Gå til innhold

Juni: Når det gjelder barnehage..

Anbefalte innlegg

..så virker det som om så mange som er negative til å levere 1 åringer i bhg...Og jeg lurer egentlig litt på hvorfor. Når jeg ser hvor kjekt Mathias har det sammen med andre barn, så tenker jeg at han har godt av det...Selvsagt kunne jeg tenkt meg å ikke hatt han i bhg hele dagen,men slik er det nå bare. Vi har også vært på besøk i noen bhg, og mulig jeg er litt tøff i kjeften nå:)---men tror ikke det blir så ille å levere han dit når den tid kommer....Dette er ikke kritikk mot noen eller noe slikt..Bare lurer:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4790692-juni-n%C3%A5r-det-gjelder-barnehage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok noen føler at det blir barnehagen som får oppdra barnet deres, siden "kvalitetstiden" av dagen tilbringes i barnehagen. Foreldrene ser barna gjerne 1 time om morgenen, leverer barnet, henter det i 16.30 tiden når barnet er trøtt, kjører hjem, lager middag, spiser, ser barnetv, og legger det.....

For de fleste som er i jobb må som regel være på sin jobb i 8 timer, pluss tiden som brukes til å kjøre til og fra jobb, og så kanskje de handler før de henter barna....( for å slippe å ta kamper i butikken med sure barn)

...og så er det jo litt rart med det... Vært med det lille barnet hver dag, oftret alt for barnet i ca et år! Hatt skrekkelig vondt for det (fødsel), brukt så mye tålmodighet som man har, bekymret seg for det, osvosv... Hver dag, hele døgnet passer man på barnet, og så vips, tiden er ute, nå er kosen slutt! Andre skal få ta seg av barnet ditt....

Det er jo litt skummelt da....

Hei Beri! Hehe.... ja, jeg er det faktisk.... nå kan vi krangle litt da:);); med jeg skal ikke signere som anonym da:):):)

Ja, for meg er det veldig rart å ha et så lite barn i barnehagen... etter det jeg har lest har barnet nytte av å være sosial fra tre år da. Jeg tenker sånn kanskje to år er greit. Også kommer jeg fra Tsjekkia hvor det er helt vanlig å være hjemme med barnet til det er 3. Kanskje pga at i fortiden, under kommunistene, var det en sånn ideal av at mødrene skal jobbe så snart som mulig etter fødselen, da var barna i barnehage (elle noe som heter nursery på engelsk) fra veldig tidlig da. Noen måneder gamle. Så nå føler jeg at trenden har snudd seg og at de mødrene som vil ha barn vil være hjemme med dem lenge... dvs til de er tre. I mitt tilfelle er jeg i tillegg oppi en "livskrise" hehe, nei da, jeg må bestemme meg hva jeg vil gjøre i livet osv så jeg har ingen jobb som jeg ville glede meg til å gå tilbake til....

I tillegg var ZOe prematur så da er hun motorisk forsinka som betyr at hun fortsatt ligger, bare ruller litt. Sitter ikke enda. Jeg tenker hva ville de gjøre med henne i barnehagen da? Bære henne rundt??

I tillegg ammer jeg fortsatt, ok, ikke så my på dagen, men....

Jeg vet ikke altså, men for meg føles det feil. Dette betyr ikke at jeg ikke kjeder meg av og til og blir lei... men sånn generelt sett er det veldig fint å være med Zoe hjemme.

Ja, jeg merker også at Zoe liker seg når det er andre barn der sammen men da er jeg alltid der også.... :) Hun har bare vært "alene" med pappaen i noen timer, en halv dag, men ikke ellers...

Hm, skriver litt kaotisk da, må gå nå, men ja, vi må gjerne starte en diskusjon..... :)

Hilsen!!

Annonse

Man kan vel alltid finne noe i bøkene som støtter opp under det man ønsker.

Men:jeg har mange venninner som jobber i bhg, og de mener at barn ikke har vondt av å begynne når de er ca 1år...Ofte er det verre for dem å begynne i bhg når de blir eldre....

Mathias sitter ikke selv enda...betyr INGENTING sier de i bhg. Ingen kriterie å kunne sitte/krype/gå for å begynne i bhg. De som ikke kan sitte/krype++ de blir lagt på matter og slikt..også stimulerer de dem til videre utvikling...

Hei igjen.. Ja, det har du egentlig rett i, det med at man finner det man vil finne i bøkene.. :)

Det går sikkert bra i barnehage, og det fins sikkert bedre og verre barnehager. Men jeg bare føler at det er for tidlig da. Hvis jeg ikke har noe valg, så skal Zoe i barnehagen. Men da må det være en økonomisk nødvendighet liksom.

Det med sitting, ja, ok. Jeg mente det mer sånn at det blir kanskje mye jobb for tantene? Hm...

Jeg skal si fra når Zoe skal til barnehagen:) hvis vi fortsatt møtes på denne klubben da! :) --hehe, det blir spennende å se hvor lenge vi alle blir her og skriver innlegg... til barna er 20år???? hihihi:)

Hei,

Er det virkelig så mange som er negative? ( følger ikke så godt med på alle innleggene på sidene her).

Trym begynner i barnehage når han er 14 mnd, og jeg er ikke skept. i det hele tatt til akkurat settingen det å være i barnehagen.

Heller det at : "stakkar meg som skal være uten han."

Storebroren var hos dagmamma det første året, det var helt umulig å få plass til han i barnehage, og jeg var super happy da han endelig fikk plass i b-hage.

Har vært i åpen barnehage med Trym nå i barseltiden, og jeg tror tilvenningen skal gå fint.

Helt ny barnehage, ferdig sept. 06, nytt , nytt, nytt, deilig!

Jeg har venninner med småbarn som sier at ungene spør om ikke de snart skal i barnehagen, hvis de har vært hjemme noen dager, og det hadde de ikke gjort hvis de ikke hadde trivdes.

Nå er det slik i samfunnet vårt , at vi kvinner jobber helt på lik linje med menn, og heldigvis kan vi velge å gjøre det. Da er det helt knall at vi har barnehagen der, så vi kan velge å jobbe når vi vil det. Jeg kjenner at jeg egenltlig begynner å glede meg til å komme i gang igjen. Ikke bare være mamma HELE tiden. Og det kunne jeg jo ikke ha gjort hadde vi ikke fått barnehageplass.

Tror sønnen din vil ha godt av den sosiale treningen han får i barnehagen, og at det vil gå helt fint.

Jeg er IKKE imot at barna begynner i barnehagen når de er ett år eller 10 mnd! Barna har det bare kjekt i barnehagen, får oppleve mye, og koser seg!

Tilvenningen i barnehagen er ofte enklere når de er små, spesielt når de er 10 mnd - da er det faktisk enklest! Da sier de bare hadet, og livet er supert uansett! Og når foreldrene henter så er det også kjekt! Da får de aldri den vonde tilvenningen som enkelte har. Spesielt når de er oppe i 2-3 år kan tilvenning til bhg være vondt - men det også går over!

Jaja...barna er forskjellige uansett! Noen løper inn i bhg og syns at alt er kult, mens andre blir litt lei seg og bruker litt mer tid på å innse hvor kjekt det er i bhg!

Er vel heller at det er JEG som lider av seperasjonsangst når jeg tenker på at min lille gutt skal i bhg! Og, han har ikke vondt av å være hjemme med mor og ta livet med ro i ett år til!

Vel, jeg har ikke bestemt meg enda hva jeg skal.....være hjemme med ham, eller gå tilbake i jobb...

Vi fikk plass i barnehage fra mars av - da var Mia så vidt fylt 9 mnd - og det syns jeg ble for tidlig:-(

Nå var vi sinnsykt heldige - for mormor tok 50% permisjon fra jobben og stilte opp:-)

Og pappen er hjemme med henne 2 dager i uken.

Han er student og jobber ikke - så jeg hadde ikke så mye valg - jeg måtte ut i 100% stilling etter endt permisjon.

Hadde jeg hatt valget ville jeg vært myyye lenger hjemme:-(

Nå ska vi ha henne i bhg fra aug - da er hun 13 - 14 mnd,og det føler JEG er mye bedre enn 9 mnd!!

Jeg mener at ingen 1-åriger (så sant det ikke er snakk om spesielle behov) har behov for å gå i barnehagen. Jeg mener de har det like godt hjemme. Men jeg tror ikke de har vondt av å gå i barnehagen heller (så sant ikke de er der fra barnehagen åpner til den stenger da - dessverre mange som er det - og det tror jeg ikke er gunstig for så små barn).

At en 1-åring har behov for det pedagogiske opplegget i barnehagen tror jeg er noe vi foreldre prøver å overbevise oss selv om fordi vi har dårlig samvittighet. Jeg skal selv ha 50% barnehage til småen fra august - da er han 14 mnd. Men jeg mener med hånda på hjertet at han hadde hatt det like godt om han var hjemme med meg eller pappaen på fulltid. Jeg mener også at han ikke har vondt av å gå i barnehagen likevel - særlig om dagene kan bli korte.

Når barna blir 2-3 år mener jeg at man kan snakke om at de har behov for å gå i barnehage. Da har de også et helt annet utbytte av det pedagogiske opplegget. En 3-åring som går hjemme kjeder seg nok masse. I "gamle dager" var det jo mange barn hjemme som man kunne leke med - nå er det ikke sånn lenger, og da tror jeg at man trenger barnehagen.

Gutten min skal begynne i barnehage i september. Jeg skal jobbe 80%. Jeg jobber turnus og kan ha han hjemme da jeg er fri og hvis jeg jobber kveld. Det blir ikke så mangen hele dager fra 08 til 16. Jeg syns det er bra at det ikke blir så lange dager men jeg tror ikke han hadde hatt vondt av det heller. Han trenger kanskje ikke barnehage men jeg tror at det blir kjekt for ham å leke med andre barn og jeg tror ikke det er skadeligt på noen måte.

Må man jobbe så må man jobbe og da må man ha barnehage eller dagmamma.

Annonse

Så da mener du at gutten din har behov for det pedagogiske opplegget da? Ellers har du jo i andre innlegg sagt deg enig i det jeg skriver ellers. Jeg mener at Håvard ikke har vondt av barnehagen, men at han ikke har behov for det pedagogiske opplegget der heller. Jeg tror det er like bra for han å være med meg eller faren .

Jeg får bli med i debatten jeg også da....

15. mai, begynner Andrea i barnehage. Da er hun 11 mndr.Jeg er sikker på at både hun og jeg har godt av å være litt borte fra hverandre. Tror det blir godt for henne å være sammen med andre barn og voksne. Tror ikke det er sundt for hodet mitt å gå hjemme lenger enn det jeg må. Etter ett år hjemme her nå, gleder jeg meg faktisk til å komme meg i jobb igjen. For all del, så har jeg storkosa meg her hjemme dette året, og det har gått vanvittig fort, men jeg gleder meg faktisk til "hverdagen" igjen. Jeg vet det blir få timer i løpet av dagen jeg får sett henne, men da blir vel de få timene ekstra koselige da.

En annen ting med det å sende henne i barnehage, er at da får jeg også muligheten til å kjenne på det å savne henne. Jeg har får ikke gjort det nå som jeg er hjeme med henne hele tiden. Tror det er sunne tanker å kjenne på. Også for henne.

Mulig jeg også er litt tøff i kjeften nå, men det gjenstår vel bare å se..

klemmer fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...