Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi er to venninner som har barn på samme alder (3 mnd) og som skal være barnevakt for hverandre noen timer i uken. Når vi fortalte dette til noen venner sa de " så lurt, da slipper dere jo å gi flaske, dere kan bare amme begge babyene.." Jeg vet ikke helt hva jeg syns om dette jeg...

Ble litt nysgjerrig på hva flere mener om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4788096-ville-du-ammet-en-annens-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det hadde vært umulig for meg. Å gi mitt barn bryst er noe veldig personlig meollom oss, så kunne ikke gitt et annens barn det. Er det egentlig helt naturlig da?

Det er klart, hadde det stått om livet her skulle jeg da klart å slenge fram puppen til andre også:-)

Ev venninne av meg ga nevøen sin pupp en gang, fordi hun og søsteren hadde jevngamle barn. Hun syns det var greit. Håper hun spurte søsteren sin først, for jeg hadde blitt ganske matt hadde søsteren min gjort det med min baby.

Annonse

Ehe.. nei... huffa...

Men om eg passa ein baby der eg visste det ikkje var noko problem for mora, og bebi HYLSKREIK, hadde det kanskje gått, som aller siste utveg.

Men eg hadde absolutt IKKJE likt det om nokon andre amma tulla mi! Nei huff og huff! Ho skal berre ha min pupp!

Annonse

Mamma fortalte at en gang hun var innlagt på sykehuset var det en dame som hadde med babyen sin. Pleierne skulle gi babyen flaske mens moren ble operert. Babyen hylskrek til h*n var lilla nesten, og ville ikke ha mat.Den gråt så den nesten mistet pusten og pleierne var helt ifra seg av fortvilelse. Moren skulle være borte hele dagen. Da ammet mamma denne babyen, den roet seg og sovnet. Mammaen til barnet ble vist veldig glad og takknemlig.(selv om min mamma ikke hadde spurt om lov først heller)

Selv veit jeg rett og slet ikke hvordan jeg ville taklet det.I en situasjon som denne ville jeg kanskje svelget stoltheten og værtt glad for hjelp, men ellers tror jeg ikke jeg ville likt det i det heltatt.

Litt utenfor det du spurte om men:

Synes å huske jeg leste om en slik sak i avisen engang....

I USA, en mor hadde ammet en annens barn, uten dennes samtykke i barnehagen, av en eller annen grunn. Ble vist rettsak ut av det (men det gjør det jo stort sett aklltid i USA da).

Jeg tror nok ikke jeg hadde gjort det hvis det ikke var snakk om liv og helse.

Jeg tenker jo også på sykdommer feks HIV (kan det forresten smitte via amming?) og så er det jo røyking alkohol og medisiner...mye som kan påvirke kvaliteten på melken..men man kjenner vel en venninne såpass at man kan stole på at sånne ting ikke forekommer.

en annen ting er..har dere nok melk til to fulle måltider til to babyer?

og i så fall hvis dere klarer å opparbeide dette...blir det ikke da voldsom spreng de andre dagene?

hadde nok heller satset på pumping..dersom mme var helt utelukket.

Mange sterke meninger om dette tydeligvis:)

Tror nok ikke vi kommer til å gjøre det, det blir nok pumpings på flaske!

Svigermoren min synes forøvrig at dette var den naturligste ting i verden, men det er kanskje fordi det var mer "vanlig" før..

Er helt enig i at det virker "feil"!

Hadde grunnen vært god nok så hadde jeg nok ammet en annens barn, kanskje..... Jeg vet ikke om jeg hadde fått det til. Jeg ble ofte kvalm når jeg ammet dattera mi som var verdens fineste...... så jeg vet ikke om jeg hadde klart det. Men jeg hadde prøvd vis grunnen til at jeg skulle gjøre det var god nok.

Men ingen hadde fått amme barna mine. Ja ikke med mindre det var veldig spesielle grunner til det. Leste innlegget om hu på sykehuset, og jaaaa i et slikt tilfelle så kanskje. Er jo ikke no bra for ungen å skrike slik heller.

Men det hadde aldri blitt aktuelt med noe slik venninne-amming. ALDRI

For ikke lenge siden hadde min kjæreste og jeg besøk av et vennepar med en jevnaldrene datter med vår sønn. Mamman var sliten og stresset etter en hel dag på reise og jenta deres virket sulten og misfornøyd når hun diet. De hadde ikke med erstatningsmelk for dette hadde ikke vært problem tidligere. Jeg sa at hvis de hadde lyst kunne jeg amme jenta. Vi fniste litt av det og kikket på hvarandre alle fire og ble enige om at det var en fin løsning. Kort tid etterpå hadde vi to mette unger og fire blide foreldre. En god løsning for alle selvom det var en spesiell opplevelse.

Minstegutten fikk bankmelk når vi lå på sykehuset, han var født for tidlig med ks, og det tok litt tid før melka kom i gang.

Siden fikk jeg mye melk(!!!) og ga selv melk til banken frem til jeg måtte ta antibiotika og etter det gikk produksjonen ned igjen.

Det er merkelig, for egentlig må jo melken være renere rett fra puppen enn via pumpe, beger, fryser, opptining på sykehus, inn i pippette... osv. Men likevel ville jeg ikke latt en annen amme babyen min, og jeg ville heller ikke ammet en annen baby om det ikke var helt nødvendig.

Før i tiden hadde jo rikfolk innleide ammer til å gi babyene sine mat, så moren skulle få kroppen sin tilbake, men det er jo rart på så mange nivå, at jeg vil helst ikke tenke på det, en gang. Har vært au-pair for unger som jeg bare elsket, var direkte vondt å reise fra dem, men amme dem? Neeei.

Hvis jeg hadde kjent den personen og det var greit for den så...som noen har sagt her amming er jo så naturlig og hvis det er sånn at en baby trenger mat så er det ok hvis man kan gi den. Men tror det er forbeholdt f.eks mine beste venniners babyer i så fall...ville nok ikke vært aktuelt for noen i barselgruppa liksom:)

Interessant! Jeg tror ikke jeg hadde hatt noen problemer med å amme en annens barn evt at mitt ble ammet av en annen dersom det av en eller annen grunn var nødvendig.

Synes det var interessant å lese at det er så mange som overhodet ikke kunne tenke seg dette, ja tilogmed en del som synes det er ganske ekkelt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...