Viva_oslo Skrevet 18. april 2006 #1 Del Skrevet 18. april 2006 Drar en uke til syden alene med min datter på 1 1/2, og trenger råd fra erfarne reisende. Vogn - vi har en Simo kombi som hun nå bruker som sportsvogn og sover i. Er litt skeptisk til å ta den med på flyet, da jeg har hørt det kan gå hardt utover vogner i bagasjebehandlingen. Kjøpe ny sportstrille? Noen anbefalinger? Paraplytrille blir vel litt for lite, må ha noe hun kan sove i samt at vi må kunne gå et stykke utendørs. Bagasje - hvordan pakket dere? Tar vi med Simoen, kan vi sette en stor bag under vogna. Hvis ikke, må alt i ryggsekken - da blir det LITE tøy og mye klesvask der nede, selv om sekken er stor... Ting man bør kjøpe hjemme - f eks bleier, hva med engangsvaskekluter av papir (ikke sånne våtserv.)? Vi skal til Kreta. Beskytte mot sola - har noen prøvd sånne spesielle badedrakter med litt lange armer og ben som sola ikke tar gjennom? Hvor fås de kjøpt, finnes de i så små str? Pris? Ellers anbefalinger til tøy som beskytter best mot sola? Den skinner vel gjennom tynn bomull... Hvordan underholde og sikre barnet i flybussen (1 time), på flyplassen (minst halvannen time), på flyet (fire timer!), på flyplassen igjen (puh) og buss til hotellet (to timer)? Finnes det "gå-seler", og funker det på sånne som er blitt flinke til å gå? Redd for at hun stikker fra meg på flyplassen - hun vil ofte ikke leie, men gå selv.... Underholdning: bøker, rosiner. Hva annet? Andre tips og råd? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4787856-alene-til-syden-med-1-12-%C3%A5ring-tips-og-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magda73 Skrevet 18. april 2006 #2 Del Skrevet 18. april 2006 Nå har jeg aldri vært borte så lenge alene med poden, men litt har jeg jo reist (alene og sammen med pappan) både i utlandet og innlandet, så jeg prøver med noen tips. Vogn: jeg ville satset på trille. Vi var i Spania en måned i fjord og da hadde vi kun med trille: til både tur og søvn fungerte den bra (men det kommer ann på hvordan dekket er der du skal være). Riktignok var poden bare 9-10 måneder da, men jeg vil tro at en 1 1/2 åring ikke vil ha problemer med å sove i en trille. Jeg har aldri vært på Kreta, men i Spania er det nesten slik at fortauene er for trange for en stor Simovogn og det samme med bussene. Hvis du skal gå litt i ulent terreng, kan du vurdere å ta med en beremeis, veldig praktisk på og til og fra stranda! Pakk i sekk, utrolig hva du får med om du bretter smart! Jeg har en venninne som kommer fra et middelhavsland og hun sier at alle barna i hennes hjemmland bruker disse solfaktorbadedraktene. Deilig å slippe å måtte smøre hele kroppen flere ganger om dagen! Underholdning på reisen: jeg vil tro at datteren din i utgangspunktet vil synes at det skjer mye spennende når dere reiser. På flybussen kan dere kikke ut vinduet, prate med "naboen", lese en bok, spise litt frukt. Når dere kommer på flyplassen (og er ferdig med innsjekking) så er det jo et eldorado av muligheter: rulletrapper, trillevogner, andre barn etc. etc. I det hele tatt ville jeg ikke vært så bekymret: ta med et par yndlingsbøker og leker, men ellers finner dere "leker" der dere er. Sannsynligvis treffer dere noen andre barn både på flyplass og fly. Det viktigste er vel å ha noe spennende å avlede med i innsjekking, takeoff og landing - da må hun jo forholde seg rolig. Ellers bør dere benytte arealene på Gardemoen til å løpe av dere litt krefter mellom etappene!! God tur:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4787856-alene-til-syden-med-1-12-%C3%A5ring-tips-og-r%C3%A5d/#findComment-4789275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*MeA* Skrevet 18. april 2006 #3 Del Skrevet 18. april 2006 Vi var på Kreta for akkurat et år sida. Regner med at dere skal til Chania området. Det er veldig greit å ta med barn dit. De er veldig flinke og hensynsfulle. Vi hadde med trille som vi kunne legge ned ryggen på. Simo-vogn vil du nok slite med, da det er smale fortauer. På butikkene får du kjøpt Libero bleier. Veldig bra utvalg på Champion kjeden (det samme som Meny her). Vi hadde med bleier helt bortkasta. Ta med noen for de to første dagene... På bussen hadde vi dattera på fanget og det funka bra evt la barnet sitte på setet ved siden av. De er ikke så flinke til å bruke sete der så du kan ikke forvente å få lånt det der (men skal du kjøpe koster de mye mindre der enn her). Vi bodde på Triton i Chryssi Akti. Der er det også en gedigen barnebutikk med leker og utstyr (Jumbo). Der får du kjøpt masse utstyr av kjente merker til rimelige priser. Vi ville kjøpt trille der hadde vi visst dette. Vurderte å kjøpe bilsete faktisk (men så var det overvekt da). Datteren vår er 21 mnd, og vi bruker gå-sæler når vi ikke vil miste henne på kjøpesentre osv. Fås på barneutstyrsbutikker. Funker veldig bra. Vi badet ikke noe særlig da vi var på Kreta for vannet var ganske kaldt. Brukte badebleie og t-skirt... Temperaturen var bra på dagen, men kjølig på natta. Hadde med en helårspose som vi hadde i vogna, som også ble brukt om natta. Hotellet stilte med reiseseng og håndkler! Husk å ta med litt tape og sa vare på plasten som du får på flyplassen i Norge til vogna. Det har de nemlig ikke der så da kan du pakke inn vogna på tilbaketuren. God tur! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4787856-alene-til-syden-med-1-12-%C3%A5ring-tips-og-r%C3%A5d/#findComment-4789589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. april 2006 #4 Del Skrevet 19. april 2006 Reiste ifjor med vår datter. Flytur gikk over all forventning ! Litt utålmodig innimellom, men ved å snakke litt med de bak, roet hun seg. Mye å se på, flyvertinner flyr fram og tilbake osv...Hadde med rosiner, boller, kjeks, bøker. Vi hadde da også en dyr og tung vogn, så vi kjøpte en brukt trille på finn til 300,- som vi ikke var redd for i det hele tatt. Den fungerte kjempe fint på turen og vi heiv den etterpå. Kommer litt an på når du skal reise, men hvis du skal dra nå, hadde jeg ikke giddet kjøpe klær med faktor. Bare å smøre godt ofte, så går det nok bra. Tok med engangskluter hjemmeifra ( tar jo ikke store plassen ) men bleier kjøpte vi der. God tur da ! Tøft å resie alene, men det går nok bra. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4787856-alene-til-syden-med-1-12-%C3%A5ring-tips-og-r%C3%A5d/#findComment-4801747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuppemor-75 Skrevet 19. april 2006 #5 Del Skrevet 19. april 2006 jeg ser du har fått mange gode råd og tips, men jeg slenger meg likevel på. min erfaring fra reiser med vesla (17 mnd) er: vogn: vi bruker kun reisetrille, da vi har fått ødelagt vår simo kombi vogn to ganger. sørg for at du kan legge ryggen på trillen helt ned. pakking: sekk. en får plass til mye og spesielt om en ruller tøyet. ta med litt vaskepulver, i tillfelle det trengs. jeg tar også med mindre tøy til meg selv, og mer til vesla. da det er lett å vaske/vri opp klær til meg. jeg bruker biotex for kaldt vann. jeg innbiller meg at den er litt strek for vesla sin hud. badedrakt. vesla bruker badebukse eller våtdrakt. vi smører henne godt. og hun bruker solhatt (kjøpt på refleks) som det er solfaktor i. ellers så finnes det et klesmerke som heter scheisser, de har bodyer med solfaktor 25. ellers, ta med mat og drikke til reisen, du trenger ikke mange leker til underholdning. jeg opplever at vesla synes det skjer veldig mye spennende som hun heller vil kikke på og utforske enn sine gamle leker/bøker. jeg ønsker dere god tur. nyt varmen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4787856-alene-til-syden-med-1-12-%C3%A5ring-tips-og-r%C3%A5d/#findComment-4802162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. april 2006 #6 Del Skrevet 19. april 2006 Hei, har akkurat kommet hjem fra Thailand selv, så jeg hopper inn med noen tips. Vi reiste riktignok ikke alene, men pappan hadde med sine to eldre barn, så jeg følte meg som alenemor... Poden er forresten 16 mnd. Trille er nok, sover fint der hvis ryggen kan legges ned. Husk myggnetting. Vogna vår heter Carena og fungerte helt fint, kosta rundt 600,-. Vi har tatt med bleier hjemmefra, mest fordi vi har funnet vår favoritt. Bleier i syden er ikke noe billigere enn hjemme. Ta ihvertfall med badebleier, det er vanskelig å finne i utlandet. Dessuten har vi tatt med middagsglass og mme. Jeg tok også med engangs vaskeservietter (bruker bare det hjemme), men de ble lite brukt. De fleste bleieskift endte med dusjing av pompen, det er så lett når de er lettkledd. Ellers MÅ jeg anbefale en solkrem for deg, vi kjøpte den på apoteket her hjemme. SEBAMED solkrem for baby faktor 28, den er dyr men super. Vi smurte inn hele gutten før frokost, og det holdt hele dagen tross masse bading i vann og sand! Ikke antydning til brent, selv om han gikk naken hele dagene, foruten på hodet. Jeg brukte samme kremen selv også, og kom hjem like bleik.... Flyplasser er gøy, der er det masse folk som ikke har noe annet å gjøre enn å "prate med" små barn. Og gå bort til andre barn. Vår reise tok akkurat 25 timer fra vi satte oss i bilen til vi kom på hotellet, innklusiv 13 timer fly, 4 timer bil, og en time buss, og det var merkelig nok INGEN problem. GOD TUR! PS. Sjekk prisen for å vaske tøyet på vaskeri, i Thailand kostet det ca. 13 kr for en hel bærepose. Da er det ikke verdt å bruke tiden på vask selv... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4787856-alene-til-syden-med-1-12-%C3%A5ring-tips-og-r%C3%A5d/#findComment-4805504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå