Anonym bruker Skrevet 18. april 2006 #1 Del Skrevet 18. april 2006 Arbeider med å finne en inntektskilde på hobbybasis ( iallefall i første omgang) og tenker litt på prematurklær som et alternativ. Altså, designe og sy selv for salg. Ville dere vært interessert i å kjøpe eller leie prematurklær (hverdagsklær og dåpskjoler)? Hva bør jeg tenke på om klærne? Er det noe dere syntes var praktisk/upraktisk, er barna ømfintelige for noe (feks sømmer)? Hva savnet dere av utstyr og størrelser til de små? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4793409-prematur-og-kl%C3%A6r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 18. april 2006 #2 Del Skrevet 18. april 2006 Hei på deg Det første som slår meg er at jeg tror det vil være vanskelig å tjene noe særlig penger på dette. Barna som er veldig premature ligger som oftest lenge i kuvøse og da har de ikke på klær, og da de kommer over i seng på sykehuset så ønsket de ihvertfall på ullevål at de i hovedsak har på seg ull. Da det ble aktuelt for gutten min så passet ullklær i vanlig nyfødt str 50 fint, pga ull er såpass mykt at det ikke gjorde noe med litt oppbrett på armen. Vi brukte også "vanlige" klær etterhvert (for de er jo så søte) og da passet str 44 ypperlig og det kjøpte vi på HM og babyshop, nøstebarn har også mye fint. Denne størrelsen brukte vi noen få uker etter at vi kom hjem, men vips var det for smått. Jeg kjøpte mye i denne størrelsen fordi jeg så for meg at han ville være bitteliten leenge, men de vokser de premature og gitt ) Så for mitt vedkommende, som du sikkert har forstått, så ville det ikke vært aktuelt å kjøpe disse klærne. Rett og slett fordi jeg mener at str 44, som det allerede er mye av i butikkene, er smått nok. Du lurer på dåpskjole også, da de fleste er noen måneder (korrigert) ved dåp så tror jeg vanlige dåpskjoler passer fint- for da er de jo ikke små lenger. Men når alt dette er sagt, så syns jeg det er supert at du tenker på alle oss med premature barn. Du lurer jo på hva du bør tenke på ved klærne, her er hva jeg kommer på : * Minst mulig knapper og glidelås( på sykehuset ligger de på sidene, magen og rygg * Klær som ikke må tres over hodet, pga O2 slange+Cpap+sonde og behagelig påkledning *Hele dresser er fint, men uten fot, og fotåpningen bør være såpass stram at foten ikke forsvinner opp i buksebenet, men ikke så stram at den lager merker på foten... Jeg vet at nøstebarn og en dame som samarbeidet med janus selger en pyjamaspose i ull, den har armer og istedenfor ben er det en pose som begge bena er i. Den er flott, men det er vel kanskje ikke marked for flere slike....Nøstebarn sin har knapper på magen- det er et minus mens de ligger på sykehuset, mens hun dama sin type har knyting i siden, det er bedre. Den kan også brukes som body når barnet blir større. Jeg kan ikke si at jeg noengang har savnet noe egentlig....Jo, varme klær til å ha på i bilen ved hjemreise. Da brukte vi hjemmestrikk med stoore oppbretter. kjøreposen til HM var altfor stor da. Kanskje du kan produsere strikkede kjøreposer i ull? Det hadde jeg garantert kjøpt! Den må være myk, og ha hull i mellom bena slik at beltet fra bilstolen kan tres igjennom. Kanskje en hette også? Passform er viktig, skal være behagelig for barnet å ha på. Den må ikke ha bein, men pose. Håper ikke innlegget mitt ble for nedtrykkende.....Du ønsket jo meningene våre- Men jeg fant jo noe jeg savnet ) Masse lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4793409-prematur-og-kl%C3%A6r/#findComment-4794717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
§iris§ Skrevet 19. april 2006 #3 Del Skrevet 19. april 2006 hun kom med mange gode ideer hun første her no da.. men jeg kjøpte en del klær i str 44 og jeg brukte det veldig lenge.. hun er ikke så veldig flink til å legge på seg hun min.. også kan dukkene bruke det etterpå så jeg synes det var fint.. men det er ikke alle som får brukt så småe str da.. dem vokser som regel veldig fort.. og først så ligger dem i kvøse og da har dem ikke klær.. så jeg vet ikke hvor stort markedet er når H&M og sånt har begynt med slike klær.. men lykke til hvertfall.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4793409-prematur-og-kl%C3%A6r/#findComment-4799737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guttemamma x 3 Skrevet 20. april 2006 #4 Del Skrevet 20. april 2006 Vi brukte st. 44 ganske lenge. Først 4 uker på sykehuset og deretter 4-6 uker hjemme. På sykehuset er den mye overvåkningsutstyr. Hjerte/pust har ledninger som kommer ut av bodyen, mens O2-metning blir målt på foten så da er det en ledning som må ut der. Det viktigste med klærne er at de er myke og ikke har tykke sømmer eller store klumpete knapper. Praktiske klær er: - Bodyer som ikke skal over hodet, men som kneppes på. De jeg likte best var ullbodyer fra Petit Bateau og bomullsbodyer fra Polar'n o Pyret - Joggebukser. De jeg likte best var fra Polar'n o Pyret med vrangbord både oppe og nede. - Pysj (med knapper) og uten fot. Den jeg likte best var fra Joha. Ikke praktisk: - Glidelås - Alt som skal over hodet - Sparkebukse (p.g.a. ledningene) - Vide klær for da forsvinner både armer og bein inn i klærne. Vi døpte ham da han bare var 2 mnd. korrigert, så jeg måtte sy dåpskjole til ham. Skulle gjerne ha kjøpt/leid, men de som var i butikken var altfor store. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4793409-prematur-og-kl%C3%A6r/#findComment-4810143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperMy Skrevet 20. april 2006 #5 Del Skrevet 20. april 2006 Mange her som har de samme erfaringene som meg. Flott at du kommer med en slik tanke, problemet blir vel mest at det vi trenger ting plutselig og "med en gang" og da blir f.esk bestilling over nettet ikke aktuelt. Vi fortrakk også ting med knyting, og helst ting uten fot. (Småen lå med føttene inne i "magedelen" på klærne sine til han var 2 mnd. korrigert, men vi brukte nok str. 44 i 2 mnd. tenker jeg. - Små luer, gjerne i ull kan være en god idé - Tassen fin til han var 4 måneder kooriger panikk av klar som mått over hodet, så klær som har knepping i halsen slik at de kan tres på nedfra var fint for oss! Det jeg tenker på at kunne være fint og muligens salgbart, er klær og effekter med et humoristisk innslag (her vil nok ikke alle være enige med meg!) med f.eks - smekker med navn, fødselsuke og vekt i "fange-stil" tenker f.eks "Ola 30-3-1048" (min sønns tall, men ikke navn) - små tepper med Inger Hagerups dikt "Mauren" - "SpO2 i 100" -trykk og annet internt prematurhumoristisk! - hoderinger med på skriften "englebarn"(for støtte av hodet) Som du ser av de andre svarene finnes det mange gode produkter allerede og mange kjeder er flinke til å føre prematurklær, om enn i begrenset utvalg, men jeg anbefaler jeg kanskje å ta kontakt med en intensivavdeling og høre om de kanskje kan finne ut hva som savnes av foreldrene der. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4793409-prematur-og-kl%C3%A6r/#findComment-4810843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperMy Skrevet 20. april 2006 #6 Del Skrevet 20. april 2006 Sorry! mye skrivefeil under kynnere her! Beklager! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4793409-prematur-og-kl%C3%A6r/#findComment-4810862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå