Gå til innhold

April: Til hillan78-VenterGutt20.04.06


Tigergutt

Anbefalte innlegg

Heisan!

Det har vært så hektisk her siden vi kom hjem fra sykehuset, og jeg har knapt hatt tid til å slå på pcen. Nå sover Ida, og jeg har litt tid til å stikke innom her en tur!

 

Morsomt at du kjente meg igjen......hehe.........ikke så vanskelig med dato og klokkeslett! Siden jeg også slo deg på målstreken var det jo lett og identifisere meg!

Jeg legger innlegget ut her også, i håp om at du skal se det!

 

 

Hvordan går det hos dere? Er det uvant å ha en liten baby igjen, og ikke minst: hvordan går det med storesøster? Hos oss går det bare fint. Er selvfølgelig mye nytt, men det går seg til på en måte. Jeg vet ikke om du husker at jeg slet med såre brystvorter, og jeg sliter litt med dette fremdeles. Jeg begynte jo å bruke skjold på sykehuset, og nå holder jeg på å vende Ida av med disse. Ikke lett, kan jeg love deg! Litt kaos rundt dette i dag, men jeg har bestemt meg for at nå skal avvenning til! Stakkars liten, hun kommer til å sulte ihjel.........vi er nemlig like sta begge to!

 

Nå våkner Ida, og jeg må stikke! Fortsatt god Påske. Skriv da, om du er innom sidene her!

 

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann og takk for sist!

 

Nei det var ikke så vanskelig...hehe. Fint å høre at det går bra med dere! HAr tenkt mye på dere. Husker at du slet med såre brystvorter ja, synd at det skal ødelegge for noe av kosen. Er jo som du sier mye nytt i utgangspunktet og da har man liksom nok med det. Men håper avvenningen går fint nå da og at du slipper mer plager med det.

 

Merker at det er kaos her om dagen oxo. Har liten tid til å sitte på pc-en og til meg selv blant annet:-) Nytter ikke å planlegge noe og det er akkurat som å starte på nytt. Lille Kristian fikk litt start problemer pga gulsot og det ble en del ekstra turer på sykehuset men nå går det kjempe fint. Han er snill som ett lam og spiser, sover og bæsjer...hehe. Må gå nå men skriver litt når jeg er innom igjen. Storesøster har det forresten kjempe fint men har vel ikke fått delta så mye som ønsket ennå men det går seg til.

 

Kos dere.

 

Klem herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Godt å høre at lille Kristian har det bra. Forresten, det var svigermoren min som "stakk" (blodprøve) Kristian da dere var på sykehuset i Skien for gulsot. Jeg skjønte det måtte være dere :)

 

Avvenningen av brystskjold har gått til helvete.........hehe..........det lille matvraket her nekter å spise uten, og etter en hel dag med "avvenning" og uten mat, måtte jeg kapitulere helt. Jeg hadde ikke samvittighet til å sulte Ida lenger........følte meg som en grusom mor der hun lå og hylte og ikke ville ta pupp! I dag ringte jeg Barselpoliklinikk i Skien, og til torsdag skal vi på avvenning der. I følge jordmor og amme ekspert, var det viktig å få hjelp til dette, så ikke babyen fikk helt amme vegring. Det blir spennende å se hvordan det går!

 

Ellers er det noen rare dager her hjemme. Det nytter ikke å planlegge og styre dagene med en liten baby i hus. I dag synes jeg at jeg lå godt an, og tenkte at vi sikkert ville være ute og trille til kl 12. Neida, klokken ble nærmere 13 før vi greide å komme oss ut. Til torsdag har jeg fått time på sykehuset kl 10.30, og jeg aner ikke hvordan jeg skal rekke å komme dit så tidlig.......hehe.......

 

Fortsatt fin dag - har dere fått kjøpt bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Titter innom så vidt igjen. Dagene flyr altså:-) Får ikke gjort noe av det jeg har tenkt. Kjenner meg så godt igjen i det du skriver om at du tenkte deg ut klokka 12 men at klokka ble 13....måtte le litt når jeg leste det! Du får ha lykke til på avvenning imorgen (snart idag). 1030 var veldig tidlig ja. Fornøyd med å ha fått time 1400 på helsestasjonen jeg...for 1030 hadde aldri jeg rukket. Vi kom litt for sent til alle timene på sykehuset oxo vi.....hehe.

 

Nå er det natta.

 

Vi snakkes.

 

Ps. Kikker fortsatt på bil.....vanskelig for å bestemme oss.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen........

He he......jeg får heller ikke gjort en ting av det jeg hadde tenkt meg. Jeg skriver lister hver dag for å huske hva jeg skal gjøre, men listene vokser fortere enn jeg får streket over ting! Når jeg skriver dette, minner det meg på at jeg i 4 dager har skulle vanne blomster.....hehe!!! I kveld skal jeg gjøre det:)

 

Avvenningen har bryst skjold har gått strålende. Helt utrolig faktisk hva kyndig hjelp kan gjøre. Det tok barnepleier/ammeekspert Anita 15 minutter å hjelpe meg, og så var det i boks. Selvfølgelig kan det bli litt "baling" en gang i blant, men det går faktisk overraskende bra! Nå har Ida spist mat uten skold i et døgn.........vet du, hun har faktisk lagt på seg 500 gram allerede! Om hun var god og lubben på sykehuset kan du tenke deg nå.....hehe........Hun har 7 valker på lårene!!! Litt av en jobb å tørke inni alle valkene når hun har dusjet! Hehe......Navlen datt av i dag, så i løpet av helgen skal hun bade for første gang. Det blir veldig morsomt, for hun liker veldig godt å dusje i vasken. Har du badet Kristian ennå?

 

I dag har jeg hatt besøk av helsesøster hjem - det gikk helt greit! Skjønte egentlig ikke vitsen med hjemme besøk, hun gjorde jo egentlig ingen ting annet enn å drikke te og spise boller....hehe...Hun leverte meg en mappe med info om helsestasjonen, fortalte litt om vaksiner og så snakket vi generelt! Ja ja, dette er vel bare slike ting man må gjennom som nybakt mor. Har dere hatt hjemmebesøk eller har dere vært på helsestasjonen?

 

Forresten, glemte å si over her at jeg rakk timen på sykehuset kl 10.30. Jeg hadde klokken på 08.00, og rakk timen akkurat! Var ganske stolt da! Som du kanskje husker fra sykehuset, så greide jo jeg og bomme alle middagene på barsel........eide ikke begrep på klokken! Fremdeles lever vi litt i vår egen verden - men det er vel naturlig den første tiden.

 

Går det bra med helsen din.........jeg synes jo du var syltynn etter fødselen, men i følge deg selv så hadde du fremdeles flere kilo igjen å gå ned! Her har kiloene bare rent av. Jeg veier faktisk mindre nå enn jeg gjorde før jeg ble gravid. Nå gleder jeg meg bare til å kunne begynne å trene igjen, og få litt av muskelmassen tilbake! Jeg har ikke gjort en ting for å gå ned, spiser som en hest, men likevel renner kiloene av. Litt deilig å se, for da føler jeg at alt slit og trening langt ut i graviditeten har gitt litt resultat.

 

Nå våkner Ida, og jeg må "løpe". Du får ha en strålende helg om du leser dette i helgen! Fortsatt masse lykke til, og kos dere i vårværet.

 

Stor klem fra oss i Porsgrunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen

 

Lenge siden sist jeg var innom her. Skal liksom til å logge meg inn men så dukker det opp noe eller at kristian skal ha kos, stell eller mat :-)

 

Kjempe flott at avvenningen gikk så bra da. Kan tenke meg du er lettet for at det er overstått!! Og er mektig imponert over at du kom presis til timen. Er litt bekymret over 6-ukers kmontrollen jeg for da skal vi møte 1030. Skal gjøre ett realt forsøk og stå opp i god tid for å rekke det men er litt spent. Er ikke før 16. mai da. 2 dager før jeg skal til 6 ukers kontrollen. Har du bestilt time til det? Ellers så er alt bra her. Går i sus og dus og har vel egentlig hatt litt for mange prosjekter gående ang. kjøp av bil, bursdager (både samboeren og datteren min), bytting av forsikringsselskap, feier -problemer, visninger på hus og familiær leieboer for en periode pga brudd. Har verken kjøpt bil eller nytt hus men har byttet forsikringsselskap da, veldig fornøyd med bedre betingelser og billigere forsikringer. Har overlatt bilkjøp til samboeren nå for er ganske sliten egentlig, har vært litt stress med alt sammen så nå er det stopp for en stund:-)

 

Ellers så er vekta fortsatt mye høyere enn den var når jeg ble gravid. Må vel si at jeg var litt tynn før da så har ingen mål om å komme helt ned til den vekta. Veide 58kg når jeg ble gravid og var 79kg kvelden før Kristian kom til verden. Har vel kommet ned til ca 69 kg da så 10kg er borte:-) Koste meg litt for mye under svangerskapet og gjør det fortsatt. Har en enorm appetitt for tida....hehe. Men ikke bekymret....trening starter i juli/august for min del. Kan vel egentlig ikke forvente at kiloene skulle renne av nå heller siden jeg tidlig i svangerskapet ble sofasliter av høy kaliber! Så at du er tilbake og under vekta før graviditeten er nok vel fortjent tenker jeg:-)

 

Kristian har det også veldig bra. Var på kontroll med han på helsestasjonen 20.04 og da veide han 3570gr, så han hadde lagt på seg 470gr da, ikke så langt unna det Ida hadde lagt på seg. Er jo bra det. Han var litt "slunken" fra før av men har begynt å få noen små valker på lårene nå og er blitt rundere i ansiktet, veldig godt å se. Ville på helsestasjonen da det det ikke var mulig å få veid han på hjemmebesøk. Kristian spiste under hele samtalen han, høres ut som det var samme opplegget som dere var igjennom.

 

Ang badespørsmålet så badet Kristian allerede på sykehuset den dagen vi reiste hjem og har badet ca 2 ganger i uka etter det. På sykehuset likte han det ikke men nå elsker han å bade og tror at hvis han kunne velge, så hadde han bodd i badekaret:-)

 

Og ja det er helt naturlig å leve litt i sin egen verden denne tida. Litt deilig oxo synes jeg....dagene går i sus og dus liksom.

 

Nå må jeg stelle meg for natta og få lagt meg. Er så trøtt. I natt så sov Kristian 3 timer av mellom måltidene men han har netter med 1 og 2 timer imellom oxo så er skikkelig trøtt til tider. Blir litt trøtt av ammingen oxo tror jeg. Åssen sover Ida nå da? Får du noe nattero? Datteren min sov jo hele 6 timer helt fra første natta hjemme fra sykehuset hun og måtte vekkes til mat så er litt annerledes denne gangen. Men egentlig kjekt at de våkner til mat selv oxo.

 

Skriver når jeg er innom igjen. Tror ikke det blir så lenge til neste gang nå som prosjektene er delegert bort eller lagt litt på is.

 

Dere får ha det fortsatt fint og nyte dagene i sus og dus.

 

Klem fra oss i Skien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei igjen!

Nå er det jeg som har vært fraværende i 10 dager. Jeg har rett og slett tid om dagen til å være her, eller på nettet generelt! Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen din. Hvis jeg planlegger å ta meg en tur inn hit, så skal enten Ida ha mat, skifte bleie for ikke å snakke om kos. Hun er et ordentlig kosetroll! Hun kan faktisk ikke få nok av nærhet :) Er jo koselig det! Jeg rekker litt husarbeid inni mellom, og det går faktisk foran Bim det også!

 

Jeg skal på 6 ukers kontroll 16 mai, og Ida skal på kontroll 18 mai. Hun har voks ganske mye de siste ukene. Nå har jeg bare veid henne her hjemme, og ut i fra det veider hun nå 5,5 kg. Lengden har jeg ikke peiling på, men hun har vokst fra alle klærne i str 50, og str 56 og 62 går fint. Str 62 er litt stort, vel og merke, men det går greit!

 

Jeg er nok litt sliten jeg også om dagen, men det går overraskende greit egentlig. Søvnmønsteret til Ida har nok endret seg MYE!!! Hun er ikke lenger det lille sovedyret hun var på sykehuset og første uken hjemme. Hun sover mye på dagen og kvelden fremdeles, men natten er party! Jeg prøver å få vekket henne ved 22.30 tiden, stelt henne og gitt henne mat. Klokken blir ihvertfall 24 om ikke 01 før vi er ferdig og hun har roet seg. Så sover hun i 3 timer og så er det mat igjen.......slik holder det på hele natten. Hun gråter veldig skjeldent, men er en mester til å lage "klage" lyder (stønning etc), og jeg våkner selvfølgelig! Jeg ligger nok på ca 5 timer søvn hver natt, og over lang tid merker man at det er litt lite. Jeg er ikke flink til å sove/slappe av på dagen heller.........Er jo så mye jeg må få gjort.

 

Ida liker også å bade! Spesielt i vasken på badet, for den passer ideelt til hennes størrelse. Baljen er litt mer utrygg! Derimot sliter vi ordentlig til å få henne til å sove i sengen sin. Har du tips blir jeg kjempe glad. Hun har fullstendig lakenskrekk når det er snakk om sin egen seng. Hun kan sove som en drøm - legger jeg henne i vognen eller i liggestolen, fortsetter søvnen. Derimot om hun kommer i sengen sin, brå våkner hun og hyl skriker! Jeg har sittet i både 1 og 2 timer, latt henne gråte, vugget henne i søvn, lagt henne i sengen.............og brå våken igjen! Får hun sove i sengen vår, sover hun som en engel! Du kan selv tenke deg at hvis man har holdt på med dette 2 timer hver kveld, så kapitulerer man. Jeg blir desperat etter egen søvn, og derfor gir jeg etter og la henne sove hos meg. Hvordan blir det hos dere? Går det greit i egen seng?

 

Ellers er dagene late her. Vi er ferdig til turen vår rundt kl 12. Da rusler vi rundt i et par timer, og så er det hjem til pupp. Sovner hun igjen, leser jeg som regel avisen i solen og slapper litt av. Mamma, svigermor og oldemor er også flinke til å hjelpe til. De elsker å trille henne, og jeg har nok fri et par timer ca 2 ganger i uken. De tror selvfølgelig at det er det jeg vil...........det de ikke skjønner er at å trille er koselig! Kanksje de istedet burde tilby å vaske og rydde for meg.....hehe.....Får meg ikke til å forselå det!

 

Hvordan går det med bil og hus?

 

Forresten, det har skjedd noe tragisk her! For 7 uker siden fikk beste kompisen til sambo og meg beskjed om uhelbredelig kreft. For 3 uker siden fikk han beskjed om at de ikke kunne gi han andre medisiner enn morfin for å holde smertene ute. Han døde på torsdag, og i dag 11 mai ble han begravet. Han etterlot seg samboer og to barn.......helt tragisk og ufattelig trist. Det er viktig å ta vare på seg selv og de man er glad i! Jeg må løpe nå........skal prøve å logge meg inn litt oftere! Er koselig å høre fra deg! Kanskje vi skulle utveksle mailadresse og ikke bare skrive her?

 

Hei så lenge........stor klem fra oss i Porsgrunn

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Flaks:-) Har faktisk vært inne og sett etter melding fra deg en gang på de 10 dagene så det går fortsatt i ett her også med baby, husarbeid og eldre søsken. Har ikke hatt tid til å se så mye på bil eller hus nå heller men kikker litt hele tida. Har solgt den ene bilen vår da så nå er vi nødt til å raske på så snart ting har roet seg. Og i mai er det 2 konfirmasjoner, bursdagsfeiring, 17. mai, fotballstart for storesøster, besøk til kjeveortoped for storesøster i Larvik, 6 ukers kontroller og sikkert noe mer som jeg ikke kommer på akkurat nå:-) Det holder lenge for meg!

 

Må bare si det med en gang at det var veldig trist å høre om beste kompisen til samboeren din. Verden er så urettferdig når det gjelder sånt.

 

Ellers så står det bra til med oss. Kristian har begynt med lange "skrikeperioder" på kvelden der han er nærmest er utrøstelig i perioder så det er litt slitsomt. Men samtidig kan han sove fra 4-8 timer etter en slik periode når han får i seg nok mat oppi alt sammen. Natt til igår sovnet han endelig ved 0015 tida etter noen timer med uroligheter og mye pupp, kos og stell. Jeg våknet av at han skulle ha mat igjen 0845 og skjønte ingenting:-) Men stort sett så har han villet ha mat med intervall på 2-3 timer hele natta han også og har beskjed fra helsesøster her at det er helt normalt. Skal ikke være noen døgnrytme men helst litt kaos de første 3 månedene. I perioder på dagtid vil han mat hver time men det er stort sett på dagen jeg får gjort mest husarbeid etc for han har en til to perioder der han sover 2-3 timer sammenhengende. Merker at han er mer våken nå da. Han begynte å smile når han var 4 uker og 2 dager gammel. Stort sett 1-2 ganger om dagen da men er jo så herlig åse. Har Ida begynt å smile?

 

 

Vi slet også med å få Kristian til å sove i egen seng i begynnelsen. Tror den ble litt kald og stor for han. Det vi gjorde var å begynne å flytte han til sengen med underlaget han lå/sovnet på i sofaen eller i vogna (dyne/pledd) som gjør at det ikke blir kaldt samt at det blir lunere for han i egen seng også. La han også på vogndyna når han fikk mat før han skulle sove slik at den var varm. I tillegg har jeg rullet sammen ett helseteppe og lagt det i bue rundt hodet hans. I en overgangsperiode puttet jeg til og med t-skjorta mi sammen med han i senga sånn at han skulle føle seg tryggere ved å kjenne lukten av meg:-) Det virket for oss og han sover kun i egen seng nå, egentlig ganske deilig da jeg får litt bedre søvn da. Ikke gi opp, men kanskje verdt å prøve å gjøre det lunere og se om det hjelper hvis du ikke allerede har gjort det.

 

Og du, foreslå husvask hvis de absolutt vil hjelpe til!!!:-) Merker at det er det jeg ville hatt hjelp til her også hvis det hadde vært en mulighet. De små trenger oss store deler av døgnet og hadde vært deilig å sovet litt mens de sov av og til.

 

Orker ikke skrive så mye mer nå. Kristian har akkurat roet deg etter å ha holdt det gående siden ca 19 så jeg er helt ferdig. Men det med mailadresse er en god ide. Har du en litt anonym adresse du kan legge ut her slik at vi er igang eller skal jeg lage en? Eller har du en bedre ide. Bruker bare fullt navn som mailadresse for øyeblikket og vet ikke om jeg har så lyst til å legge den ut her.

 

Ha det bra så lenge og nyt sommerdagene så lenge de varer:-)

 

Klem fra oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...