Gå til innhold

Om å sove i egen seng... (langt)

Anbefalte innlegg

Må bare skryte litt av jenta mi...

Vet det er mange her som sliter med å få de små til å sove i egen seng, og tenkte kanskje noen hadde lyst til å høre vår historie.

Jenta vår har alltid vært veldig avhengig av kroppskontakt, og har hatt et veldig stort sugebehov. Likevel har hun aldri tatt smokk, så mamma har trådd til.

Allerede på sykehuset sov hun sammen med meg, og dette fortsatte da vi kom hjem. Etter hvert ble det fryktelig slitsomt å amme hver 2.-3. time på natt, og både mamma, pappa og jenta sov dårlig. All småspisinga på natt førte også til at hun spiste lite på dagtid. Har flere ganger prøvd å få henne i egen seng, men det ble lange økter med skriking, og den bløthjertede mamman ga seg fort, og tok med seg jenta i egen seng.

Dette har irritert eldre arbeidskollegaer, besteforeldre, helsesøster osv., men fungerte lenge bra for oss. Vi fikk beskjed om at hun bare måtte få skrike, og vi bestemte oss for at i påska måtte vi få orden på sovinga, og det kom til å bli flere dager og netter med skriking. Jeg gruet meg veldig, og "heldigvis" ble hun syk litt før påske, da kunne jeg slippe... :)

Påska kom, og jenta var frisk... Vi tok kveldsstellet som vanlig, ventet til hun var trøtt (ca. 9), men ikke for trøtt. Pappan la henne i senga, sang Mambo nr. 5 (ja, eneste som funker), og gikk ut. Hun sutret/skrek i 10-15 minutter, men så sovnet hun! Hun våknet en gang kl. 3, fikk mat, og sovnet i senga igjen. Nå har hun sovet i egen seng i en uke, og våkner ikke lenger om natta! Det er så godt for alle 3, alle er blide og fornøyde!

Ble litt langt dette, men jeg er så fornøyd! :)

Poenget er vel at hun var veldig avhengig av mamman sin, men nå (9 mnd.) har hun blitt stor jente, og sover best i egen seng. Hun var ikke klar for det tidligere, og tror hun kunne skreket flere dager i strekk tidligere. Mange er også opptatt av at barn legger seg klokka 7, men det er slettes ikke kveld her ennå så tidlig (når legger voksne seg?)! Og nå er vi inne i en god sirkel med mat, hun spiser mange ganger så mye på dagen, og våkner ikke på natt lenger, nå som det ikke lukter melk.

Så til dere som sliter, lær å kjenn deres barn, ikke alle er like! De har ulike behov, og det er ikke alltid at skrikemetoden er løsningen (jeg er ikke motstander av den, men ikke så flink til å høre på).

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4800001-om-%C3%A5-sove-i-egen-seng-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...