Gå til innhold

Jeg har fått kysse syken!!! hvor smittsomt er det??

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en på snart 5 måneder, er det veldig smittsomt, vil jo ikke at han skal bli syk, jeg ammer ikke!!!

jeg har jo vært nær han mye og susset på han!!! nå er jeg litt engstelig, noen som har erfaringer???

Skrevet

Fant det her;

Viruset utskilles i spytt og smitten skjer gjennom dråpekontakt derav navnet kyssesyken. Inkubasjonstiden, dvs. tiden fra en person blir smittet til sykdommen bryter ut er vanligvis 30-50 dager, men kan også vare lengre. I denne fasen hvor smittestoffet formerer seg kan pasienten utskille virus og smitte andre, virus kan også finnes i spytt flere mnd. etter at man har vært syk.

Kyssesyken (mononukleose) er en virussykdom forårsaket av det vi kalle EBV (Epstein Barr-viruset). Sykdommen er hyppigst hos personer mellom 10 og 25 år, og den smitter lett ved såkalt dråpesmitte ved hosting / nysing / deling av glass og selvfølgelig kyssing.

Ungdommer har ikke immunitet mot dette viruset. De har mye nærkontakt og er derfor mest utsatt.

Det kan ta 2-4 uker fra man blir smittet til man blir syk. Sykdommen varer som regel fra 1-3 uker med svært varierende plager. Noen har så beskjedne symptomer at de aldri går til lege og andre så hissige at de må innlegges på sykehus. 90 prosent får en mild leverbetennelse samtidig.

Etter sykdommen er immunsystemet «slitent» og trenger hvile i 2 til 3 måneder. Derfor er den generelle regelen at man ikke skal drikke noe alkohol og ikke drive hard trening på 2-3 måneder

Står ikke akkurat hvor lett det smitter, men ikke nuss på han og snu deg vekk når du hoster eller nyser. Får håpe han ikke blir smittet!

God bedring =)

Skrevet

tusen takk for svar!!!! uff, nå har jeg en følelse av at han blir smitta jeg!!! vis det tar 30 til 50 dager... i den første perioden min visste jeg ikke at jeg var syk..

jeg får vel ikke ta sorgene på forskudd!!!

vi snakkes!!!!

takk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...