Gå til innhold

Jippi, nå har jeg om min kjære bestilt oss tur til Praha i slutten av mai:) Noen som har vært der?

Anbefalte innlegg

Det skal bli så godt å komme seg bort litt, kose oss og slappe av! Noen som har vært der som kan komme med tips/råd/anbefalinger? Vet noen hvordan været er der i mai:)?

Klem

Fortsetter under...

Jeg var der i mars-april tror jeg (noen år siden) og været var ganske ok. Ikke noe sånn t-skjorte og shorts-vær, men greit liksom! Sikkert mye bedre i mai:o)

Et lite tips (høres kjipt og teit ut kanskje) er å ha med en dorull i veska. Det er nemlig sånn at når man skal på do på restauranter og andre offentlige steder så sitter det en søt liten gammel dame utenfor døra og tar penger for at du skal få gå på do (helt greit det, ikke dyrt altså), men enkelte steder sitter denne damen å deler ut toalettpapir...hmmm, litt kjipt å få tre tørk hvis man får dårlig mage! Så ha litt reserve i vesken!

Det er en fin by da, masse å se på. Masse billig krystall. Lett å ta seg fram med Metroen eller hva det het (t-banen).

God tur!

Praha er helt fantastisk!!! Kooos deg!!

Det lønner seg å sjekke priser og meny før dere bestemmer dere for et spisested. Dere bør besøke det jødiske kvartalet. Sjokolade er også billig! :) Eller å få sydd klær...

Sjekk ut Let´s Go Europe om dere vil ha bra og billige tips om Praha!

Jeg var i Praha for et par uker siden på skoletur. Det var helt utrolig bra. Vi var på guidet tur en hel dag rundt i Praha, og da besøkte vi borgen, katerdralen, og det jødiske kvartalet. I det jødiske kvartalet var vi i en synagoge der navnene på alle som døde i konsentrasjonsleirer fra tsjekkoslovakia var skrevet på veggene. ca 200,000 navn. Dette var utrolig sterkt. I overetasjen var det tegninger som barn i terezienstadt (en arbeids/konsentrasjonsleir) hadde tegnet. Vi besøkte denne leiren også, men synagogen og tegningene gjorde større inntrykk enn noe. Dette er noe å se. Vi fikk også beskjed om at hvis man skal handle typiske "tsjekkiske" ting, altså ting som turister kjøper, så bør det gjøres på karlsbroen, fordi de som står der er godkjente og har tillatelse til å stå der, så da blir man ikke lurt eller noe. Husk også å røre statuen på karlsbroen, den med hunden, man ser fort hvilken det er. Er mange, mange rykter om hva som skjer når man tar på den, noen sier at man kommer tilbake til praha om man bruker venstre hånd, noen sier man får oppfylt ett ønske, og noen sier man blir fruktbar. Morsomt uansett ;)

Det er mye fattigdom i Praha, og dere vil garantert møte på noen som ber om penger. Vi gav dem som regel litt, for det første fordi vi har mye mer enn dem, og de ofte var veldig hjelpsomme (f,eks med trikkebilletter) og for det andre så var det ofte ikke mer enn et par norske øre de fikk, men det var mye for dem i tsjekkiske penger..:)

Pass opp for lommetyver, veskenappere, og folk som kutter opp vesker. Gå aldri med ryggsekk. Spesielt på trikken, som forøvrig er helt fantastisk måte å komme seg fram på..:)

kos dere!

Annonse

Hei. vi var der i fjor sommer og hadde det knall fint. Kan virkelig anbefales. Vi bodde i en side gate fra hoved gaten som var perfekt. Masse god shopping, restauranter og severdigheter. var der i 4 dager. SKAL TILBAKE EN GANG.!!

Åh, nå gleder jeg meg virkelig:) Det skal bli så godt å komme seg litt bort, reiser i slutten av mai og skal være fra tirsdag til lørdag så vi får god tid:) Skal bo litt utenfor sentrum da men....

Skal skrive ned alle tips fra dere så jeg får med meg alt:) Tusen takk!

Praha er flott!Var der i mai i fjor,om du ikke har for tynne klær i kofferten kan du nok nyte litt sol på uteresturant!Mye flott å se!Gled deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...