Gå til innhold

Hvor godt prater deres 5 åringer?

Anbefalte innlegg

Jeg har en niese, som prater så dårlig at jeg har ikke sjangs til å skjønne hva hun sier. Sier J i stede for de fleste bokstaver (R, K, L,) også sier ho D istede for G, B.

Jeg har masse småunger i min familie, og jeg har aldri hatt problemer med å forstå noen av dem. Så da jeg pratet med svigermor om dette, ble hun skikkelig sur, for ho mener på at denne ungen prater VELDIG bra..

????????????

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4771819-hvor-godt-prater-deres-5-%C3%A5ringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

min 5-åring kleiser litt enda på ord som kjøpe osv. men til gjengjeld har hun et veldig utviklet språk med mange ord, i forhold til alderen. settninger og ordforståelsen er også langt over snittet.. det er jo viktig å se på disse tingene også, ikke bare på uttalelsen

men igjen, vi som kjenner barna best vil jo "alltid" skjønne hva barnet sier.. jeg har et søskenbarn som snart er 6år, og der skjønner jeg ikke bæret. og det gjør ikke han sjøl heller...

Annonse

min 4,5 åring har også ganske dårlig uttale. Mange konsontanter sies feil når han snakker. Det kan være vanskelig å skjønne noen ord han sier, særlig for de som ikke kjenner han, tenker jeg. Men han har svært god språkforståelse, og behersker svært mange ord - og er veldig god til å forklare seg når han skjønner at vi ikke skjønner et ord.

Jeg ville nok ikke finne på å si at han snakker veldig bra, men det kommer jo ann på hva man mener med det også - uttale eller ordforråd.

Min jente på 5 1/2 snakker omtrent som hun gjorde da hun var 3... Kan ikke si r, og sier s i steden for skj, kj osv. Men det er jo ikke noe problem å forstå hva hun sier. Det tror jeg ikke andre synes heller. Og hun har bra ordforråd.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...