Gå til innhold

Hvor mye væske ska de ha.....

Anbefalte innlegg

Hvor mye drikke bør de få i seg når de spiser faste måltider? Gullet vil ikke ha melk annet enn morgen og kveld nå, så det går for det meste på faste måltider. Problemet er at all drikke er æsj......Ikke vil han ha flaske, ikke tutekopp( med eller uten den dryppe-stoppen), ikke saft, ikke vann, ikke melk.........får i han noen få super, men thats it. Blir litt bekymra jeg...........

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4783832-hvor-mye-v%C3%A6ske-ska-de-ha/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har han mange våte bleier om dagen (4-5 stk)?

Guten vår er 7 mnd og det er definitivt mindre interessant med pupp no enn før ja. Han får i seg melk om morgonen og kvelden og ellers viss han er veldig kosete. Av og til tar han seg ein sup før eit måltid, men det er ikkje så ofte lenger.

Det vi gjer er å passe på å tilby han vatn til kvart måltid (+ pupp sjølvsagt, men er som sagt ikkje alltid han vil ha). Dei par siste dagane har han fått prøve å drikke frå kopp (ikkje tutekopp, berre vanleg kopp), og det var veldig spennande! Blir litt søl, men både han og golvet tålar vatn. Og han fekk i seg eit par gode slurkar til kvart måltid.

Hugs på at:

* vatn (eller morsmelk) er beste tørstedrikk

* han får i seg ein del væske gjennom maten

* så lenge han har nokre våte bleier i løpet av dagen får han nok væske

Ja, bleiene er jo aldri helt tørre uansettt hvor ofte jeg skifter de, så han lider sikkert ikke noe nød. Det er bare så uvant å se at han får i seg så lite, for han har alltid fått flaske og da drukket over 1000 ml pr dag, men nå blir det jo langt ifra så mye. Jeg begynte å gi han litt vann på flaske for lenge siden(1-2 mnd siden), men de siste tre ukene nekter han plent flasken til måltidene, uansett hva som er på. Han drikker litt fra tutekopp og faktisk også fra vanlig kopp/glass, men det blir et sabla søl og han svelger mye luft og vrangt. Men, men vi får vel tåle det:) det er jo sånn de lærer ;)

Takk for svar ihvertfall:) Bekymrer meg nok litt for mye :)

Ps Vet at vann er best, men i desperasjon prøver man allt!

Ja, dei må nesten få prøve og feile litt med kopp og drikking, ellers lærer dei det jo ikkje... Men søl blir det ja :o)

Det er alle mødre sin "jobb" å bekymre seg for ungane sine, det er berre sånn vi er laga. Det er vel ein del av det som skal til for at ein unge skal ha det best mulig...

Hei du !

Slik var det her også ei stund, men nå har det endret seg igjen. Tidligere drakk han 1000 ml i løpet av en dag, men plutselig gikk han ned til ca 600 ml + ett måltid grøt. Spurte helsesøster, og det var helt greit. Kunne gjerne prøve med litt vann innimellom, men det var nok.

Nå har vi hatt ei uke med diare hele familien + tenner til gutten, og meget liten matlyst generelt (250-300 ml + litt fruktmos og litt grøt) men det snudde heldigvis på torsdag. Plutselig var vi oppe på 600 ml melk + frukt + grøt + vann/eplesaft !

Så nå er jeg spent på kontrollen på torsdag. Skal dere på 6 mndrs snart eller?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...