Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gutten min er 6,5 måned og vi begynte med grøt på kvelden for et par uker siden. Er ikke helt oppe i full porsjon enda. Ellers får han bare pupp. Føler egentlig ikke at han har så veldig stort behov for fast føde jeg. Han virker jo så fornøyd med å få stort sett bare pupp. Men så tenker jeg at vi liksom må "følge opp" med mer fast føde når vi først har begynt. Skal jeg innføre neste måltid når han er oppe i full porsjon grøt på kvelden f.eks?

Noen som har noen tanker om dette?

Fortsetter under...

På helsestasjonen fikk jeg høre at de gjerne skulle ha tre måltider om dagen ved syv måneder. To med grøt og middag. Etterhvert skulle man også begynne å gi brød. Vi gjør nå det når han er syv og en halv måned.

Nå vet jeg ikke hva du mener med full porsjon, men hvis det er Nestle sine, så er de store. Vi valgte heller å innføre flere måltider enn så store. Nå ville han ikke ha så mye av gangen heller da. Etter at han har spist mat i tre måneder nærmer vi oss nå grøt laget av en dl vann.

Dere som gir grøt, gir dere vann som tørstedrikk til? Jenta på 6 mnd får ett grøtmåltid og ellers melk. Lurer på om jeg skal gi vann til måltidet. Er ikke så mye melk hun vil ha rett etterpå. Skal snart innføre ett måltid til, og da må hun vel ha noe tørstedrikke til?

Synes du tenker veldig riktig jeg! Virker gutten fornøyd så ville jeg tro at han får dekket sine behov! Han er ihvertfall mett! Men så har du selvfølgelig problemstillingen: Får han i seg nok jern med kun ett kveldsmåltid? Dette vet jeg for lite om....(men du gir ham jo litt grøt og ingenting er jo bedre enn morsmelk!) Gutten min har nettopp blitt 7 mnd og får grøt morgen/kveld + middag/most frukt midt på dagen ved behov. Men dette har jeg begynt med gradvis allerede fra 4 mnd alder etter at han tydelig viste tegn på at han trengte det (han var misfornøyd....). Men han er fremdeles VELDIG glad i morsmelk da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...