Gå til innhold

Kan 4 åringen tygge kjøtt?

Anbefalte innlegg

Det er et litt teit spørsmål. Men vår 4-åring får ikke til å tygge og svelge ned feks svinekoteletter. Det blir til tyggis i munnnen hennes, og til slutt må hun få lov til å spytte det ut. Vi er usikre på om vi kan forvente at hun klarer det.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4790085-kan-4-%C3%A5ringen-tygge-kj%C3%B8tt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker jeg hatet koteletter som liten, for jeg klarte ikke å tygge kjøttet.

Mine barn klarer heller ikke å tygge svinekjøtt, så her går det mest i kylling eller fisk.

Er jo ikke noe koselig å tvinge de til å spise noe de ikke klarer å få ned.

Hos oss er han fem i sommer, og det er bare måneder siden at kjøtt plutselig begynte å gå bedre. Det voks i munnen tidligere, og vi ga opp å mase på ham om det. De gangene vi hadde slikt kjøtt så hadde vi pølser i tillegg slik at han også fikk i seg litt mat.

Nå da han begynner å få det til, og stolt av det er han, så jeg vil ikke si at det gikk på viljen... ser vi at lillebror på to og et halvt har det samme problemet. Vi får vel ta tiden til hjelp, og huske pølser eller annet litt lettere i tillegg når vi vil ha slikt kjøtt til middag!

Mamma til 2

Annonse

Hun bør så absolutt klare å tygge kjøtt. Min har gjort det lenge og hun er 3 år. Hvis svinekotelettene blir tyggis i munnen så bør du gjøre de litt mer mørere. Ja, for dere og hennes sin del :) Et tips er å steke de litt på hver side. Legg i ovnen på 170 grader i ca 1 time. Mørt og godt og lett å tygge :)

Hender vi har det problemet, ja, men da har hu som regel putta litt for mye inn i munnen... Så vi prøver å passe litt på så bitene ikke blir for store, da går det oftest greit, men innimellom må det ut, ja. Hjelper jo også å ha vnn ved siden av og oppfordre til å drikke

Annonse

Dette tror jeg er veldig individuelt. Noen barn er mer sensitive for konsistenser enn andre.

Sønnen min er strax 5 år, og har ingen problemer med kjøtt. Vi spiser kun kylling/kalkun hjemme, men han har smakt svinekjøtt andre steder og det har gått helt greit. Men, han kan ikke spise eple med skall på. Da brekker han seg.

Sånn har han vært hele livet. Noen typer mat takler han ikke konsistensen på. Og det respekterer jeg, uten å tvinge ham til å spise det.

Jeg ville ikke laget noen sak utav dette. La barnet spise den maten h*n syns er ok. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...