Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen som har fått et prematurt barn ved igangsetting av fødsel /keisersnitt på grunn av at fosteret ikke vokste/vokste dårlig?

Jeg hører ikke egentlig til her, men skal på UL (er gravid) fordi S-F målet ikke følger kurven lenger. Fosteret har vokst litt til hver kontroll. Er i uke 32, og målet har gått fra gjennomsnitt til nesten utenfor grønt felt. Prøver å forberede meg mentalt på hva som kan skje i etterkant av UL som er om få dager.JM snakket om at det gikk fint om jeg måtte føde nå, men jeg lurer litt på om risikoen er høy for at de kommer til å sette i gang fødsel.

Fortsetter under...

Datteren her i huset ble tatt med keisersnitt i uke 27 + 2 pga. dårlig vekst; det ble oppdaget i uke 24 og de siste 9 dagene lå jeg inne til observasjon. Da turde de ikke å la henne være i magen lenger.

Hvor stor risikoen er for at de setter i gang er umulig for noen her å si, men så lenge barnet har vokst dårlig er det vel grunn til å tro at det kan skje. Kommer an på om de anser det som best at barnet fortsatt er i magen eller om barnet nå tross alt vil ha det bedre utenfor magen. Er redd du må smøre deg med tålmodighet til UL er gjennomført, det er den som vil gi svarene på hva som skjer videre.

JM har rett i at det ikke bør være noe stort problem å føde nå - så godt som alle premature som blir født etter uke 30 har et uproblematisk forløp. Det har forsåvidt de fleste som blir født i uke 27 - 30 også; vår vesle tulle er 2 1/2 år nå, og det går kjempefint med henne: )

Lykke til på UL!

Min førstefødte ble tatt med keisersnitt pga dårlig vekstøkning. Ble tatt med keisersnitt i uke 34, han var da 1585 gram og 41 cm. Alt gikk kjempefint, pusta selv helt fra begynnelsen av, lå ei uke i kuvøse og 4 uker tilsammen på sykehuset. Han er nå 2,5 år og aldri vært syk.

Hvis jeg ikke husker feil så setter de igang fødselen hvis vekstavviket er større en 25%. Men du blir uansett fulgt godt opp med ul og måling av blodgjennomstrømningen i navlen.

Hei! Jenta mi ble tatt med keisersnitt i uke 32. Det var ca 40% vekstavvik, hun veide 1275g og var 42cm. Alt har gått veldig bra med henne! vekstavviket ble oppdaget ved UL som jeg var på pga lite liv.. Hun lå i kuvøse ca 1 mnd..

Lykke til!!!!

Tøtta mi ble tatt ut ved ks i uke 32.

Var også svært dysmatur i tillegg til å være prematur. Var 40cm lang og veide knøttsmå 1256g et par dager etter ks.

Men, med en viljestyrke som overrasket _alle_!

Skrek før kirurgen tok henne ut helt.

Fikk 10 på apgaren.

Trengte ingen oksygen eller annen pustehjelp.

Trengte egentlig ikke kuvøse, men lå der i en og en halv uke pga varmen.

Så rett over i vanlig seng.

Kom hjem etter kun fem uker på sykehuset. Kunne sikkert kom hjem litt før, men legene ville at hun skulle være skikkelig flink til å ta flaska si.

Var og veide i går, og nå er hun fem og en halv måned. Var 62cm og 6,5kg.

Pga fysioterapi har hun tatt igjen det meste allerede.

Annonse

Jeg er glad på deres vegne at det har gått så bra!! Hyggelig(og beroligende å høre). UL er i morgen og jeg er kjempespent. Vet at "dommen" kan variere med alt fra fødsel om kort tid til at alt egentlig er helt OK og at man bare skal observere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...