Gå til innhold

Svangerskapsoppfølging med nummer 2

Anbefalte innlegg

Får dere god oppfølging i svangerskapet?

Jeg er gravid i uke 24 med nummer 2. Jeg har vært en gang hos lege i uke 9 for å bekrefte at jeg var gravid (urinprøve) og ta masse blodprøver som jeg fikk svar på i posten. I tillegg fylte han ut svangerskapsskjema. I uke 18 var vi på ultralyd, og i neste uke skal jeg til jordmor - det skulle egentlig væære dene uken, men hun hadde ikke tid. Nå er vi jo godt over halvveis, jeg har ikke blitt veid, eller hørt hjertelyd, eller tatt SF mål... Er det slik over alt?

Fortsetter under...

Det er blitt vanlig med like få kontroller med nr 1 også. Syns det er helt hårreisende egentlig. Legen min fulgte de gamle retningslinjene, dvs jeg var til første kontroll i uke 7, andre 11 og skulle ha 3 kontroll da jeg var 15 uker, men da tok jordmoren min en tel og sa til henne at hun ikke følger de nye retningslinjene.

Det jeg har fått beskjed om er, første kontroll skal være etter uke 12, andre er den ordinære UL, den tredje er rundt uke 24, 4. er rundt uke 30, så er det oftere frem til fødsel. Men jordmora mi var veldig klar på at det bare er å ringe og få ekstra timer dersom en har behov for det.

Gjest Frantic

Jeg føler jeg får god oppfølging. Er nå i uke 24 med tredje barnet, og har vært 3 ganger til lege, og hver gang er det målt blodtrykk, veid, hørt hjertelyd og målt fundusmål. Går fast en gang i måneden, og skal på fjerde undersøkelse 10.mai. Denne gangen valgte jeg bort jordmor siden jeg har gått til jordmor i de to forrige svangerskap, og følte det gikk i den samme informasjonen. Legen min er kjempeflink, så jeg føler meg best ivaretatt hos henne :-) Er nok litt forskjellig hvordan det praktiseres, men i utgangspunktet skal du følges opp en gang i måneden, det vanlige er å gå annenhver gang til lege og jordmor.......

Annonse

jeg tror ikke det er vanig med en gang i mnd for ANNENgangsfødende.

jeg opplever det samme. Har vært hos lege en gang og skal til jm i neste uke.

Til de av dere som føler for flere legetimer så KJØR PÅ! Det er bedre å føle seg trygg, enn å gå å lure. Det har sikkert legen også forståelse for.

Legen sa ihvertfall til meg, at det BARE var å ringe hvis det var noe, eller selvfølgelig hvis jeg følte meg dårlig, sliten på jobb etc.

Jeg er i uke 23 i andre svangerskap.

Har vært 1 gang hos legen i uke 11 og tok urin- og blodprøver.

Var hos jm i uke 16 og veide meg og fikk høre hjertelyden. Hadde ul i uke 19.

Skal til lege i uke 24 - dvs.neste uke.

Og så har jeg time hos jm igjen i uke 28.

Har ikke tatt sf mål enda.

Egentlig er oppfølgingen bedre denne gang fordi jeg får gå til jm. Forrige gang fik jeg kun gå 1 gang til jm før hun sluttet i vår kommune og de ikke fikk ny.

Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din.

Jeg er i uke 25 og har vært 5 ganger hos lege + ultralyd. 1 time var i uke 10. Han sier fra hver gang om at ny time om ca 4 uker. Sist gikk det to uker mellom pga vondt i bekken og dårlig humør hos meg.

Forskjell mellom leger her skjønner jeg. Jordmor har vissnok ikke kapasitet i min bydel. Holder meg til legen min, han gir meg god oppfølging, og det må jeg være takknemlig for når jeg ser hva oppfølging andre får.

Legen min er ypperlig. Sist svangerskap tok han en kontroll på meg selv om jeg ikke var pasienten hans, for da bodde jeg i en annen kommune.

Jeg er i uke 21 og fikk mitt første symfysemål tatt på tirsdag og hørte hjertelyden for andre gang. Har blitt veiet 3-4 ganger og hatt 3 ultralyder, inkl. den ordinære. Jeg er førstegangs. Før var regelen kontroll hver 4. uke, men nå er det visst hver 6. uke eller et visst antall konsultasjoner (med mindre det er noe unormalt)... Legen min sa at nå må vi begynne å spare på konsultasjonene så hun har noen igjen til slutten når det er viktigst...

Jeg fikk nok noen ekstra kontroller fordi jeg kastet opp både "lenge og vel"...

De har visst kuttet ned på prøvene de får ta også! Synes det er litt kjipt av staten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...