Gå til innhold

Har vi EL når vi er gravid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Da må jeg spørre...... hva er "det gule legemet"???

Det hørtes skikkelig hemmelig ut, skulle jo tro at hver en liten dings i kroppen hadde et "ordentlig" navn. he he..

Jeg tenkte litt sånne anonymiseringer som "det flerkulturelle stedet" og "den-tingen-vi-ikke-snakker-om". Men hva ER det?!?!?!?!

Den lille sekken som eggcellen ligger i endrer seg etter eggløsningen. Den forvandler seg til å bli det vi kaller "det gule legemet", og produserer progesteron for å holde på livmorhinnen slik at vi ikke skal få mensen før en eventuell befruktet eggcelle rekker å feste seg. Når den befruktede eggcellen fester seg, fortsetter det gule legemet å produsere hormoner for å holde livmorhinnene på plass.

Om det ikke kommer noe befruktet egg og fester seg, går det gule legemet til grunne, og slimhinnene kollapser slik at vi får mensen.

De som sliter med korte perioder mellom eggløsning og menstruasjon har ofte problemer med det gule legemet sitt. Det går til grunne for tidlig sånn at et evetnuelt befruktet egg ikke rekker å feste seg. Har satt meg litt inn i dette, for jeg har ganske korte perioder mellom eggløsning og menstruasjon selv. Håper jeg snart er innehaver av en befruktet eggcelle som vet å utnytte tiden :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...