Gå til innhold

Noen her som sliter pga lavt stoffskifte??? u/t

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Vi sliter pga at jeg har lavt stoffskifte, men håper det ordner seg nå når jeg har begynt på medisin (levaxin for 6 uker siden).

Vi har prøvd på nr 2 siden september 2004 uten resultat. Har hatt symptomer på lavt stoffskifte siden 1998, men det ble enda verre etter vi fikk en sønn i 2003. Og mye verre etter 2 spontanaborter etter vi begynte å prøve på nr 2.

Jeg tror ikke det skal være noe problem å bli gravid,bare man er riktig medisinert.

Nå er jeg så trøtt at dette ble bare surr. Bare spør hvis det er noe mer du lurer på...

ok, takk for svar...

jeg har nå gått på med i ca 3 mnd... så du sier det ikke er noe prob å bli gravid..!!!! nå ble jeg glad.. men jeg har jo uregelmessig mens, har du det også... ?

Jeg føler at det er et hinder, jeg er i min 6 pp nå, så begynner å bli utålmodig... litt tidelig å bekymre seg i forhold til de som sliter i årevis, men sånn er det bare jeg stresser og stresser... verden min består av mensen, ikm.. el osv.. hhehe..

Men du, kan dosen min ha noe å si? jeg bruker levaxin 50 mg, er det høy dose tror du...

Ble en del sprørsmål her, blir glad hvis du svarer!!!!

klem

Annonse

Hei på deg!

Hiver meg litt innpå selvom jeg ikke selv har lavt stoffskifte men kan en del om det. Er man riktig medisinert skal ikke stoffskifte lage problemer med å bli gravid. Når man har startet på med. er det viktig at man følges opp med blodprøver for å se at man får riktige doser. Regner med at du går på 50 mikrogram og ikke milligram. 50 mikrogram er ikke mye. Og hvor mange mikrogram du trenger er egentlig ikke relevant så lenge du tar så mye at verdiene dine blir riktige.

Det er også viktig at du følges opp med blodprøver når du blir gravid for da kan det endre seg.

Men det kan jo være andre ting som gjør at det er vanskelig å bli gravid.

Men siden du ikke har prøvd lengre enn 6pp er det ingen grunn til å stresse enda. (selvom jeg vet det er lettere sagt enn gjort!!)

Det kan rett og slett være at det ikke har klaffet for dere enda.

Ønsker deg lykke til videre!!!!

Klem

Hei igjen!

Jeg har bare gått på Levaxin siden 1.mars, og da hadde jeg en tsh-verdi på ca 33 og en ft4 på 8. Jeg vet ikke hvordan ståa er nå,men jeg føler meg bedre :-) Har forstått det slik at når man prøver å bli gravid bør man ha en tsh-verdi på ca 1og ft4 bør ligge ved øvre grense. Vet du verdiene dine ? Kanskje du bør øke dosen medisin?

50µg Levaxin er ikke mye, det bruker jeg også nå. Skal til lege neste fredag og regner med å øke dosen da.

Jeg har ikke hatt så veldig uregelmessig syklus, heller litt lang (ca 35 dager). Det siste året har den forresten variert fra 29 til 37 dager og jeg har hatt mindre blødninger enn jeg var vant til.

Har du msn? kan godt legge deg til der hvis du vil. Så kan jeg fortelle mer der :-)

Takk for svar jenter...

jeg vet ikke verdiene mine, men etter å ha brukt med i 6 uker tok jeg ny blodprøve, og da sa legen min at verdiene mine var på plass. Så da tror jeg dem er greie foreløpig.

Men jeg føler meg ikke bedre på noe som helst måte, jeg er som jeg alltid har vært. Men hvordan vet du at du skal øke dosen din når du skal til legen.? er det noe vi bare må regne med at den skal økes etterhvert... huff, lurer og lurer jeg..

Jeg har veldig uregelmessig mens, ja fra 36 til rundt 48 kanskje.. veldig forskjellig hver gang...

Lurer på om jeg har pco oxo skjønner du, har ingen symt på det, men tror kanskje det pga de lange syklusene...

Så snakket legen noe om at jeg kanskje hadde det, fordi jeg hadde en del bittesmå cycter på eggstoggene, men så var det utelukket når hun fant ut at stoffskiftet ikke var i orden...

Ja jeg har msn, men vil ikke skrive det her. kjempefint hvis du kan.. så kan jeg legge deg til.. er takknemlig for alt svar jeg kan få...

klem

Du skal ikke gjøre noe medisinene på egenhånd. Hvilke symptomer er det du ikke føler har blitt bedre. Når han sjekket stoffskifte ditt, sjekket han også andre ting da? (som f.eks en del mineraler ,blodprosent og B12) Du bør også få sjekket ut litt om hormonnivåene dine med tanke på de lange syklusene....

Nei, faktisk ikke... men hun skjekket vel de andre kjønnshormonene.. alt annet var ok.. ifg.. bl.p...

Jeg hadde jo ingen symptomer fra før, så jeg har ikke merket noe bedring sånn sett... jeg dro til legen pga av mensen, det var det hele problemet mitt...m hormonnivårer, mener du da østrogen ??? hva er b12 da ?

Annonse

Blodprøver som bør tas i forhold til mens er: FSH, LH, østradiol, progesteron, testosteron.

B12 er et vitamin vi trenger og som tas opp i magesekken. Har man lavt B12 kan det ligne veldig på symptomer som lavt stoffskifte. (trøtthet, økt vekt osv....)

Veldig mange som har lavt stoffskifte har også lavt B12 og må ofte få dette i tilskudd i form av sprøyter.

Å få rettet opp stoffskifte vil i utgangspunktet ikke gjøre noe med at syklusene er så varierende....

Har du vært til undersøkelse hos gyn?

ja, de hormon prøvene har jeg tatt.. de var ok, i følge legen.

ok, jeg skal ringe og å høre ang b12, tror jeg skal ta en test for det oxo jeg, for sikkerhetskyld..

så du mener at medinsineringen vil ikke hjelpe noe på lange uregelmessige sykluser? det mente legen. huff blir så forvirret.

ja, hos privat gyn.. hun så noen cycter, men det kom av lange syklusr sa hun...

hva tror du...???

For meg virker det litt rart at cystene gir uregelmessige sykluser. Var ganske sikker på at det var omvent. Så blir jo spørsmålet hvorfor du har disse cystene i utgangspunktet.....

For meg virker det litt rart at syklusene skal rette seg med medisinene men er det fastlegen din som har sagt det eller er det gyn?

Er det laget noe plan for å se hvordan syklusene dine utvikler seg?

Skjønner godt at du blir forvirret nå.....

Obs! B12 har ingen innvirkning på sykluser.

Når var du hos gyn og når skal du evt tilbake. Det bør jo skjekkes om disse cystene forsvinner....

uff blir så lei meg...

jeg tror jeg forklarte feil..

mener cyctene har jeg fått pga av uregelmessig sykluser og ikke omvendt... men hun har ikke sagt noe om de cyctene mine da..

Jeg har vært hos privat gyn.. hun har sagt det...

jeg blir liksom ikke fulgt opp da.. tok nye b.prøver etter 6 uker med med.. så var alle verdiene på plass... da sa hun at jeg ikke trengte å gjøre noe mer.. bare fortsette å prøve å bli gravid...

men hun sa jeg kunne ta kontakt etter påske hvis det ikke skjedde noe, for jeg var veldig fortvilet...

cystene skal de forsvinne av seg selv.. er det farlig hvis de bare er der?

Hei snuppetupp

Jeg fikk lavt stoffskifte etter forrige fødsel. Jeg har nå brukt Levaxin i 9 mnd og nå begynner jeg å få normale verdier. Jeg har spurt legen min om det er vanskelig å bli gravid med lavt stoffskifte og fikk til svar at det ikke skal være noe problem så lenge stoffskiftet er bra regulert. Jeg tar nå 11 50mg tabletter i uka.

(Jeg hører ikke til på dette forumet, men alt som har med lavt stoffskifte å gjøre er av interesse.)

Lykke til:)

I dag har jeg ringt... legen min.. og fått de "normale og fine" blodprøvesvarene.. og det er:

Anti TPO = 183

Sft4 = 14,4

FTSH = 2,35

Er dette bra? blir det baby av dette...

hei!

Jeg har Pco og lavt stoffskiftet. Under samtale med legen på fertilitetsklinikken i porsgrunn fikk jeg beskjed om at stoffskiftet mitt burde være litt i øvre del av normalen, dvs. nesten over i for høyt stoffskftet. Jeg har hatt lavt stoffskifte siden 2002 og går nå på to medisiner for dette levaxin (1 1/2 tablett daglig) og liothyronin (1/2 tablett daglig). Det var først da jeg startet på liothyronin i fjor sommer at jeg begynte å føle meg bedre selv om blodprøvene mine hadde vært bra nesten helt fra jeg begynte med medisinene. Har også hatt lave vitamin B12 verdier og har fått regulert dem med sprøyter.

Hvis du bare har vært hos fastlegen kan jeg råde deg om å få en time hos en endokrinolog fordi de er ekspertene på dette feltet og vet mest!

Anti TPO er godt forhøyet men det vil den være en stund etter at du har startet på medisiner. Så det skal du ikke henge deg opp i. De to neste er prøvene ligger innenfor referangseområdene og det vil si at de er fine. Så det ser ut som du får nok medisin.

Men som tidligere nevnt vil ikke dette i seg selv gjøre at du blir gravid. Det kan fortsatt være andre ting som gjør at det blir vanskelig å bli gravid og at syklusene evt ikke er som de skal.

Jeg har også hatt problemer med å bli gravid. Fant ut rett før jul at jeg hadde lavt stoffskifte og begynte da på samme medisin som du. Etter under fire måneder sitter jeg nå her og er 12 uker på vei med mitt barn nr to. Hadde fra før vært på utredning og fått beskjed om at mine sjanser for å få flere barn var små etter tre runder med pergo.tab for å få eggløsning.

Regner nok med at du kommer til å bli gravid snart. Levaxin er et hormon som finnes naturlig i kroppen og skal ikke skade. Spør legen din om dette for stoffkiftet må følges opp under graviditet.

Lykke til:-)

Hei novembermor...

Jeg lurer på om du hadde uregelmessige menstruasjoner? og ikke eggløsning?

Takk alle sammen for trøstende ord..

Håper jeg blir gravid snart..

Jeg skal til legen til mandag. så da vil jeg at hun undersøker meg med alt mulig på nytt..og skal spørre masse, så slipper dere maset mitt..

klemz

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...