Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei på deg!

Ja, jeg er en av de som fikk anbefalt ivf etter habituelle aborter. (Hadde 3 sa på 7 mnd.)

Ble derfor sendt til utredning. Vi fikk anbefalt ivf pga. noe nedsatt sædkvalitet, og alder. (han er 41 og jeg nå 36)

Utenom dette var alle prøver vi tok normale. Så vi satt igang des. 05 med vårt 1. forsøk, og det ble full klaff. De brukte icsi metode under befruktningen (dvs. at de tar en sædcelle og befrukter egget med.) Dette blir gjerne brukt der det er nedsatt kvalitet på svømmerne. Jeg fikk satt inn 2 egg, men bærer på ett foster nå:-)

Pga. abortene, så fikk jeg tett oppfølging ukentlig, med ul på klinikken. Det var veldig betryggende. De 12 første ukene satt jeg i tillegg ovitrelle inj. x2 pr uke. Dette for å tilføre kroppen mer progesteron, og for å hjelpe kroppen med å holde på fosteret.

Håper dette var til hjelp for deg. Noe mer du lurer på, er det bare å spørre:-))

MVH

Jeg har mange aborter bak meg og skal igjennom IVF.

De finner ikke noen årsak til abortene. I tillegg til abortene blir jeg "sjelden" gravid. Går mellom 2 og 4 år mellomhver gang.

-Har forsøkt å få barn nr 2 siden 1993. Er idag 35 år, å jeg har selv stått på for å få IVF.

Jeg og mannen min har et barn på 15, så vi vet jo vi kan få det til...

Jeg vil ikke ha noe uprøvd. Om IVF heller ikke går, så kan man leve med at det er forsøkt iallefall. Jeg vil ikke sitte som 50åring å angre på at vi ikke forsøkte. Vi er voksen, stabil, etablert og har god økonomi. Det er så lett å angre på det man ikke gjorde når man kunne gjøre det - om noen år er det for sent...

Så der har du min grunn til å forsøke IVF.

Hei Ventos og Susilla, og takk for svar!

Som lindynatt forstår jeg ikke helt hvorfor legene anbefaler IVF ved hab.ab., så lenge det ikke blir foretatt kromosomanalyse av de befruktede eggene.

Ser at du og mannen din, Ventos, ble anbefalt IVF pga. dårlig sædkvalitet og alder, men dere ble jo tydeligvis lett gravide..(?). Regner man ICSI som tryggere for å få en god kvalitet på eggene? Hvor langt var du på vei når du mistet?

Min mann har god sædkvalitet, jeg har PCO (normalvektig). Jeg mistet først i SA i uke 6, så MA i uke 10 (embryo 5-6mm bare), så MA i uke 10 (embryo 16mm). Har fortsatt tro/håp om at det vil klaffe en gang, men ønsker å forberede meg på evt. andre mulighetere.

Susilla: Jeg forstår godt du velger IVF siden tiden løper fra deg når du blir så sjelden gravid. men hva sier egentlig legene om prognosene?

Prognosene sier de ingenting om - bare at oddsene mine er små -men det vet jeg! Men, man vet ingenting før man har forsøkt. Har hatt 7 MA/SA.

Å tro meg - vi har vært gjennom absolut ALT av utredning gjennom 12-13 år - fra kromosom-analyser, gen-tester, blodprøver, sædprøver, har forsøkt behandlinger under graviditet, UL ukentlig gjennom svangerskapene osv osv.

Barnet vi har feiler ingenting - og svangerskapet med ham forløp veldig greit.

Og jeg vet jeg kan bli gravid, men noe skjer underveis.

Men som legen min på sykhuset sier, - de vet ikke hvordan det kan gå. Det kan jo være noe krøll i hormonene på et eller annet sted som kanskje retter på seg ved IVF, det hadde hun opplevd.

Tiden er dyrebar, så da er det bare å hive seg igang syns jeg.

Annonse

et annet alternativ er jo ivf/icsi i utlandet med kromosomanalyser.

Hovedproblemet i Norge er at eggene blir satt tidlig tilbake, først fra ca dag 3 kommer mannens DNA med i bildet, egget er alene ansvarlig for delingen de første dagene.

I Russland og Tsjekkia vet jeg at man kan ta kromosomanalyse av de befruktede eggene, på dag 5 etter befruktning tar legene to celler (tror jeg) fra embryoen og undersøker disse på de vanligste gen defektene. Alle kan man ikke utelukke...

Ja, dette har jeg lest om på www.snartgravid.com. Her var det ei (lillevenn1, tror jeg nicket var) som hadde fått utført IVF eller ICSI i Finland på AVA-klinikken. Hun hadde også vært gjennom utredning i Norge uten å finne noe galt. Kromosomprøvene på henne og mannen var ok. I Finland testet de de befruktede eggene og fant ut at de fleste hadde kromosomfeil. Her ble også eggene dyrket til dag 6, tror jeg, og det presiserte lillevenn1 at var veldig viktig.

Hvis jeg først skulle bruke penger på assistert befruktning tror jeg at jeg ville vurdert dette sterkt.

Hei Susilla

Jeg ser at jeg har formulert meg litt dumt. Jeg mener absolutt ikke at jeg ikke ville brukt penger på ivf når prognosene er såpass lave. Men jeg ville nok vurdert å gjort det i et land der de har muligheter til å sjekke om det befruktede egget har livets rett, slik at man kanskje slipper flere aborter.

Lillevenn1 som jeg refererer til, fikk satt inn det eneste egget som var uten kromosomfeil, og hun ble lykkelig gravid og fikk ønskebabyen sin. Hun uttrykte selv at hun sannsynligvis aldri ville ha lykkes i Norge pga. nettopp dette problemet. Hun hadde tidligere hatt ivf i Norge og informerte legene her om problemet da de oppdaget det i Finland, og legene var forbauset over at de fleste eggene hadde kromosomfeil når verken hun eller mannen hadde feil i sine kromosomer.

Jeg skal se om jeg kan finne lenken til akkurat denne saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...