Gå til innhold

April: Kan man kutte persienner om de er for bred?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha persienner i tre, som skal henges opp inni vinduskarmen hvis dere forstår.

Problemet er at det er 188cm mellom der og persiennen fås i 180cm eller 200cm.

180 blir for lite i og med at karmen bare er 2cm på hver side. Altså blir det 2 cm glipe på hver side, det går vel ikke...

Altså håpet jeg på at det gikk an å kjøpe 200cm og kutte av de. VIL ha de inni vinduet, det er så fint!!! De MÅ være i tre også

Har aldri hatt persienner før, så jeg håpet på at noen av dere luringer hadde en løsning eller forslag! Så får jeg kanskje sove i natt... hehe...

Fortsetter under...

Skal prøve å svare deg. Har hørt noen har sagt at det går å kutte lamellene med rose saks, har aldri prøvd dette selv, så vet ikke. Men ofte så er ikke lamellene gjennomfarget, så når de blir klipt blir de hvite på enden.

Av erfaring, har vinduer som er 160 cm inni karm, så tåler ikke persinnene å bli dratt så mye opp og ned. Trådene holder ikke, persinnene blir for tunge kan du si.

Håper dette var til litt hjelp....

Takk for svar!!

Ser IKEA har en sånn lamellkutter, men er kun på aleminium persiennene det står at de kan kuttes. Hadde vært helt konge om det gjaldt tre persienner også. Ikke så nøye om de blir hvit på enden. Det er jo nesten inntil vindus karmen...

Men skjønte ikke det med at persiennen blir for tung. Tar den borti sidene da?

jeg blander meg litt jeg, siden jeg selger persienner og sånn til vanlig ;o)

tror ikke du kan bruke lamellkutter på trepersienner, da er det bedre med en sag av noe slag (gjæringssag - et eller annet som gjør at treverket ikke fliser seg så lett) - lamellkutter brukes som regel bare på alu-persienner.

det med at persiennen blir for tung går utover snorene - mye slitasje på dem hvis den trekkes mye opp og ned, spesielt når den er såpass bred som nesten 190cm. går an (i alle fall på den persiennene jeg selger) å bytte snora etter en tid (er det ikea er det kanskej like billig å kjøpe ny, hehe) men det er litt klatt. og så må du regne med å "hjelpe" persienna litt opp med å løfte med hånda samtidig som du drar i snorene, ellers kan du risikere å dra ut festene også. ikke for å skremme deg altså, men det kan være litt greit å være forberedt på :o)

lykke til med persienneprosjekt :o)))

Takk yaddaline:-)

Skal ut å kjøpe persienner i morgen! Det er svigermor som vil ha persienner som skal høre til her når vi flytter. Jeg skal bare ha det mørkt på soverommet. (som egentlig er en stue) Får håpe vi har fått oss hus før de rekker å bli slitt... hehe...

Svigerfar er tusenkunstner, så da ordner det seg nok med å få de kuttet... Gjæringssag er notert!

Tusen takk igjen:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...