Gå til innhold

2 mnd gammel baby på bilferie

Anbefalte innlegg

Vi skal på langtur i bil i sommer, og skal reise sammen med noen venner som på dette tidspunkt har en 2 mnd. gammel baby. Kan vi trygt la babyen sitte i bilstol, eller bør vi bruke bag? Eller kanskje boxette? Noen erfaringer?

Hvis vi går for bilstol-varianten: Hvor ofte bør vi ta pause?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4795502-2-mnd-gammel-baby-p%C3%A5-bilferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde gått for bilstol. Tenk deg et lite nurk som ligger i bag og det skjer en sidekollisjon..huff.

Bilstol er det sikreste og det anbefales å ta pauser ofte. I alle fall når nurket er våkent bør det få ligge flatt/ammes. Når barnet er så lite blir det automatisk stopp ofte. Regner med hun ikke har tenkt å amme mens dere kjører.

Uansett så går nok bilturen veldig greit for bebisen vil nok sove en del. Men husk å la den ligge flatt innimellom.

Mulig du har utført egne tester, men hvis du går inn på Trygg Trafikk sine sider ser du at de sterkt anbefaler å bruker bakovervendt bilsete framfor boxette(for ikke å snakke om bag og nett)

Syns det er drøyt at du feilinformerer som slike alvorlige ting, og i tillegg sier det er feil når andre anbefaler sete.

Alle tester viser at bilsete bakovervendt er det sikreste til babyer i bil.

Og argumentet med at det kommer an på hvordan man krasjer er jo virkelig urimelig da. Har hørt om ulykker der den som overlevde gjorde det fordi han ikke brutek bilbelte, dette er vel ikke noe man anbefaler fordet?! Det kaller man heller flaks....

Vi har nå nettopp kjørt 100 mil tur-retur i påska, og vesla er 2 måneder.

Dette gjorde vi:

Oppover: Kjørte hjemmefra i Oslo på motorvei i bilstol, stopp hver annen time, bytte bleie og amme. Etter fire timer når vi skulle på mindre vei byttet vi til boxette. Der lå hun til hun våknet og var sulten, ca 4 timer, som hun gjør om natta..

Hjem igjen: Kun boxette. Sov fire timer - mat - sov fire timer - mat..

Var en vanskelig vurdering om vi skulle ta boxette eller bilstol. Stolen er absolutt mest trafikksikker, men hun ligger bedre i boxetten. Så lenge vi kjørte om natten, og det var lite trafikk satset vi på boxette. Den leide vi forøvrig på Fru Lyng.

Barnelegen ymtet frampå at hver annen time er ok, fysioterapeuten ville ikke si annet enn å ta ofte pause... Men det sies at regelen er 15 min i stol pr måneder.. Andre igjen sier at så lenge ungen sover og ser ut til å ha det bra såå..

Neste gang vi skal på samme tur er ho 4 måneder, og boxetten er for liten - den var akkurat passe nå..

Vi kjørte 120mil tur retur i påska og vi brukte bag og nett.. Vi kjørte etter at kasper hadde fått natt måltidet sitt i 03 tiden for da visste vi at han kom til å sove en god stund til.. Han våkna til vanlig tid i halv 8 tiden, da fikk han mat og var oppe i en times tid hvor han lå på magen og satt på fanget.. La han ned i bagen igjen og han sov i 3 timer til.. Da stoppa vi på en kafeteria hvor han var oppe i nesten 2 timer, fikk mat. lå på magen, skifta bleie ble dulla med osv.. Ble trøtt igjen da og sov i 3 timer til til vi kom fram.. Veldig kjekt spør du meg!!

Og det med at nett ikke er sikkert tror jeg ikke på for at en jeg kjenner hadde babyen sin i nett i bilen da de ble utsatt for en enorm kolisjon. Føreren og passasjeren ble hardt skadet men babyen i nettet fikk bare en liten rift fra et glasskår fra et knus vindu!! Det var front mot front da.. Jeg ville valgt nett ja.. Så slipper man iallefall å bekymre seg for ryggen til babyen.

Annonse

Å, herregud....ignoransen lenge leve:-)

Så fordi du har hørt en historie hvor det gikk bra med babyen i nett, så er det bare å blåse i de tester og resultater som viser at et bilsete er tryggest for babyen?? Syns en slik holdning er helt utrolig jeg, det er jo på det nivået nevøen min på 6 år argumenterer jo.

Det vil jo alltid være historier hvor det har gått bra, tilogmed usikret, men det er jo uten tvil vist i krasjtester at babyen sitter best i sete.

Syns dette er så viktig at vi sikrer barna våre, så håper ikke slik villeding fører til at noen putter de i nett som i utgangspunktet ikke hadde tenkt det.

Sikkerhet i bil er en ting jeg brenner for, derfor en litt hissig tone og oppgitthet her:-)

Som jeg nevner over vil det alltid være situasjoner hvor det ene er bedre enn det andre, men når Trygg Trafikk anbefaler sete fremfor nett, er det fordi i de aller fleste tilfeller er det sikkert med sete. Så du får håpe på den kollisjonstypen du har sett på video du da hvis det skulle skje...

Stakkars hovedinnlegger som har fått så mange rare svar. Man kan da ikke høre andres erfaringer der det IKKE har skjedd en ulykke. Det blir jo helt feil. Regner med det er sikkerheten som er viktigst her.

Anbefaler at du tar kontakt med Trygg Trafikk for å få korrekt informasjon. (men du vil nok få beskjed om at bilstol er TRYGGEST)

At en baby sitter i en bilstol en dag (med pauser hver time f.eks) tar den ikke skade av. Men om en baby sitter i en bilstol HVER DAG, selv med pauser, så vil det skade. Alt med måte. God tur!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...