Gå til innhold

hvor nøye er dere med alder grense på film til små barn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel ikke noe problem vel? Det er jo barnefilmer!!Skal barn se ole brumm til de er 11 da mens andre venner får andre "favoritter"? Synes ikke det er noen ting i veien med at bara dine ser de filmene.

Nå er det jo ganske mange år mellom fire og elleve, da. Og ja, de kan gjerne se Ole Brumm noen år til. Dessuten finnes det et stort sjikt av filmer imellom Ole Brumm og Harry Potter. Barnefilm og barnefilm er ikke et fett, jeg gjentar: Aldersgrenser er til for en grunn. Barn på fire år har ikke godt av å se Harry Potter.

7 årsgrense holder for min 5-åring...hehe.. han fikk harry potter på playstation til bursdagen og har kjempelyst å se filmen, men det er helt uaktuelt..han fikk se akkurat rumpeldunk konkuransen i går (filmen gikk på tvn) siden det er det HarryP spillet handler om..Barn er barn synes det er greit å ha noe å se fram til og...Ser alltid nye filmer sammen med han første gang og, så jeg vet hva han ser på, å vet hva han snakker om vis det er noe som er skummelt.. Mulig jeg er vel hønemor, men det er jo en grunn til at det finnes aldresgrenser også..

Han får garantert lov å se den før han er 11 altså, men det er stoooor forskjell på 5 og 8år

Annonse

Dette er veldig enkelt. Når dere tar frem en ny film: Sitt sammen med barnet og SE PÅ FILMEN. Du ser ganske fort hvilke ting ditt barn reagerer på.

Personlig hadde det aldri falt meg inn å vise slike filmer du nevner for 4-åringen min. Jeg har en liten regel og det er å vise slike ting, sånn at jeg selv greier å besvare på spørsmål som kommer (på en måte slik at 4-åringen henger med og ikke blir skremt).

Jeg vet ikke hvordan det er med deres barn, men mitt drømmer en del. Våkner mitt i natta og gråter. Drømmene handler oftest om løver og spøkelser og...etc

Jeg husker selv fra når jeg var liten (ikke så liten som 4, da) hvor fæle drømmer kunne være. Hvor redd jeg var når jeg våknet fra en vond drøm.

Jeg synes ikke det er særlig stas når mitt barn våkner på natten og gråter.

Det er jo åpenbart at vi alle blir påvirket av det vi ser på TV. Da er det jo opp til hver og en å avgjøre hva du vil at DITT barn skal bli påvirket av.

hei.. jeg ser alltid nye filmer med ungen min og derfor synes at det er han ser på disse filmene..han er ikke redd og synes bare at det er spennende..han har verken drømt eller blitt skremt av den grunn...ja jeg bestemmer hva mitt barn skal se,men det er greit også å få andre syspukter rundt dette.. det er jo derfor jeg la dette innlegget,eller hur?

hei..jeg håper ikke dere tror at jeg er en dårlig mor som la min unge ser på disse filmer...men det er ikke alle harrypotter filmene han får lov å se og ikke alle 11 års grense filmen...jeg velger filmene med omhu..han får aldri i verden se stars wars filmene fordi det er mye vold der...

Annonse

Min sønn på snart 6 skulle se Harry Potter for første gang nå i påsken sammen med sine eldre fettere. Det endte med at han selv valgte å gå, ca halvveis i filmen. Han drømte litt etter det ja. Barn reagerer veldig ulikt, ingen tvil om det.

Jeg undrer meg litt over de aldersgrensene faktisk. Jeg lot datteren min se Løvenes konge (7-års grense), og hun syntes det var en trist film fordi pappaen døde. Så så vi Bambi, der dør moren, og det syntes hun ikke var fælt i det hele tatt. Men så så vi Bambi 2, som er tillatt for alle, og den var fryktelig for henne. Hun satt gjennom hele filmen og lurte på hvor mammaen var, hvorfor hun var død osv.

Man kan egentlig ikke vite sikkert hva barn reagerer på, så det blir mye Snipp og Snapp og Ole Brumm nå.

Jeg ville ikke ha vist Harry Potter til en 4-åring.

Nei, jeg lar ikke barna mine se sånne filmer, jeg har respekt for aldersgrensene og det å ta hensyn til barns modenhet. Jeg ser filmene sammen med barna mine og slår av dersom det er noe som jeg ser at skremmer dem. Og nei, de tåler faktisk ikke så mye, de er jo bare 3,5 år gamle! Vi så Kaptein Sabeltann for første gang nå i påsken og da fulgte jeg nøye med på dem mens vi tittet, samtidig som jeg forklarte og lo slik at det hele ble litt avdramatisert for dem. De var forferdelig bekymret når Grusomme Gabriels spøkelse kom, men vi snakket mye om at det bare var Pinky som hadde kledd seg ut, og da gikk det greit. Det skal så lite til før barn reagerer og de forstår gjerne ikke sammenhengen på samme måte som oss voksne. Harry Potter egner seg ikke for 3-4 åringer, jeg ville ikke ha latt dem se den filmen før de var 8-9-10 og da bare om jeg mente at de var moden for det. Skjønner ikke hvorfor ikke Ole Brum og Carebears er bra nok for sånne små, mine elsker dem :)

hei jeg er en barnepsykolog og det er sant mye av det dere sier men jeg tror dere ikke. dere virker så prektige det virker som dere aldri har gjort en feil. dere skriver sånn som dere vil ha de selv men får det ikke til. alle barn er på forskjellige stadier i utviklingen i den alderen. i forhold til tenkning og tolkning.harry potter kan faktisk være bra for en 4 åring under veiledning av voksene.det er en film med mye fantasi og den er ganske lett og forklare til barnet. det er mange faktorer i filmen du kan bevist gjøre barnet om at er fantasi. du kan foreksempel spørre barnet om det den ser finnes eller om det er noe som bare er tull.det gjør at utviklingen skjer fortere en vanlig vis. kan ikke gi ut navnet mitt pga mitt yrke. ps: barnet som ser slike filmer skal være godt utviklet i forhold til språk og tenkningt.

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til her, barnepsykologen! Mener du virkelig at en 4-åring burde få se hvilken som helst film de vil bare foreldrene sitter og prater dem gjennom det, at det er bra for utviklingen deres? Harry Potter er jo skumle for barn som er dobbelt så gamle, i hvert fall de siste filmene! Det er slett ikke sikkert at ungene mine er modne nok til å bli skremt av dem en gang, men jeg synes det er tåpelig å sette dem foran en slik film når de har mye mer glede av en film som faktisk er beregnet for deres alder. Barnepsykolog eller ikke, de som setter grensene VET jo hva de snakker om!

Det er jo dessuten mye lettere å forklare dem at Ole Brum er en tegnet bamse som ikke finnes enn å faktisk overbevise dem om at det de ser, med sine egne øyne, i Harry Potter ikke er mulig. At monstrene og dragene som finnes på skjermen er dataanimert, det tror jeg faktisk ikke småtullene mine er i stand til å fatte på et par år ennå! Nei, jeg synes ikke det er prektig å holde meg til aldersgrensen og det tror jeg vi skal gjøre i en god del år ennå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...