Gå til innhold

Er det ok å la babyen skrike litt på dagtid?

Anbefalte innlegg

Gutten min på 5 mnd har sovet 10 minutter i hele dag. Nå har han fått mat og tørr bleie, og jeg har lagt han i sengen, hvor han nå ligger og skriker. Tror han sovner etterhvert, han MÅ jo bare sove litt. Er dette ok synes dere?

Fortsetter under...

Ja litt så. Når de er over 4 mnd kan de venne seg til at vi ikke kommer med en gang. Men gå ofte inn til ham eller helst sitt ved senga til han sovner.

Uff, han er nok overtrøtt ja. Men kan det være at det klør i gommene prøv dentinox, kald klut eller masser gommene litt.

Håper han sovner snart!!

jeg synes det er helo OK. De må lære seg å sovne av seg selv på dagtid også.

Hvis vi kommer for hver minste skrik føler jeg at det er lett for at de blir forvente.

De har ikke vondt av å skrike litt.

Prøv det oen dager når du legger han, så skal du se at han lærer å sovne av seg selv uten å skrike.

Klem

Min har av og til smågrått litt før legging hvis han er veldig trøtt. Da har det gått et minutt, kanskje, før han har sovnet. Dette synes jeg er uproblematisk. Han er 5,5 mnd.

Men de siste dagene har han vært helt umulig, nå skriker han ved legging på dag, og jeg synes IKKE det er ok å la ham ligge der. Min gutt gir seg heller ikke med skrikingen, han hyler og skriker og protesterer og blir mer og mer frustrert. Blir som regel til at jeg prøver å legge ham, men når han starter med skrikingen så står vi opp igjen. Om jeg prøver å bysse ham i søvn så skjer det samme - rett før han sovner så "våkner" han til og begynner å hyle.

Så jeg prøver å takle det som best jeg kan - og satser på at det bare er en periode og går over etterhvert. Det siste jeg vil er å la ham grine uten at han får noen reaksjon på det. Jeg tror at det gir trygghet å vite at at noen kommer når han lager lys, samtidig som det gjør at han griner mindre.

Nå han blir større vil jeg jo reagere på samme måte: Komme når han roper, slik at han kan fortelle hva han vil. Det er nok ikke alltid at han kan få ønsket sitt oppfylt - men uansett skal han bli hørt! Synes ikke det er å skjemme dem bort.

Det syns jeg er helt greit.

Guttn min på 3 mnd. har alltid strevd med å sove på dagtid. Han klarer ikke å finne roen. Blir da overtrøtt og skriker mye. Da må vi enten gå tur (da skriker han litt før han sovner) eller legge han i vogga (og da skriker han litt før han sovner). Vi har liksom ikke noe valg. Han skriker jo uansett om han skal sove eller ikke, for om han ikke legges til å sove, skirker han av overtrøtthet. Men vi er alltid hos han i samme rommet og trøster han når han skal sove. Stryker han over skinnet, snakker med rolig, stille stemme osv.

Annonse

Slik du beskriver gutten din sin skriking i det siste høres akkurat ut som jenta mi. Hun sovner nesten og da setter hun i et hyyyl. Jeg tror kanskje det er tenner eller noe for det virker jo som hun får vondt. Hun har allerede fått to tenner nede, 4.5 mnd. Men i dag har hun vært veldig lett å legge da...

Også er jeg som deg, klarer ikke sitte lenge å høre henne hyle, synes så synd på henne. Men litt grining tåler de, særlig når jeg hører at det kun er trass og sutring. Men jeg hadde aldri klart å gjennomføre skrikemetoden, får helt vondt inni meg når jeg hører den såre gråten hennes...

Jeg syns ikke det er noe greit å la ungene skrike. De gråter av en grunn, mener jeg, fordi de ikke har det noe bra. Om det er fordi de er overtrette eller slitne eller ikke får sove... jeg syns det er viktig å hjelpe dem da med å finne søvnen, om det så er å bære, bysse, amme, trille vogn. Jeg lar aldri ungene ligge å skrike.

Syns også det er stor forskjell på å gråte i noens armer, og å måtte ligge alene å gråte for seg selv i senga eller vogna.

Om barnet er overtrett så er det mye bedre å kunne roe seg i noens armer, bli bysset og båret- enn å måtte takle frustrasjonen helt alene i senga si.

Selv har jeg faktisk båret mine mye i bæresjal eller slynge, og de har sovnet fint av det. Samtidig har jeg kunnet gjøre andre ting i huset feks, er heller ikke tungt å bære om du har noe bra å bære ungen i. Eller ammet i søvn. tar jo ikke allverdens tid, om det er det, og så får man noen minutter å slappe av på selv.

Mener det finnes mange muligheter å få barn til å sove på utover det å bare la ungen skrike- det er iallefall etter min mening ikke noe bra.

Ja, det blir definitivt ikke noen skrikemetode her heller. Ikke vil jeg klare å gjennomføre, og ikke synes jeg den er noe særlig fornuftig heller.

Da synes jeg den "No Cry Sleep Solution" - boken virker som en bedre ide. Har ike følt behov for å kjøpe den hittil, men hvis dette spetakkelet med å ikke ville sove fortsetter så tror jeg at jeg må det. Sikkert grei å ha i hus uansett :)

Men nå sovnet i hvertfall gutten min, ved puppen. Det er første gang på dagesvis at han har sovnet til denne luren - de andre morgenene har han holdt det gående til 11-12, og vært dautrøtt! Jeg krysser fingrene for at det verste er over for denne gang! :)

Lykke til med jenten din også.. Jeg trodde ikke det kunne være tenner hos gutten min, for han har ikke vist tegn til det - tygge på hender eller putte ting i munnen - men man vet jo aldri. Jeg tenkte at dersom det ikke gir seg så skal jeg få sjekket ørene, i fall han er av den typen som ikke tar seg til ørene selv om de er vonde...

Ikke så lett alltid, med disse små :)

Det var ikke å ikke reagerte i det helle tatt jeg tenkte på.

Gutten vår ligger ikke og skriker og skriker lenge uten at jeg tar han, men litt må han tåle og gråte.

Er blitt ganske imun mot gråtingen da han har hatt kolikk. Da tok vi jo han hele tiden når han gråt for da hadde han vondt og gikk og bysset på han. Dette ble han veldig godt vant til så da kolikken var over ble han irritert når vi ikke kom raskt nok.

Hvis jeg var uheldig og satt på do når han begynte å gråte så var han helt hysterisk når jeg ikke kom fort nok. Ble som du beskriver mer og mer frustrert.

Grunnen til at gutten vår gråt når han skulle sove var pga at han ikke hadde lært seg å sovne inn selv, han ble alltid bysset, båret eller ammet i søvn, og det ville han fortsette med. Han prøve å bruke meg som smokk, tar ikke vanlig smokk.

Men vi gjør alle det som vi føler er best for de små.

Tipper gutten din er overtrøtt hvis han bare har sovet 10 min frem til kl. 17. Snuppa mi skriker også når hun er blitt overtrøtt, i tillegg til at hun veiver litt med armene og snur hodet frem og tilbake og finner liksom ikke roen.

Vanligvis sover hun på ryggen med hendene opp, så når hun er overtrøtt så holder jeg fast hendene hennes (ikke fastlåst men bare slik at hun får litt motstand når hun veiver) slik som hun pleier å ha dem når hun sover. Da roer hun seg fort. Og når hun har funnet roen så pass at hun har sluttet å veive så stryker jeg henne litt over øyenbrynene, og øynene liksom for å hjelpe henne og lukke øynene. Litt nynnining samtidig funker også bra.

Når hun er skikkelig overtrøtt så pleier hun som regel å sove iløpet av 5-10 min med litt sånn hjelpen til å finne roen. Kan jo prøve om det hjelper på gutten din også.

Til Lionmom

Det er veldig enkelt for de som har barn som sovner av det du beskriver i innlegget ditt. Men ikke alle barn er like, og forskjellige barn krever forskjellige løsninger på ting. Hvis jeg skal gå å bysse gutten min i søvn hver gang han skal sove, må jeg holde på hele dagen. For det sovner han ikke av. Dersom jeg triller vogn, gråter han også før han sovner. Å amme han i søvn går bare på natta. Da lurer jeg på hva du mener jeg skal gjøre for at sønnen min skal få sove på dagtid? Bare kom med forslag, for jeg er sikker på at jeg har prøvd alt mulig.

Vår eneste mulighet for å få han til å sove, er å la han gråte litt før han sovner. Da ligger vi alltid i samme rom med han, og trøster han, stryker han osv. Dersom du mener dette er fælt for han, lurer jeg på om du tror han har bedre av å gråte hele dagen fordi han ikke får til å sove?? Og bli overtrøtt, lei seg og utslitt?

Nei jeg må si jeg blir litt oppgitt når jeg leser det du skriver, for alle barn er faktisk ikke som ditt/dine barn. Vi har tom hatt helsesøster hjem for å få hjelp til å hjelpe guttn vår til å falle i sønv på dagtid. Men ingenting annet enn det vi nå gjør hjelper. Så det var faktisk helsesøsteren som anbefalte oss å gjøre det slik.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du blir oppgitt, for jeg skriver jo at det å gråte alene er stor forskjell fra det å gråte hos noen. Om du er hos sønnen din og roer han på den måten ved å stryke og være nær, så er han jo ikke alene da?

Det er i såfall det jeg reagerer på. Babyer som må skrike seg i søvn alene.

Jeg opplever forresten stor forskjell fra det å bysse en baby i søvn, og det å bære et barn i søvn. Å bysse kan til tider være helt uaktuelt, ungen blir bare kavete og roer seg aldri. Dessuten blir jeg stressa også for ja, det kan føles som en evighet og ungen sovner aldri uansett... blir en vond sirkel av det.

Å ta ungen på ryggen eller magen, bære den og samtidig gjøre helt andre ting selv er noe helt annet.

Men for all del, du gjør det som fungerer for dere- jeg nevner bare at det finnes andre måter å gjøre ting på enn å la babyen gråte seg i søvn alene. Noe du også har erfaring med selv, du er jo der og stryker og trøster og er nær :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...