Gå til innhold

April: Utprøving av grenser.. og "nei, ikke lov"..

vb-76

Anbefalte innlegg

Det blir mye "nei" her i huset om dagen.. Rive duken av bordet, gå bort til peisen å leke med peisutstyr og andre ting...

Jeg syns det blir litt feil å fjerne alt han ikke får lov til, han må lære seg at alt ikke er lov.

Han syns det er kjempegøy når jeg tar han vekk fra feks duken, bare skrattler.. Da er det vanskelig å være streng. Prøver å avlede han også, men det er det ikke mye hjelp i når han har bestemt seg.

I dag ble han så ivrig når jeg skulle fjerne han fra duken, at han snubla og tatt med hodet rett i gulvet, og gutten fortsatte å skrattle!!!

Hvordan gjør dere det med grenser? Hva sier dere til barna? Tar dere de fysisk vekk fra situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har testa litt hos svigermor og littegrann hos meg selv (jeg har ikke så mye som er gøy å plukke på) og det vi da har gjort er at feks når hun ville trykke på alle knappene på stereoen til farmor så stod jeg ved siden av henne og sa "nei" mens jeg tok vekk hånda. hun kunne se, men ikke røre. gjentok dette "hundre" ganger og med jevne mellomrom tok jeg henne helt bort og aktiviserte henne med andre leker. til slutt så bare holdt hun hånda i nærheten av knappene uten å trykke på dem mens hun så på meg når jeg sa nei. har nå til slutt gitt opp hele stereoen hennes, men vi har det jo gående med duk og nips da. skjer stort sett abre når hun kjeder seg med de tingene hun får lov å leke med...

så jeg illustrerer med fysikk det jeg sier i ord, dvs at når jeg sier nei, så tar jeg vekk hånda eller hele ungen hvis hun prøver seg på noe hun ikke har lov til. og så funker det etterhvert men det kan ta litt tid og ganske mye tålmodighet :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar Nora hintet ganske fort. Hun ser veldig på meg når jeg sier strengt NEI! Av og til må jeg klappe hendene mine hardt slik at jeg få oppmerksomheten henne før jeg si nei og riste på hodet mitt samtidig... Etter et par ganger krabber hun bort til andre steder.

Jeg har heller problem med å legge henne om kvelden. Hun er forkjølet og har nettopp fått to jeksler nede. Men jeg føler at hun driver å teste ut grenser! Vet ikke helt hva jeg skal gjøre... Hun ligger der og gråter og skriker, jeg går inn med jevne mellomrom, og hun kan fremdeles holde på i over en time... HJELP!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det sjarmerende smilet hans og latteren som gjør det vanskelig å være streng innimellom.

Didirk holder og det gående på kveldene. Legger han ca 19 og han sovner ikke før 20. Jeg syns det er greit om han bare ligger der å kikker i en bok eller koser seg for seg selv og blir trøtt nok til å sovne. Men en stund nå setter han i å hyle og kaster smukken ut av senga. Tror det er en overgangsperiode hvor han sikkert sover litt for mye på dagen, Han blir ofte ikke trøtt før kl 16.30... Tidligere kunne han sovne da og sove til 18 for så å legge seg kl 19, men det går ikke lenger. Han sover og opptil 2 timer før på dagen. Hvordan kan jeg få han til å bli trøtt tidligere på ettermidagen da? Tror det hadde vært en grei løsning nemlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det litt som deg vb...

Lillepia og plukker på alt, skikkelig "klåfingra" aldrig opplevd maken.

Og holder på med alt, cder, peisen, alt på bordet, glass (litt moro også når hu får mye vann over seg) trykker på dataer, tv, stereo, oppvaskmaskin, vaskemaskin, konfyr....

Hu er kjempe farlig...

Eg sier nei, rister på hodet, tar henne bort, tar fra henne ting og sier mamma/papap sin... og dette skjer i allefall 100 ganger til dagen.

Men hu gir seg ikke heller - det er det samme hele tiden.

Så må vel nesten si at eg har nesten gitt opp. Eg bare tar hu bort og sier nei, men vet at hun går raskt tilbake.

Sliutsomt når det står på Norasmamma, men om hu har vondt så er det ikke lett å sove. Prøvd med hodedelen høyere... Her er det igjen litt som hos vb, LillePia har alltid med seg en bamse i sengen og eg hører hu prater med den. Det lengste hun har holdt på med å prate med bamsen sin er 40 minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...