Gå til innhold

Om å la svært små barn sove borte...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ÅÅ gud hovedinnlegger! Nå er du teit!

Jeg mente selvfølgelig ikke at man blir vill og gal og skal skade babyen da, det skjønte vel til og med du..

Men at andre kanskje kan gjøre barnet godt mens mor og far henter seg inn igjen..

Ett så kranglete menneske som deg er nok ikke bare positivt for ett lite barn det heller!

Dette med at "mor og far må hente seg inn" er kun et behov som de voksne har! For en liten baby er det irrelevant at mamma og pappa har hatt tid til å dyrke seg selv eller hvadetmåttevære.

En baby trenger kun vissheten om at foreldrene er der for den, og det betyr null og niks om de er uthvilte eller ikke.

Men poenget er at dette svir i samvittigheten for oss....

Annonse

Svir ikke i det hele tatt!

Jeg har tatt imot masse (ja MASSE!!) hjelp fra dag 1. Som regel har mormor vært her (mens jeg også har vært det) og passet på gutten. Men hun har også trillet utallige timer med han mens jeg har slappet av på sofaen eller sovet eller hva som helst.

Og vet du hva? Det har ikke skjedd han noenting! Han er ikke blitt skadet eller noen ting. Helt sant! :P

Hvis du er for stolt til å ta imot hjelp, så synd for deg. Det mener jeg virkelig!

Jeg hadde en gutt som var våken i 3 mnd ca.. det er ganske slitsomt! Og jeg er kjempetakknemlig for at jeg har fått så mye hjelp som jeg har fått!

Sånn.. Da gidder jeg ikke bruke flere kalorier på deg. Du er patetisk!

Hovedinnlegget var rettet til diskusjonen om det å la babyene sove borte. (Hvilket innebærer kvelds- og morgenstell osv)

For babyen blir det noe heeeelt annet å bli passet av mormor mens du er der. Forskjellen er stor.

Og som nevnt; om babyen er unormalt mye våken/urolig blir saken annerledes.

HI var ment til dem som til stadighet lar babyene sove vekke for å "dyrke seg selv".... Irriterende og lite ansvarsfullt!

var jo spørsmål om første gang....ikke om foreldrene til stadighet lar babyene sove borte for å dyrke seg selv!

selv om jeg lot tulla sove borte da hu var 6 uker, betyr ikke det at dette er noe jeg gjør hver helg!!

hm.. må bare ha et ord med i laget her, hva gjør disse dødsslitne foreldrene når barnet sover på dagtid? Jeg har selv vært dødssliten i en periode, men jeg valgte ikke å sette bort babyen, hun sover da mye uansett, men det gjør ikke 5 åringen, han sover minimalt, så da valgte jeg heller å plassere han bort en dag og ei natt.Han hadde det supert hos besteforeldrene!! Det var deilig, og jeg fikk hentet meg litt inn.

Annonse

Må nok være enig i at det er litt tidlig når de er ett par mnd eller noe. Men hvis babyen er i trygge omgivelser, hos noen som foreldrene stoler helt på, så har de det jo godt likevel. Babyens trivsel er jo det aller viktigste. Personlig hadde jeg aldri klart å la han sove borte alene da. Han er litt over 3 mnd nå, og jeg vil nok ikke bli klar til å levere han fra meg over natta på mange mnd enda.. Men det er nå jeg, andre har det annerledes! Og noen trenger rett og slett avlastning. Synes ikke det er noe galt i det. Men synes kanskje du tar litt hardt i da.. Folk har forskjellige grunner til å trenge litt søvn innimellom..

TIL HOVEDINNLEGGER: PRØV PÅ DETTE!

Ha bekkeløsning hele siste trimester i svangerskapet, og bli sykmeldt pga dette OG mangel på nattesøvn pga smerteri rygg og bekken, som gjør at det er VONDT å ligge. Deretter, når barnet er en uke gammel, så starter han med kolikk, som gjør at hverken jeg eller sambo knapt nok får nattesøvn. Kanskje 2-3timer pr natt (ikke sammenhengende, bare totalt på hver av oss). Samt at jeg kanskje fikk 1 time på dagtid, når sønnen min fikk sove. Og dette foregikk i ca 6 uker (kanskje ikke så lenge som 3mndr-kolikk, men lenge nok for oss). Vi var hos kiropraktor 4 ganger før gutten vår var frisk. Jeg ammet hele tiden (og gjør det fortsatt) og fulgte MANGE kjerringråd.

Og når barnet ditt endelig er friskt (ca 8 uker gammel) og mammaen din spør om hun skal ha sønnen din for en natt, sånn at du og samboeren din kan få ha en "frikveld" for å hente seg inn med litt nattesøvn. Hadde du klart å si nei da? TRUR IKKE DET, NEI!

Og det gjorde ikke vi heller. Og vet du hva? Brage hadde det kjempebra hos mormor han. Han riktig storkoste seg. Han drikker like godt av flaska som av puppen, så det gikk kjempefint. Og vet du hva jeg og kjæresten min gjorde den kvelden? Vi lagde god middag, og spiste middag sammen (og ikke etter tur pga at en av oss måtte sitte med en gråtende baby mens den andre spiste) for første gang siden han var en uke gammel. Deretter så vi en film og gikk tidlig til seng og sov ca 10 timer sammenhengende. Og hadde verdens beste samvittighet da vi våknet dagen etter. Og da jeg ringte mamma og spurte åssen det hadde godt, sa hun at alt hadde gått kjempefint. Brage hadde spist godt og kost seg og bare våknet en gang på natta, for da var han sulten. Og siden så har han vært på overnatting hos mormor en gang i måneden (han er nå snart 4 måneder gammel), og de virkelig stoooorkoser seg sammen. Og vi får tid til å pleie oss selv (obs: vi fester ikke, vi ønsker bare å være helt uthvilte). Og han VET at vi er der for han uansett.

Jeg syns forøvrig det er synd at du er så feig at du må være anonym! Stå for det du sier når du provoserer på den måten der!!!

Noen trenger faktisk litt avlastning. Husk alle dere slitne mødre at for å kunne ta seg av barnet på beste måte må man også huske å ta vare på seg selv. Lett å glemme! :-) Bruk barnevakter med god samvittighet dere!! :-))))))

Lurer på om hovedinnlegger har opplevd mange netter på rad uten søvn, snakker ikke om å bli vekt for å amme 3-4 ganger. Da er det selvfølgelig nødvendig at man får ta seg inn og få noen timers søvn. Mor og barn lever i en symbiose den første tiden og har ikke mor det bra, går det også utover babyen. Fikk brysbetennelse med 40 i feber, og tulla mi sov nesten ikke om natten (jeg har aldri klart å sove på dagen, så vanskelig å ta det igjen sånn). Da kom besteforeldrene og sov på sofaen hos oss ei helg nå og da i begynnelsen. Kjempe flott! Fikk tilbake melka mi og alt retta seg etter hver, men det var gull verdt for oss:)

Men når det er sakt ville jeg ikke klart å la henne sove over hos besteforeldrene uten å selv være i umiddelbar nærhet. Jenta mi er 5 mnd. og har jeg ingen planer om å ut å feste med det første. Skal ut å spise med venninder i morgen, da er pappaen hjemme de timene. Skulle vi finne på noe jeg og han sammen en kveld kan vi nok ha barnevakt, men jeg utsetter det i det lengste. ER REDD JEG BLIR EN SKIKKELIG HØNEMOR! :)

Vi har en god venn som er psykriater og ekspert på fødsels og svangerskapsdepresjon, og hun understreker at midt oppi det fantastiske det er å bli mor, er det viktig å ta hensyn til seg selv og lytte til kroppens egne signaler også.

Selv om vi har fått den viktigste jobben i livet, rollen det er å være mor og foreldre, så har vi mennesker også grunnlegende behov som vi må få dekket også, deriblant søvn!

Synes denne generaliseringen du fremstiller er helt bak mål.

Tror det er viktig og kunne la barnet sove borte en gang iblant og gi foreldrene tid til hverandre, tid til å hente seg inn, tid til å være bare voksne litt. For og kunne fungere som gode foreldre er det også viktig å fungere på andre plan også, og ikke miste seg selv eller hverandre. Det er tøft å bli foreldre og det er en grunn til at så mange par går fra hverandre innen barnets første leveår.

Tror det er svært få som legger barnet sitt i hender på voksne de ikke stoler på eller vet ens barn er trygg på.

Vi er alle forskjellige i forskjellige livssituasjoner, og jeg tror hver og en familie handler utifra det som fungerer best for dem selv. Og å ta vare på på seg selv en gang pr. andre mnd. f.eks er ikke å være en egosentrisk mor, men en god mor!

Hilsen en mor som hadde barnet sitt på overnatting når det var 6 uker, for å få søvn og feire bursdagen sin med gode venner og samboeren sin..

Uff a meg.....jeg må innrømme at jeg sitter her og ler godt av HI.

DETTE BLIR FOR DUMT!

Barnet ditt kommer til å bli TOTALT avhengig av deg, og DET tror jeg nok ikke du eller barnet din er tjent med. Men hvis du vil ha ungen hengende i puppen på deg de neste tyve årene, så for guds skyld.

Dette var uhyre provoserende.

Og jeg er heller ikke så feig å undereskrive med anonym.

Ine Amalies mamma viser en helt utrolig uvitenhet når hun får seg til å hevde at en baby vil "bli hengende i puppen" på moren sin de neste 20 årene fordi man ikke lar babyen sove borte de første månedene av babyens liv. Hvis du innbiller deg at det du sier der korrekt anbefaler jeg deg på det sterkeste å skaffe deg mer kunnskap om barn generelt og spedbarnspsykologi og utvikling spesielt.

Vi er mange som ler av deg Ine Amalies mamma. Å være så bastant og tåpelig når man tydelig ikke har fnugg av peiling på hva man prater om forårsaker mange latterutbrudd hos de som vet bedre. Jeg mener ikke at man er dårlige foreldre om man lar babyen sove borte, men man er mer selvsentrert enn de som lar vær. Det er nemlig fullstendig mulig å få seg nok søvn og avlastning med et kolikkbarn i huset, uten å sende ungen vekk, hvis man bare bruker huet. Dette vet jeg da jeg har gjennomført det i hele vinter!

Noe helt annet er at du tydeligvis har en skremmende kort lunte når du finner hovedinnlegger "uhyre provoserende". Stakkars deg som får så sterke følelser av meningsytringer. Jeg synes også synd på omgangskretsen din og dine eventuelle kolleger som må forholde seg til et menneske som blir så bastant, frekk og provosert av så lite.

Og forøvrig er jeg ikke feig som signerer med anonym. Jeg gjør alltid det. Hadde det stått et nick hadde du visst like lite hvem jeg er. Det er pussig hvordan enkelte her innbiller seg at de er tøffe og tør stå for meningene sine når de bruker et anonymt nick. Herregud for en mangel på tankeevne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...