bikiniform.kom Skrevet 19. april 2006 #1 Skrevet 19. april 2006 Kommer nettopp fra legen og urinprøven viste K1+ Har aldri vert borte i dette før og legen sa vel egentlig bare at dettte ikke er noe de legger noe serlig vekt på og at det kan komme av at man har spist dårlig eller kaste opp, har verken spist dårlig eller kastet opp så jeg lurer på om noen vet hva dette betyr/står for? Noen som vet?
Nancy's mama Skrevet 20. april 2006 #2 Skrevet 20. april 2006 høres ut som det er en forkortelse for kreatinin. På vanlige sv.skaps ktr kontrollerer de nemlig: eggevhvite, sukker, kreatinin, protein og nitritt.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 20. april 2006 #3 Skrevet 20. april 2006 K står for Ketoner i urinen, ikke kreatinin. Kreatinin kan man ikke måle på urinstix. Ketoner er et nedbrytningsprodukt fra fettsyrer. Økning av disse kan komme ved sult og ukontrollert diabetes. Hvis legen ikke synes dette er noe å bry seg om så ville jeg ikke tenkt så mye på det. Dersom du ikke i tillegg sukker i urinen, så er det ufarlig.
Mamma´n til A og F Skrevet 20. april 2006 #4 Skrevet 20. april 2006 Joda, kreatinin er vanlig å måle på de fleste stix.Det måles både i blod og urin. Man kan også måle ketoner som du sier. Generelt Kreatinin er et nedbrytningsprodukt av musklenes energirike forbindelse kreatinfosfat. Det skilles ut i nyrene, og kreatininkonsentrasjonen i serum er avhengig av den samlede muskelmasse og nyrefunksjonen. Kreatinin utskilles ved glomerulær filtrasjon uten etterfølgende reabsorpsjon eller nevneverdig sekresjon. Kreatinin er en bedre indikator på nyrefunksjonen enn karbamid (urea), spesielt når man skal følge forløpet av en nyrelidelse, fordi kreatininkonsentrasjonen i serum er uavhengig av proteintilførsel, proteinnedbrytning og leverfunksjon. Man må imidlertid være oppmerksom på at kreatininkonsentrasjonen i serum er en relativt lite sensitiv indikator på tidlig nyreskade. Kreatinin stiger først et stykke ut i forløpet. Døgnutskillelsen av kreatinin i urinen er ganske konstant, avhengig av den samlede muskelmasse. Kreatininutskillelsen benyttes derfor av og til som referanse når man skal angi utskillelsen av andre stoffer. Medikamentinnvirkning Det er rapportert forhøyet serumkonsentrasjon av kreatinin etter behandling med en rekke medikamenter (som regel store doser), men det dreier seg da i alt vesentlig om en nefrotoksisk virkning av medikamentet.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2006 #5 Skrevet 20. april 2006 GuriMalla har rett, man kan ikke måle kreatinin vha urinstix, man må ta blodprøve. K står for ketoner. Ikke noe å være bekymret for dersom alt annet var bra. Hilsen helsearbeider
Mamma´n til A og F Skrevet 20. april 2006 #7 Skrevet 20. april 2006 Hei igjen:D Gir meg ikke på det med kreatinin i urin. Jeg jobber som sykepleier og tar flere stix om dagen. Kreatinin er en bekreftelse på at prøven inneholder urin. Fremdeles usikker så søk på kreatinin i urin og du får flere forklaringer. Ha en strålende dag!
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 20. april 2006 #8 Skrevet 20. april 2006 Uansett - kreatinin testes ikke på den vanlige urinstixen vi gravide tar på svangerskapskontroll. Det skal jo være kreatinin i urinen, så det er jo ikke noe vits i teste det. K på urinstixen står for Ketoner. Hilsen bioingeniør.
bikiniform.kom Skrevet 22. april 2006 Forfatter #9 Skrevet 22. april 2006 For å avslutte diskusjonen så takker jeg for alle svar! Det var Ketoner legen min nevnte som jeg ikke husket, og hun nevnte også dette med lite mat/ oppkast, så da stemmer det nok. jeg skal ikke tenke mere på det jeg, men jeg hadde spist rett før jeg kom og ikke kastet opp så jeg syntes det hørtes litt rart ut. Men alt annet så flott ut så da er det vel ingen grunn til bekymring. Men takker for svar!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå