

Sjefen min er bortreist, og jeg har ikke sagt noe på jobb om at jeg er gravid. Ville vente til han var tilbake, for at han ikke skulle "bekymre" seg mens bortreist.

Er i tvil om jeg skal fortelle kollegaen min, som nå sliter på jobb alene, om grunnen til at jeg er sm, eller om jeg skal vente til sjefen er tilbake...

Må innom jobben for å ordne opp i et par ting, så blir litt vanskelig å "unngå" temaet når jeg treffer kollegaen...

Mistet i MA i høst, og det er det ingen av de som vet om; ironien er at sjefen var bortreist da også!

Fortsetter under...

Hei,

Dette lurer jeg også på. Jeg var også i lignende situasjon i sommerferien i fjor. Det var veldig travelt på jobb, og flere av kollegaene + sjefen var bortreist på ferie. Jeg gav jo beskjed til medkollegaene om at jeg skulle til legen og at jeg kanskje ble borte noen dager - hadde allerede da mistanke om SA. Jeg sa at jeg kanskje måtte operere, og fikk jo spørsmål om det var noe alvorlig. Da sa jeg bare at jeg får ikke hp det - så tror jeg at de skjønte at det var noe "personlig" som jeg ikke direkte ville opplyse om. Jeg fikk bekreftet SA og fikk sykemelding - men følte meg i ok form så tok 1 dag fri og møtte deretter på jobben.. så da sa jeg bare at jeg ikke trengte å operere og at jeg snart ble helt bra igjen.

Men underveis og i ettertid har jeg lurt endel på i hvor stor grad man er pliktet til å opplyse om årsaker til sykemelding. Jeg har hørt av andre / legen at årsak til sykemelding er helt og fullt personlig og at man ikke i noen grad pliktet til å opplyse årsak til verken sjef eller kollegaer. Men man føler jo likevel en slags "plikt" til å opplyse / unnskylde seg ... men det tror jeg man bare må overse, og tenke på seg selv.

På sykemeldingen står det vel skrevet fra legen om årsak, dermed skjønner sjefen hvorfor du ikke kan jobbe. Sjefen har taushetsplikt og kan ikke fortelle videre til kolleger. Selv har jeg vært erlig på jobben, noe som resulterte i masse hensyn fra arbeidskolleger. Lykke til

• 1 måned senere...

Nei - sjefen (og andre kolleger) har ingen rett til å vite hvorfor du er sykmeldt. Det står ikke på den delen av blanketten som arbeidsgiver får. Men hvis det er en gynekolog som har sykmeldt deg skal det jo ikke mye fantasi til for at de forstår det................

• 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...