Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jenta vår er snart 11 mnd og jeg har begynt å tenke litt på at vi snart skal gå over til kumelk. Jeg ammer fortsatt morgen og kveld, og hun får MME på dagen. (ammet som tørstedrikke til alle måltider frem til for et par uker siden) Når begynte dere med kumelk og hvordan gjorde dere det? Gradvis? Over hvor lang tid? Likte barna kumelk med en gang?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4794674-overgangen-til-kumelk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begynte med kumelk da lillegutten vår var 11 mnd. Han fikk kun mme da. Blandet i litt kumelk i flaska han fikk om kvelden, begynte med bare en dæsj, og økte gradvis mengden kumelk i forhold til mme. Gav ham av og til en smaksprøve med kald melk i glass bare for å la ham venne seg litt på smaken.

Brukte vel ca 1 1/2 mnd på overgangen.

Her likte han kumelka med en gang...

her begynte vi med en liten flaske nå og da... helst til lunch. han var 11 mndr, og etter 3 uker (nå) får han kumelk på kvelden, og mme på morran...

tror ikke han merker store forskjellen jeg... ikke godt å si, han synes melk er godt uansett - varmt som kaldt! :-)

vi tok det gradvis over fire uker (veldig systematisk siden det var de ukene pappaen var hjemme, hehe) men kunne nok gjort det litt kjappere. vi erstattet 1/4 av mme (fikk bare det) av gangen med kumelk pr uke, blandet i flaske. likte faktisk melken bedre kald enn varm og drakk mer kumelk enn mme sammenliknet.

Annonse

VI har ikke innført kumelk som drikke. Sørger for et variert kosthold, og så har hun fri tilgang på mm enda. Vann og et variert kosthold er alt som trengs. Her er det likevel melk i maten, men det er strengt tatt ike nødvendig. Som kalsiumkilde er melk svært omdiskutert, noen mener til og med at kumelk stjeler kalsium fra kroppen.

Jr. likte det med en gang. Ingen gradvis overgang her. Ammet til han var 7 mnd. Deretter mme til 1 år. Så ble det lettmelk. Husk at hvis det er vanlig mme hun har fått så er den basert på kumelksproteiner, så allergi trenger du ikke tenke på. Det er bare smaken eventuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...