Gå til innhold

de skal sette i gang fødselen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har værdt på ultralyd i dag. legen råda oss til å sette i gang fødselen pga liten av vekst. 30 % under gjennomsnittet. jeg har termin i morra og da skal det settes i gang. de sier at barnet har det bra i magen men at de er bekymra. jeg synes det hele ble litt skummelt, redd for at ikke alt er i orden. jordmor har hele tiden før snakka om det sikkert er fordi jeg er liten så får jeg små barn. men nå skal de plutselig sette det i gang. jeg er hele tiden blitt fulgt godt opp med måling av vekst å flow. hele tiden har ting verdt i orden. jeg har født et barn tidligere han var 2660. da satte de ikke i gang, ingen visst at han var så liten. er det jeg som overdramatiserer, noen som har noen erfaringer? håper på svar av noen som har opplevd lignende. jeg kjenner masse liv, og ctg er fin, måtte bare ha med det!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det står at hun har termin i morra da..

Skrevet

jeg har termin i morra den 19. april.

Skrevet

da skjønner jeg ikke heeeeelt hvorfor du er her inne på Prematurdebatten......? du får et friskt barn til termin! Heldig du!!

Skrevet

nei jeg forstod ikke den jeg heller.. det er ikke det verste at dem er dysmatur når dem har vært i magen i 9 mnd..som som jeg har aldri opplevd eller får oppleve heller... synes ikke så fryktelig synd på deg..

Skrevet

Nå syns jeg ikke dere akkurat er hyggelig her. Hun kommer med bekymringene sine, uansett om det er "feil" forum, så har hun vel rett til litt sympati??

30% vekstavvik er faktisk endel.

Skrevet

jo en del er det.. min søster har opplevd det.. men jeg vil ikke si det måler seg med å få en på 700 gram.. mye sykehus det enn en som har vært i magen og blitt sterk i 9 mnd .. bare litt liten og har litt problemer med å få i seg mat.. men det går fort det når dem har vært der i 9 mnd.. vi var på sykehuset 10 uker i forhold til min søster som var der 5 dager.. han var i magen i 9 mnd men veldig liten når han var født.. selv var jeg det når jeg var lita.. 1,7 kg jeg.. og født til terminen.. ikke det samma som å få prematurt unge det nei..

Skrevet

så jeg synes ikke det er så synd på henne..

Skrevet

Nei, men kjære deg da. Det er da mange premature babyer som er større enn 700 gram også! Jeg fikk også en prematur gutt, han ble født 4,5 uker for tidlig, men han var stor og frisk og har ikke hatt noen form for problemer.

Så kanskje ikke jeg skulle få bruke denne siden heller? For han var altfor frisk for denne debatten? Er det det du mener?

Babyene hennes har vært i magen i 9 mnd - heldigvis (!), men kan ha stor startproblemer i livet fordi han/hun har vokst altfor dårlig i magen. Og ja, hun er på "feil" forum, men herregud hun tenkte kanskje at noen her kunne komme med hjelp eller trøstende ord, også får hun bare dritt tilbake.

Skam deg!

Skrevet

nei du har jo et prematurt barn.. så du er jo på rett forum.. jeg skammer meg ikke.. synes det ble helt feil og hun som var så heldig som fikk ha ungen i magen i 9 mnd skal komme inn hit for at vi skal synes synd på henne.. ja det er ikke lett med et barn som er dysmatur.. men det kan ikke måler seg med å føde fortidlig.. uansett om det er 4,5 uke eller 10 uker for den sags skyld..

Skrevet

Jepp, da er vi enige om at vi er uenige.

Syns du bare var litt vel krass mot henne. Men ferdig med det.

Skrevet

Det er jo mange premature som er helt friske også, har ikke vi som har fått det noe her å gjøre heller. Greit hun er på feil forum,men behøver vel ikke å få et slikt svar fordi. Bekymringer om at noe kan være galt kan man ha fordi om man går til termin. Min gutt var ikke særlig liten han heller(1585 g) , født 6 uker for tidlig, men jeg har da bekymra meg fordi.

Skrevet

ja har to premature jeg sjø.. ei som er frisk som bare det.. men det har noe med å gå gravid i 9 mnd da.. er jo ikke prematur da.. uansett.. lell om ungen er liten..

Skrevet

Vi sitter med verdifull informasjon i forhold til vekst og fremtidig vesktøkning og kan trøste og komme med gode råd!

Kjære anonym, lykke til med fødselen! Jeg er sikker på at dette kommer til å gå bra! Bruk de pleierne du kommer til å ha rundt deg til alle mulige spørsmål og lær deg å tolke ditt barn! Om du skulle slite med vekstøkning og andre problemer pga barnets størrelse og utvikling, ikke bry deg om de sure innleggene! Kan vi komme med gode råd, så er det flere enn meg som skal prøve å hjelpe deg, vi har tross alt verdifull erfaring og "mammakompetanse" på dette området, og om ditt barn er så heldig å få være i magen din i 9 mnd. så kan det allikevel være godt med noen gode råd når ikke alt går etter planen

Dette går sikkert fin, og jeg håper at de nærmeste månedene går som en drøm, jenta mi!

(Prematurmamma som fødte i uke 30, 1048gr. om ikke det er for mye for enkelte her,da... ;) )

Skrevet

herregud.. prematur går ikke etter vekt.. det går etter hvor lenge det har vært i magen... ja vi vet en del om vekt.. men vi vet ikke hvordan det er å føde et barn etter 9 mnd...

Skrevet

Hmmm... jeg vet like mye som deg om prematuritet og er fullstendig klar over at prematuritet er en ren steril diagnose basert på fødselsuke, men gjør det virkelig noe om noen som ikke føder prematurt kommer inn på dette forumet for råd? Jeg håper ikke jeg ville følt meg uvelkommen på f.eks ADHD-debatten hvis jeg hadde et spørsmål om ADHD som ikke gjaldt mitt barn, men kanskje et generelt spørsmål som jeg følte at de var de rette til å svare på?

Noe av det jeg synes er flott med BiM er at du kan få råd og vink som kan føles relevante for deg fra mennesker som har opplevd, gjennomlevd eller har erfaringer fra et felt man selv mangler innsikt i. Så vidt jeg kunne forstå den desperate anonyme moren, var hun helt klar over at prematuritet betyr fødsel før 37 uke, men hennes dilemma var vel om hun kunen regne med liknende problemer som det vi prematurforeldre opplever basert på et vektavvik på 30%, som er relativt mye, og ja, etter min mening kan manglende fødselsvekt gi endel at de samme utfordringene som det vi møter/har møtt, og jeg stiller meg så gjerne til disposisjon hvis det er noe jeg kan hjelpe med, enten det er en prematurforelder eller en annen som har et spørsmål.

Beklager at jeg ikke gir meg på dette, men vi har alle sammen vært i den situasjon at vi føler oss rådville og bruker dette forumet til å gi oss svar og trøst, og jeg synes ikke en klinisk avvisning hører hjemme her. Vi skal derimot våære glad på hennes vegne at hun slipper (forhåpentligvis) alle de problemene som vi har hatt/har/kommer til å få.

Vær litt romslige med hverandre, det gjør livet så mye lettere!

Skrevet

Takk for god formulering SuperMy! :o)

Skrevet

vi kan jo ikke hjelpe henne siden vi ikke vet noen ting om hvordan det er å ha et barn som er født til terminen.. vi kan vel litt om vekt.. men ikke hvordan det er i forhorhold til terminen.. det vil jeg tru er noe helt annet.. det er min mening..

Skrevet

hei, jeg har kommet hjem fra føden i dag, så jeg måtte sjekke litt hva som sto her. beklager at noen tok det ille opp men det var bare et hjertesukk fra min side. fint at noen kan vise litt storsinn også og se at andre kan trenge litt hjelp. fødelen gikk helt greit. jeg fødte veldig raskt siden jeg reagerte veldig på det hornonet jeg fikk. jeg fikk en jente på 2220. så hun er ei lita dukke. og ja jeg forstår at det er noe annet en prematur, men alikevel. vi hadde problemer med ammingen de første dagene, litt lita og svak, men nå går alt så mye bedre. nå er det bare å fore på for fullt, hver tredje time å gjerne oftere. stakkars liten var litt glupsk i stad så hun gulpet opp masse.

Skrevet

jeg synes det blir feil at du tolker meg dit at jeg vil at noen skal synes synd på meg, for det var det ikke. da må du lese bedre det faktisk innlegget mitt handlet om. og at det faktisk var dagen før fødselen og da blir man over engstlig og fortvilet

Skrevet

Hei.

Gratulerer med baby! Så godt å høre at fødselen gikk fint og at det går bra med deg og tulla di. :o)

Skjønner veldig godt bekymringene dine, så jeg ble litt provosert av visse innlegg over her. Lykke til videre!

Gjest -lilly-
Skrevet

Gratulerer så masse med den lille jenta di :) Så bra at alt gikk godt med fødselen. Jenta di er på størrelse med gutten min som ble født i uke 34.

Over til en annen sak:

Jeg må rett og slett si at jeg er sjokkert over oppførselen til visse personer her inne. Trodde ikke det var mulig å svare så frekt til personer. Du har absolutt rett til å være her inne, hovedinnlegger. Selfølgelig har du rett å spørre om ting her inne selv om barnet ditt har vært i magen i 9 mnd. Skulle bare mangle.......

Til alle dere som svarer frekt: skjerp dere. Dere trenger ikke å svare hvis dere alikevel skal komme med en frekk kommentar.

Skrevet

Gratulere så masse med jenta di! Så fint at alt går bra. Og du må bare stikke innom her hvis det er noe du lurer på:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...