Gå til innhold

kynnere og rier....fant info på doktoronline.no

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, eg har merket meg at mange spør om kynnere og jeg kom over dette da jeg søkte om grunner til mine vonde kynnere. Eg er førstegangsfødende og vet fint lite om ting, så dette hjalp meg med å forstå min situasjon bedre. Tenkte at den kunne være til hjelp for andre her også da.

hilsen en glad bergenser:-)

Kynnere og rier

Skrevet av: Åsa Prebensen - jordmor

Årsaker

Livmoren er et muskelorgan som gjør sammentrekkninger fra uke 18.

Livmoren trener og forbereder seg for fødselen, da den skal utføre kraftig muskelarbeid.

Forekomst

Det er meget vanlig med kynnere fra uke 18. Kynnere kommer oftest på slutten av dagen eller efter anstrengelse. Rier får alle når fødselen setter i gang.

Sykdomsmekanisme

Selve årsaken til at riene og dermed fødselen starter vet man ikke riktig. Flere

hormoner og signalsubstanser deltar. Det viktigeste hormonet som styrer etablerte rier er oxytocin fra hypofysens bakre del.

Symptomer ved kynnere

• Magen blir hard og stram, deretter gir det seg og magen blir myk igen.

• Dette kommer tilbake igjen ofte i intervallkarakter

• De kan oppleves smertefulle

• De forsvinner ved hvile eller varmt bad.

Symptomer ved rier

• vedvarende sammentrekkninger som varer mer enn 45 sekunder.

• regelmessige sammentrekkninger; ca 5-10 minutters intervall.

• Smerte nederst i livmoren som sterk menssmerte, eller vondt i ryggen og ned mot lyskene.

Hva kan man gjøre selv ved sykdom

For å skille mellom kynnere og rier kan man legge seg å hvile eller ta et bad.

Hvis sammentrekkningene forsvinner er det kynnere, hvis ikke er det sansynligvis rier. Plages man av mye kynnere kan det være et tegn på at noe

ikke er bra. Dette kan skylles stress, overanstrengelse eller for hard belastning.

Hvile og avlastning kan da hjelpe.

Når søke lege

Ved symptomer på rier kontaktes jordmor, lege eller fødeavdelning for en vurdering.

Hva kan legen gjøre

Undersøke om livmorhalsen er påvirket, d.v.s. se om den har myknet og begynnt å åpne seg. Man kan da sannsynliggjøre om fødselen har startet.

Behandlig og bivirkninger

Ved kynnere er første behandling hvile. Om det etableres fødselsrier for tidlig, d.v.s. truende for tidlig fødsel kan det bli aktuelt å gi riehemmende middel.

Fødselsrier i fullgått tid skal naturligvis ikke behandles men oppmuntres!

Forløp

De fleste kynnere gir seg spontant. Enkelte ganger kan det lede til truende for tidlig fødsel. Noen ganger går det ikke å stoppe, da blir det for tidlig fødsel.

Komplikasjoner

Ubehaget av mye kynnere kan være hemmende og lede til at sykmelding behøves. Det kan som nevnt ovenfor lede til for tidlig fødsel .

Hva kan du gjøre selv -forebyggende

Lytte til kroppen. Ved mye kynnere ta det med ro.

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...