Gå til innhold

snakker ennå ikke rent (3 år) - normalt?

Anbefalte innlegg

Syns alle andre treåringer snakker så bra med korrekt uttale av ordene. Vår treåring sier fortsatt "bossa" for "buksa" og "bø" istedenfor "brød". Har hun dårlig hørsel eller dette normalt for en treåring? Hun begynte å snakke svært tidlig, kan det ha en sammenheng? Håper på mange svar!

Fortsetter under...

Tre-åringen vår er også sånn. Tror det kan være fordi hun har hatt en stor klump med forstenet ørevoks i øret... Fikk ut den og det ble bedre! Men hun har vært mye syk, så kanskje det henger litt igjen fra det også. Men nå er hun operert (har tatt mandlene) og har ikke vært syk en dag siden!!! (banker i bordet her...)

Prøv med en hørselstest! Ellers går det seg nok til.

Ja det er vel normalt det vel? Jenta mi kan ikke si F foran ord, f.eks. fisk blir isk. S kan også forsvinne av og til, som i "tein" i stedet for stein. Bø i stedet for brød. Hun kan ikke si R. Hun kan også komme til å si "tet" i stedet for potet og "ban" i stedet for banan, men språket har kommet seg veldig nå i det siste. Men ikke alle ord jeg skjønner en gang. Hun er 3 år og 2 mnd.

Gutten min (3 år i mai) erstatter S og F med T i mange ord, utover det snakke han veldig bra. Pleier å terge han og spør om han kan si "snø med S?". Da svare han " hnø med S"! Selv hadde jeg talevansker når jeg var lita, pga dårlig hørsel!

Det skilles mellom talevansker og språkvansker.(kort fortalt) Talevansker går på uttale av ord og lyder, mens vanskeligere er det hvis det er snakk om språkvansker. Banet forstår ikke hva som blir sagt eller hvordan språket brukes.

Så selv om et barn kan mange ord (og uttale det greit), så e det ikke sikkert det vet hva det betyr...

Ta en hørseltest og ellers vær tydelig i din uttale av ord (artikuler!) Plutselig så løsne det:)

Annonse

Dette er helt normalt : ) Datteren min på 3 år snakker heller ikke rent. Sier ord ganske korrekt, men r`en er langt unna enda. Hun retter ofte på ord selv nå for tiden. Begynner liksom å kutte ut "babyordene". Setter inn bokstaver som hun kuttet ut før.

Jeg jobber også på småbarnsavdeling. Det er et fåtall av 3-åringene som snakker rent der. Så dette er helt normalt : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...