GĂ„ til innhold

April: Til hillan78-VenterGutt20.04.06

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan!

Det har vÊrt sÄ hektisk her siden vi kom hjem fra sykehuset, og jeg har knapt hatt tid til Ä slÄ pÄ pcen. NÄ sover Ida, og jeg har litt tid til Ä stikke innom her en tur!

Morsomt at du kjente meg igjen......hehe.........ikke sÄ vanskelig med dato og klokkeslett! Siden jeg ogsÄ slo deg pÄ mÄlstreken var det jo lett og identifisere meg!

Jeg legger innlegget ut her ogsÄ, i hÄp om at du skal se det!

Hvordan gÄr det hos dere? Er det uvant Ä ha en liten baby igjen, og ikke minst: hvordan gÄr det med storesÞster? Hos oss gÄr det bare fint. Er selvfÞlgelig mye nytt, men det gÄr seg til pÄ en mÄte. Jeg vet ikke om du husker at jeg slet med sÄre brystvorter, og jeg sliter litt med dette fremdeles. Jeg begynte jo Ä bruke skjold pÄ sykehuset, og nÄ holder jeg pÄ Ä vende Ida av med disse. Ikke lett, kan jeg love deg! Litt kaos rundt dette i dag, men jeg har bestemt meg for at nÄ skal avvenning til! Stakkars liten, hun kommer til Ä sulte ihjel.........vi er nemlig like sta begge to!

NÄ vÄkner Ida, og jeg mÄ stikke! Fortsatt god PÄske. Skriv da, om du er innom sidene her!

Klem fra meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann og takk for sist!

Nei det var ikke sÄ vanskelig...hehe. Fint Ä hÞre at det gÄr bra med dere! HAr tenkt mye pÄ dere. Husker at du slet med sÄre brystvorter ja, synd at det skal Þdelegge for noe av kosen. Er jo som du sier mye nytt i utgangspunktet og da har man liksom nok med det. Men hÄper avvenningen gÄr fint nÄ da og at du slipper mer plager med det.

Merker at det er kaos her om dagen oxo. Har liten tid til Ä sitte pÄ pc-en og til meg selv blant annet:-) Nytter ikke Ä planlegge noe og det er akkurat som Ä starte pÄ nytt. Lille Kristian fikk litt start problemer pga gulsot og det ble en del ekstra turer pÄ sykehuset men nÄ gÄr det kjempe fint. Han er snill som ett lam og spiser, sover og bÊsjer...hehe. MÄ gÄ nÄ men skriver litt nÄr jeg er innom igjen. StoresÞster har det forresten kjempe fint men har vel ikke fÄtt delta sÄ mye som Þnsket ennÄ men det gÄr seg til.

Kos dere.

Klem herfra.

Skrevet

Hei igjen!

Godt Ä hÞre at lille Kristian har det bra. Forresten, det var svigermoren min som "stakk" (blodprÞve) Kristian da dere var pÄ sykehuset i Skien for gulsot. Jeg skjÞnte det mÄtte vÊre dere :)

Avvenningen av brystskjold har gÄtt til helvete.........hehe..........det lille matvraket her nekter Ä spise uten, og etter en hel dag med "avvenning" og uten mat, mÄtte jeg kapitulere helt. Jeg hadde ikke samvittighet til Ä sulte Ida lenger........fÞlte meg som en grusom mor der hun lÄ og hylte og ikke ville ta pupp! I dag ringte jeg Barselpoliklinikk i Skien, og til torsdag skal vi pÄ avvenning der. I fÞlge jordmor og amme ekspert, var det viktig Ä fÄ hjelp til dette, sÄ ikke babyen fikk helt amme vegring. Det blir spennende Ä se hvordan det gÄr!

Ellers er det noen rare dager her hjemme. Det nytter ikke Ä planlegge og styre dagene med en liten baby i hus. I dag synes jeg at jeg lÄ godt an, og tenkte at vi sikkert ville vÊre ute og trille til kl 12. Neida, klokken ble nÊrmere 13 fÞr vi greide Ä komme oss ut. Til torsdag har jeg fÄtt time pÄ sykehuset kl 10.30, og jeg aner ikke hvordan jeg skal rekke Ä komme dit sÄ tidlig.......hehe.......

Fortsatt fin dag - har dere fÄtt kjÞpt bil?

Skrevet

Heisann

Titter innom sÄ vidt igjen. Dagene flyr altsÄ:-) FÄr ikke gjort noe av det jeg har tenkt. Kjenner meg sÄ godt igjen i det du skriver om at du tenkte deg ut klokka 12 men at klokka ble 13....mÄtte le litt nÄr jeg leste det! Du fÄr ha lykke til pÄ avvenning imorgen (snart idag). 1030 var veldig tidlig ja. FornÞyd med Ä ha fÄtt time 1400 pÄ helsestasjonen jeg...for 1030 hadde aldri jeg rukket. Vi kom litt for sent til alle timene pÄ sykehuset oxo vi.....hehe.

NĂ„ er det natta.

Vi snakkes.

Ps. Kikker fortsatt pÄ bil.....vanskelig for Ä bestemme oss.

Skrevet

Hei igjen........

He he......jeg fÄr heller ikke gjort en ting av det jeg hadde tenkt meg. Jeg skriver lister hver dag for Ä huske hva jeg skal gjÞre, men listene vokser fortere enn jeg fÄr streket over ting! NÄr jeg skriver dette, minner det meg pÄ at jeg i 4 dager har skulle vanne blomster.....hehe!!! I kveld skal jeg gjÞre det:)

Avvenningen har bryst skjold har gÄtt strÄlende. Helt utrolig faktisk hva kyndig hjelp kan gjÞre. Det tok barnepleier/ammeekspert Anita 15 minutter Ä hjelpe meg, og sÄ var det i boks. SelvfÞlgelig kan det bli litt "baling" en gang i blant, men det gÄr faktisk overraskende bra! NÄ har Ida spist mat uten skold i et dÞgn.........vet du, hun har faktisk lagt pÄ seg 500 gram allerede! Om hun var god og lubben pÄ sykehuset kan du tenke deg nÄ.....hehe........Hun har 7 valker pÄ lÄrene!!! Litt av en jobb Ä tÞrke inni alle valkene nÄr hun har dusjet! Hehe......Navlen datt av i dag, sÄ i lÞpet av helgen skal hun bade for fÞrste gang. Det blir veldig morsomt, for hun liker veldig godt Ä dusje i vasken. Har du badet Kristian ennÄ?

I dag har jeg hatt besÞk av helsesÞster hjem - det gikk helt greit! SkjÞnte egentlig ikke vitsen med hjemme besÞk, hun gjorde jo egentlig ingen ting annet enn Ä drikke te og spise boller....hehe...Hun leverte meg en mappe med info om helsestasjonen, fortalte litt om vaksiner og sÄ snakket vi generelt! Ja ja, dette er vel bare slike ting man mÄ gjennom som nybakt mor. Har dere hatt hjemmebesÞk eller har dere vÊrt pÄ helsestasjonen?

Forresten, glemte Ä si over her at jeg rakk timen pÄ sykehuset kl 10.30. Jeg hadde klokken pÄ 08.00, og rakk timen akkurat! Var ganske stolt da! Som du kanskje husker fra sykehuset, sÄ greide jo jeg og bomme alle middagene pÄ barsel........eide ikke begrep pÄ klokken! Fremdeles lever vi litt i vÄr egen verden - men det er vel naturlig den fÞrste tiden.

GÄr det bra med helsen din.........jeg synes jo du var syltynn etter fÞdselen, men i fÞlge deg selv sÄ hadde du fremdeles flere kilo igjen Ä gÄ ned! Her har kiloene bare rent av. Jeg veier faktisk mindre nÄ enn jeg gjorde fÞr jeg ble gravid. NÄ gleder jeg meg bare til Ä kunne begynne Ä trene igjen, og fÄ litt av muskelmassen tilbake! Jeg har ikke gjort en ting for Ä gÄ ned, spiser som en hest, men likevel renner kiloene av. Litt deilig Ä se, for da fÞler jeg at alt slit og trening langt ut i graviditeten har gitt litt resultat.

NÄ vÄkner Ida, og jeg mÄ "lÞpe". Du fÄr ha en strÄlende helg om du leser dette i helgen! Fortsatt masse lykke til, og kos dere i vÄrvÊret.

Stor klem fra oss i Porsgrunn

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen

Lenge siden sist jeg var innom her. Skal liksom til Ä logge meg inn men sÄ dukker det opp noe eller at kristian skal ha kos, stell eller mat :-)

Kjempe flott at avvenningen gikk sÄ bra da. Kan tenke meg du er lettet for at det er overstÄtt!! Og er mektig imponert over at du kom presis til timen. Er litt bekymret over 6-ukers kmontrollen jeg for da skal vi mÞte 1030. Skal gjÞre ett realt forsÞk og stÄ opp i god tid for Ä rekke det men er litt spent. Er ikke fÞr 16. mai da. 2 dager fÞr jeg skal til 6 ukers kontrollen. Har du bestilt time til det? Ellers sÄ er alt bra her. GÄr i sus og dus og har vel egentlig hatt litt for mange prosjekter gÄende ang. kjÞp av bil, bursdager (bÄde samboeren og datteren min), bytting av forsikringsselskap, feier -problemer, visninger pÄ hus og familiÊr leieboer for en periode pga brudd. Har verken kjÞpt bil eller nytt hus men har byttet forsikringsselskap da, veldig fornÞyd med bedre betingelser og billigere forsikringer. Har overlatt bilkjÞp til samboeren nÄ for er ganske sliten egentlig, har vÊrt litt stress med alt sammen sÄ nÄ er det stopp for en stund:-)

Ellers sÄ er vekta fortsatt mye hÞyere enn den var nÄr jeg ble gravid. MÄ vel si at jeg var litt tynn fÞr da sÄ har ingen mÄl om Ä komme helt ned til den vekta. Veide 58kg nÄr jeg ble gravid og var 79kg kvelden fÞr Kristian kom til verden. Har vel kommet ned til ca 69 kg da sÄ 10kg er borte:-) Koste meg litt for mye under svangerskapet og gjÞr det fortsatt. Har en enorm appetitt for tida....hehe. Men ikke bekymret....trening starter i juli/august for min del. Kan vel egentlig ikke forvente at kiloene skulle renne av nÄ heller siden jeg tidlig i svangerskapet ble sofasliter av hÞy kaliber! SÄ at du er tilbake og under vekta fÞr graviditeten er nok vel fortjent tenker jeg:-)

Kristian har det ogsÄ veldig bra. Var pÄ kontroll med han pÄ helsestasjonen 20.04 og da veide han 3570gr, sÄ han hadde lagt pÄ seg 470gr da, ikke sÄ langt unna det Ida hadde lagt pÄ seg. Er jo bra det. Han var litt "slunken" fra fÞr av men har begynt Ä fÄ noen smÄ valker pÄ lÄrene nÄ og er blitt rundere i ansiktet, veldig godt Ä se. Ville pÄ helsestasjonen da det det ikke var mulig Ä fÄ veid han pÄ hjemmebesÞk. Kristian spiste under hele samtalen han, hÞres ut som det var samme opplegget som dere var igjennom.

Ang badespÞrsmÄlet sÄ badet Kristian allerede pÄ sykehuset den dagen vi reiste hjem og har badet ca 2 ganger i uka etter det. PÄ sykehuset likte han det ikke men nÄ elsker han Ä bade og tror at hvis han kunne velge, sÄ hadde han bodd i badekaret:-)

Og ja det er helt naturlig Ä leve litt i sin egen verden denne tida. Litt deilig oxo synes jeg....dagene gÄr i sus og dus liksom.

NĂ„ mĂ„ jeg stelle meg for natta og fĂ„ lagt meg. Er sĂ„ trĂžtt. I natt sĂ„ sov Kristian 3 timer av mellom mĂ„ltidene men han har netter med 1 og 2 timer imellom oxo sĂ„ er skikkelig trĂžtt til tider. Blir litt trĂžtt av ammingen oxo tror jeg. Åssen sover Ida nĂ„ da? FĂ„r du noe nattero? Datteren min sov jo hele 6 timer helt fra fĂžrste natta hjemme fra sykehuset hun og mĂ„tte vekkes til mat sĂ„ er litt annerledes denne gangen. Men egentlig kjekt at de vĂ„kner til mat selv oxo.

Skriver nÄr jeg er innom igjen. Tror ikke det blir sÄ lenge til neste gang nÄ som prosjektene er delegert bort eller lagt litt pÄ is.

Dere fÄr ha det fortsatt fint og nyte dagene i sus og dus.

Klem fra oss i Skien

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen!

NÄ er det jeg som har vÊrt fravÊrende i 10 dager. Jeg har rett og slett tid om dagen til Ä vÊre her, eller pÄ nettet generelt! Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen din. Hvis jeg planlegger Ä ta meg en tur inn hit, sÄ skal enten Ida ha mat, skifte bleie for ikke Ä snakke om kos. Hun er et ordentlig kosetroll! Hun kan faktisk ikke fÄ nok av nÊrhet :) Er jo koselig det! Jeg rekker litt husarbeid inni mellom, og det gÄr faktisk foran Bim det ogsÄ!

Jeg skal pÄ 6 ukers kontroll 16 mai, og Ida skal pÄ kontroll 18 mai. Hun har voks ganske mye de siste ukene. NÄ har jeg bare veid henne her hjemme, og ut i fra det veider hun nÄ 5,5 kg. Lengden har jeg ikke peiling pÄ, men hun har vokst fra alle klÊrne i str 50, og str 56 og 62 gÄr fint. Str 62 er litt stort, vel og merke, men det gÄr greit!

Jeg er nok litt sliten jeg ogsÄ om dagen, men det gÄr overraskende greit egentlig. SÞvnmÞnsteret til Ida har nok endret seg MYE!!! Hun er ikke lenger det lille sovedyret hun var pÄ sykehuset og fÞrste uken hjemme. Hun sover mye pÄ dagen og kvelden fremdeles, men natten er party! Jeg prÞver Ä fÄ vekket henne ved 22.30 tiden, stelt henne og gitt henne mat. Klokken blir ihvertfall 24 om ikke 01 fÞr vi er ferdig og hun har roet seg. SÄ sover hun i 3 timer og sÄ er det mat igjen.......slik holder det pÄ hele natten. Hun grÄter veldig skjeldent, men er en mester til Ä lage "klage" lyder (stÞnning etc), og jeg vÄkner selvfÞlgelig! Jeg ligger nok pÄ ca 5 timer sÞvn hver natt, og over lang tid merker man at det er litt lite. Jeg er ikke flink til Ä sove/slappe av pÄ dagen heller.........Er jo sÄ mye jeg mÄ fÄ gjort.

Ida liker ogsÄ Ä bade! Spesielt i vasken pÄ badet, for den passer ideelt til hennes stÞrrelse. Baljen er litt mer utrygg! Derimot sliter vi ordentlig til Ä fÄ henne til Ä sove i sengen sin. Har du tips blir jeg kjempe glad. Hun har fullstendig lakenskrekk nÄr det er snakk om sin egen seng. Hun kan sove som en drÞm - legger jeg henne i vognen eller i liggestolen, fortsetter sÞvnen. Derimot om hun kommer i sengen sin, brÄ vÄkner hun og hyl skriker! Jeg har sittet i bÄde 1 og 2 timer, latt henne grÄte, vugget henne i sÞvn, lagt henne i sengen.............og brÄ vÄken igjen! FÄr hun sove i sengen vÄr, sover hun som en engel! Du kan selv tenke deg at hvis man har holdt pÄ med dette 2 timer hver kveld, sÄ kapitulerer man. Jeg blir desperat etter egen sÞvn, og derfor gir jeg etter og la henne sove hos meg. Hvordan blir det hos dere? GÄr det greit i egen seng?

Ellers er dagene late her. Vi er ferdig til turen vÄr rundt kl 12. Da rusler vi rundt i et par timer, og sÄ er det hjem til pupp. Sovner hun igjen, leser jeg som regel avisen i solen og slapper litt av. Mamma, svigermor og oldemor er ogsÄ flinke til Ä hjelpe til. De elsker Ä trille henne, og jeg har nok fri et par timer ca 2 ganger i uken. De tror selvfÞlgelig at det er det jeg vil...........det de ikke skjÞnner er at Ä trille er koselig! Kanksje de istedet burde tilby Ä vaske og rydde for meg.....hehe.....FÄr meg ikke til Ä forselÄ det!

Hvordan gÄr det med bil og hus?

Forresten, det har skjedd noe tragisk her! For 7 uker siden fikk beste kompisen til sambo og meg beskjed om uhelbredelig kreft. For 3 uker siden fikk han beskjed om at de ikke kunne gi han andre medisiner enn morfin for Ä holde smertene ute. Han dÞde pÄ torsdag, og i dag 11 mai ble han begravet. Han etterlot seg samboer og to barn.......helt tragisk og ufattelig trist. Det er viktig Ä ta vare pÄ seg selv og de man er glad i! Jeg mÄ lÞpe nÄ........skal prÞve Ä logge meg inn litt oftere! Er koselig Ä hÞre fra deg! Kanskje vi skulle utveksle mailadresse og ikke bare skrive her?

Hei sÄ lenge........stor klem fra oss i Porsgrunn

Skrevet

Heisann!

Flaks:-) Har faktisk vÊrt inne og sett etter melding fra deg en gang pÄ de 10 dagene sÄ det gÄr fortsatt i ett her ogsÄ med baby, husarbeid og eldre sÞsken. Har ikke hatt tid til Ä se sÄ mye pÄ bil eller hus nÄ heller men kikker litt hele tida. Har solgt den ene bilen vÄr da sÄ nÄ er vi nÞdt til Ä raske pÄ sÄ snart ting har roet seg. Og i mai er det 2 konfirmasjoner, bursdagsfeiring, 17. mai, fotballstart for storesÞster, besÞk til kjeveortoped for storesÞster i Larvik, 6 ukers kontroller og sikkert noe mer som jeg ikke kommer pÄ akkurat nÄ:-) Det holder lenge for meg!

MÄ bare si det med en gang at det var veldig trist Ä hÞre om beste kompisen til samboeren din. Verden er sÄ urettferdig nÄr det gjelder sÄnt.

Ellers sÄ stÄr det bra til med oss. Kristian har begynt med lange "skrikeperioder" pÄ kvelden der han er nÊrmest er utrÞstelig i perioder sÄ det er litt slitsomt. Men samtidig kan han sove fra 4-8 timer etter en slik periode nÄr han fÄr i seg nok mat oppi alt sammen. Natt til igÄr sovnet han endelig ved 0015 tida etter noen timer med uroligheter og mye pupp, kos og stell. Jeg vÄknet av at han skulle ha mat igjen 0845 og skjÞnte ingenting:-) Men stort sett sÄ har han villet ha mat med intervall pÄ 2-3 timer hele natta han ogsÄ og har beskjed fra helsesÞster her at det er helt normalt. Skal ikke vÊre noen dÞgnrytme men helst litt kaos de fÞrste 3 mÄnedene. I perioder pÄ dagtid vil han mat hver time men det er stort sett pÄ dagen jeg fÄr gjort mest husarbeid etc for han har en til to perioder der han sover 2-3 timer sammenhengende. Merker at han er mer vÄken nÄ da. Han begynte Ä smile nÄr han var 4 uker og 2 dager gammel. Stort sett 1-2 ganger om dagen da men er jo sÄ herlig Äse. Har Ida begynt Ä smile?

Vi slet ogsÄ med Ä fÄ Kristian til Ä sove i egen seng i begynnelsen. Tror den ble litt kald og stor for han. Det vi gjorde var Ä begynne Ä flytte han til sengen med underlaget han lÄ/sovnet pÄ i sofaen eller i vogna (dyne/pledd) som gjÞr at det ikke blir kaldt samt at det blir lunere for han i egen seng ogsÄ. La han ogsÄ pÄ vogndyna nÄr han fikk mat fÞr han skulle sove slik at den var varm. I tillegg har jeg rullet sammen ett helseteppe og lagt det i bue rundt hodet hans. I en overgangsperiode puttet jeg til og med t-skjorta mi sammen med han i senga sÄnn at han skulle fÞle seg tryggere ved Ä kjenne lukten av meg:-) Det virket for oss og han sover kun i egen seng nÄ, egentlig ganske deilig da jeg fÄr litt bedre sÞvn da. Ikke gi opp, men kanskje verdt Ä prÞve Ä gjÞre det lunere og se om det hjelper hvis du ikke allerede har gjort det.

Og du, foreslÄ husvask hvis de absolutt vil hjelpe til!!!:-) Merker at det er det jeg ville hatt hjelp til her ogsÄ hvis det hadde vÊrt en mulighet. De smÄ trenger oss store deler av dÞgnet og hadde vÊrt deilig Ä sovet litt mens de sov av og til.

Orker ikke skrive sÄ mye mer nÄ. Kristian har akkurat roet deg etter Ä ha holdt det gÄende siden ca 19 sÄ jeg er helt ferdig. Men det med mailadresse er en god ide. Har du en litt anonym adresse du kan legge ut her slik at vi er igang eller skal jeg lage en? Eller har du en bedre ide. Bruker bare fullt navn som mailadresse for Þyeblikket og vet ikke om jeg har sÄ lyst til Ä legge den ut her.

Ha det bra sÄ lenge og nyt sommerdagene sÄ lenge de varer:-)

Klem fra oss

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...