Gå til innhold

Enda mer søvnproblemer :-)

Anbefalte innlegg

Datteren min er snart 10mnd og siden jeg er alene med henne har jeg tydelighvis vært litt dum og latt henne sove i min seng alt for lenge. Nå prøver jeg å venne henne til egen seng, har prøvet mange ganger før, men har gitt opp, hun skriker og skriker i timer for så å sovne, deretter våkner hun og skriker igjen. Hvordaan skal jeg få henne til å akseptere sin egen seng? Hun begynner å gråte før jeg har gått ut av rommet, er alt for vant til å sovne ved puppen. Hun er gått inn i en veldig diltette periode, krabber etter meg overalt og begyner å klage bare jeg setter henne i grinden, virker redd for at jeg skal gå fra henne hele tiden. Jeg har tanker om at dette er en dum tid å venne henne til egen seng når alt hun vil ha er nærhet, men er så sliten, orker ikke å hangle mer. Har også hørt mye om at de små vet å manipulere oss, men er det manipulering eller er hun redd? Vet ikke hva jeg skal gjøre....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4782835-enda-mer-s%C3%B8vnproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Og legger du henne til senga si på kvelden? Eller sovner hun bare ved puppen i senga di?? Hm... dette er vanskelig, har ikke noen gode råd. Men Skjønner hva du mener..

Kanskje du kan bare sitte ved senga hennes hele tiden?Eller mener du at hun ikke ville sovne selv om hun så deg?

Uff uff, håper det går bedre snart!!

Hva med å legge en varmeflaske i senga, slik at det er varmt der hun skal ligge. Tar den bort rett før du legger henne ned.

Legge en t-shirt som du har brukt i senga hennes? Da har hun lukta av deg der samtidig som det er varmt.

Ja hun sovner til puppen i sengen min så legger jeg henne over, da våkner hun med en gang. Ingenting hjelper, hun skriker helt til jeg enten tar henne opp eller jeg henger med hele kroppen oppi sengen hennes og koser med henne, da gir hun seg. Men det er begrenset hvor lenge jeg orker å holde på med det :-) Prøvde en ny variant i dag, flaske i hennes seng imens jeg satt og klappet henne. Så fort hun ser at jeg beveger meg setter hun seg opp, slipper flasken og begyner å hyle. Så jeg satt ved henne til hun sovnet, problemet er at hun våkner gjerne ganske snart etter det igjen, hun ligger liksom å vaker, sjekker at jeg er der og får ikke sovnet ordentlig.

Takk for råd om varmeflaske evt noe jeg har hatt på meg, det skal jeg prøve, nå med en gang. Hun sitter å hyler stakkears liten!

Hei,

vil bare si at jeg ikke tror at hun prøver å manipulere, men bare vil ha nærhet. Etter min mening er de for små enda til å være manipulerende. Gutten min er bare 5,5 mnd enda, men de gangene han er veldig sutrete og ikke vil være for seg selv så prøver jeg å heller gi ham masse kontakt. Bærer ham med meg rundt i huset og gjør litt husarbeid og sånn. Etter en stund er han mer enn nok fornøyd, og da kan han ligge lenge og leke igjen.

Jeg tror at hvis vi gir nærhet når de signaliserer at de trenger det så vil de bli roligere og mer tålmodige barn, ikke nødvendigvis bortskjemte.

Annonse

min jente er også 10 mnd og ammes hver andre time på natta, sover sammen med meg etc.

men det er greit.... storesøster tok vi ferbermetoden på når hun var 8 mnd... det værste jeg har vært med på....

så fikk hun tenner og så fikk hun seperasjonsangst og jeg har aldri sovet så lite i mitt liv som etter at vi brukte ferber!

min teori er....at i 10 mnd alderen så har de fleste starten på seperasjonsangst... og da blir det jo helt feil og gå fra dem... vær hos henne til hun sovner! min jente har fått 6 tenner på 4 dager og har vært ekstra sutrete pg.a det, da blir det jo også helt feil og la henne ligge alene og gråte... og så skjer det masse i utviklingsstadiet på denne tiden, de krabber kanskje og noen reiser seg... de spiser masse ny mat etc. og opplever mye hver dag som skal bearbeides....

før så ammet jeg min jente ca. 2 min på hver pupp og så slapp hun... nå kan hun ligge en time... og stryke på meg og kose... slippe litt og ta litt... tydelig stort behov for denne nærkontakten..

de har jo ikke sp¨råk så å roe seg og bearbeide ting må jo skje på annen måte!!

prøv å finn en løsning som fungere akkurat nå for dere... det varer ikke evig... barn blir større og de forandrer behov og adferd!

3 åringen min har alltid sovet i egen seng, men nå i bleislutt perioden har hun ville at vi skulle sove inne hos henne eller hun ville ligge hos oss... dette har var en mnd... i dag sa hun.... " mamma nå er jeg stor jente, slutta med bleie... du trenger ikke sove her i natt"--

behov kommer å går.... for deg også regner jeg med!!

lykke til med natta!

Hvis hun sovner når du sitter med henne så er jo det topp!

Har lest at andre har beskrevet det samme som du, at babyen våkner med en gang man forlater rommet. Og det som har hjulpet hos mange er å sitte med henne lenge, til du er sikker på at hun er i dyp søvn. Sikkert lurt å ta med en bok eller noe :) Og etter å ha gjort det en tid så vil hun til slutt glemme å "passe på", og sove godt med en gang.

Kanskje det kan hjelpe... Da må jeg isåfall sitte lenge, ordentlig lenge... Hun lille her holder ut veldig :-) Ender opp å legge meg sammen med henne hver dag for tiden, har ingen overskudd lenger. Det hat ikke vært sånn her før. Begynte for et par uker siden, må ha med denne separasjons angsten å gjøre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...